Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Social Media on Boat Tour Sales within the Scope of Fethiye's Destination Marketing: Private Tour Captains Perspective

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 228 - 245, 24.09.2021
https://doi.org/10.32572/guntad.907665

Abstract

Today it is possible for the producer and consumer to meet on a virtual platform, the use of social media for publicity and marketing has also become widespread by businesses and institutions. Private boat tour operators are one of the businesses that use social media effectively to attract tourists to both the destination and their recreational activities. Thus, in this study, which aims to reveal the effect of social media on boat tour sales in Fethiye from the perspective of private tour captains, semi-structured interview technique, which is frequently used in qualitative research methods, was used. The interview form is applied to 61 participants with an easily accessible case sampling. The data obtained is analyzed with NVivo 10 program. The results of the research highlight that the use of social media is important for the sale of private boat tours and that Facebook is mostly used by the captains. The study is also included with other results related to social media and private boat sales, and suggestions for the literature and practice were developed.

References

  • Aktan, E. (2018). Sosyal Medyanın Turizm Pazarlamasındaki Rolünün Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 228-248.
  • Aslanyürek, M., Gürdal, S. A., Dursun, S., Tunçel, E. ve İzmirli Ayan, S. M. (2015). Sosyal Medya Gerçeği ve Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Medya Algısının Değerlendirilmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges-December, 1-8.
  • Asur, S. ve Huberman, B. A. (2010, August). Predicting The Future with Social Media, IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology-Vol. 01 pp. 492-499. IEEE Computer Society.
  • Atar, A. (2020). Gelenekselden Dijitale Turizm Sektörü. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2): 1640-1654. Bayram, A. T. ve Şahbaz, R. P. (2012). Turizm İşletmelerinde Sosyal Medya Kullanımına Örnekler. 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6-9 Aralık 2012 Antalya, ss. 353-362.
  • Bayram, M., Görkem, O. ve Bayram, Ü. (2016). Sosyal Medya ve Destinasyon Pazarlaması Kapsamında Facebook Üzerinde Paylaşılan İçerikler ve Bunların Tüketici Etkileşimine Etkisi. İçinde: Bölgesel Turizm, Ö. Bardakoğlu, ve V. Tecim (Editörler), DEUZEM, 43-56, İzmir.
  • Blackwell, D., Leaman, C., Tramposch, R., Osborne, C. ve Liss M. (2017). Extraversion, Neuroticism, Attachment Style and Fear of Missing Out as Predictors of Social Media Use and Addiction. Personality and Individual Differences, 116, 69-72.
  • Boyd, D. (2007). Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life, Youth, Identity, and Digital Media, D. Buckingham (Ed.), The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation Series on Digital Media and Learning, The MIT Press. pp. 1-26, Cambridge, MA.
  • Chan, N. L. ve Guillet, B. D. (2011). Investigation of Social Media Marketing: How Does the Hotel Industry in Hong Kong Perform in Marketing on Social Media Websites? Journal of Travel and Tourism Marketing, 28:345-368.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Creevey, D. ve Mehta, G. (2015). Investigating The Use of Social Media Tools By Destination Marketing Organisations. 11th Annual Tourism and Hospitality Research in Ireland Conference (THRIC).
  • Çavuşoğlu, S. ve Demirbağ, B., (2020), Benlik İfade Eden Marka, Marka Aşkı, Pozitif Ağızdan Ağıza İletişim ve Marka Sadakati Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Paketlenmiş Ürün Kategorisinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 34(3): 1065-1087, DOI: 10.16951/atauniiibd.717441
  • Çelik, P., Yüzbaşıoğlu, N. ve Topsakal, Y. (2017). Destinasyon Tanıtımı ve Pazarlamasında Sosyal Medya: Home Turkey Örneği. Journal of Human Sciences, 14(2), 1070-1081.
  • Çetinkaya, F. Ö. (2019). Sosyal Medyada Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun Kişinin Tatil Satın Alma Niyetine Etkisi (Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Çetinkaya, F. Ö. ve Şahbaz, R. P. (2020). Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun Kuşaklar Üzerindeki Tatil Satın Alma Niyetlerine Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, Special Issue (4), 152-167.
  • Demir, Ş. Ş. ve Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 19-34.
  • Erkuç A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. 1. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık Eşitti, Ş. ve Işık, M. (2015). Sosyal Medyanın Yabancı Turistlerin Türkiye’yi Tatil Destinasyonu Olarak Tercih Etmelerine Etkisi. Karadeniz, (27), 11-30.
  • Fethiye Deniz Ticaret Odası (2019). Erişim adresi: [URL: http://www.dtofethiye.org.tr/] (Erişim Tarihi: 22 Kasım 2019).
  • Govers, R. ve Go, F. M. (2003). Deconstructing Destination Image in The Information Age. Information Technology & Tourism, 6, 13–29.
  • Gretzel, U., Fesenmaier, D. R. ve O’Leary, J. T. (2011). The Transformation of Consumer Behaviour. Tourism Business Frontiers, D, Buhalis & C. Costa (Eds) Routledge pp.7-16, New York.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-176.
  • Heung, V. C. S. (2003). Internet Usage By International Travellers: Reasons and Barriers. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15(7), 370–378.
  • Hossain, Md. M., Kabir, S. ve Rezvi, R. I. (2017). Influence of Word of Mouth on Consumer Buying Decision: Evidence from Bangladesh Market. European Journal of Business and Management, 9(12), 38-45.
  • Işık, U. ve Topbaş, H. (2015). Facebook ve Bağımlılık: Medya Bağımlılığı Araştırması. International Journal of Social Science, 38, 319-336.
  • Jalilvand, M. R. ve Samiei, N. (2012). The Effect of Electronic Word of Mouth on Brand Image and Purchase Intention: An Empirical Study in the Automobile Industry in Iran. Marketing Intelligence and Planning, 30(4), 460-476.
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of The World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53, 59-68.
  • Kavoura, A. ve Stavrianeas, A. (2015). The Importance of Social Media on Holiday Visitors’ Choices – The Case of Athens, Greece. EuroMed Journal of Business, 10 (3) 360-374.
  • Kırık, A. M., Arslan, A., Çetinkaya, A. ve Gül, M. (2015-September). A Quantitative Research on The Level of Social Media Addiction Among Young People in Turkey. International Journal of Science Culture and Sport, 3 (3), 2148-1148.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2011). Principles of Marketing. (14th ed.) New Jersey: Prentice Hall.
  • Köseoğlu, Y. ve Al, H. (2013). Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak Sosyal Medya. Akademik İncelemeler Dergisi, 8 (3), 103-125.
  • Krippendorff, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to is Methodology, Sage, Beverly Hills. Kükrer Aydın, Ö. (2012). Türkiye’de Otelcilik Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımına Yönelik Bir İnceleme. Akdeniz İletişim Dergisi, (18), 99-109.
  • Lim, Y. J., Osman, A., Salahuddin, S. N., Romle, A. R. ve Abdullah, S. (2016). Factors Influencing Online Shopping Behavior: The Mediating Role of Purchase Intention. Procedia Economics and Finance, 35, 401-410.
  • Litvin, S. W., Goldsmith, R. E. ve Pan, B. (2008). Electronic Word-of-Mouth in Hospitality and Tourism Management. Tourism Management, 29, 458-468.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (2016). Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap: Nitel veri Analizi (S. AkbabaAltun & A. Ersoy, Çev. Ed.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Neuendorf, K. (2002). The Content Analysis Guidebook. California: Sage Publications Inc.
  • O’Keeffe, G. S. ve Pearson, K. C. (2011). Clinical Report-The Impact of Social Media on Children, Adolescents, and Families. American Academy of Pediatrics, 127(4), 800-804.
  • Özdemir, G. (2014). Destinasyon Yönetimi ve Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Rızaoğlu, B. (2007). Turizm Pazarlaması (5. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Roque, V. ve Raposo, R. (2016). Social Media as a Communication and Marketing Tool in Tourism: An Analysis of Online Activities From International Key Player DMO. Anatolia, 27(1), 58-70.
  • Saatçioğlu, E. (2017). Sivil Toplum Örgütlerinin Sosyal Medya Kullanımları: Greenpeace Türkiye Facebook Sayfası Örneği. Selçuk İletişim, 10(1), 158-187.
  • Schmallegger, D. ve Carson, D. (2008). Blogs in Tourism: Changing Approaches to Information Exchange. Journal of Vacation Marketing, 14(2), 99–110.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. London: SAGE.
  • Sharifpour, Y., Bin Ali Khan, M. N. A., Mardani, A. ve Azizi, K. (2018). Effects of Electronic Word-of-Mouth on Consumers’ Purchase Intentions Through Brand Association in Iran Perspective. International Technology and Science Press, 2, 1-12.
  • Sharifpour, Y., Sukati, I. ve Bin Ali Khan, M. N. A. (2016). The Influence of Electronic Word-of-Mouth on Consumers’ Purchases Intentions in Iranian Telecomunication Industry. American Journal of Business, Economics and Management, 4(1), 1-6.
  • Stone, P. J., Dunphy, D. C., Marshall, S. S., ve Ogilvie, D. M. (1966). The General Inquirer: A Com- puter Approach to Content Analysis, Massachusetts: The M.I.T. Press.
  • Swarbrooke, J. ve Horner, S. (2007). Consumer Behaviour in Tourism. (2nd ed.) Oxford: Elsevier.
  • Tartari, E. (2015). Benefits and Risks of Children and Adolescents Using Social Media. European Scientific Journal, 11(13), 321-332.
  • Tengilimoğlu, E. ve Özturk, Y. (2020). Online Yorumların Faydalı Bulunma Durumunun İncelenmesi: Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1): 686-698.
  • Tien, D. H., Rivas, A. A. A. ve Liao, Y. K. (2018). Examining the Influence of Customer-to-Customer Electronic Word-of-Mouth on Purchase Intention in Social Networking Sites. Asia Pacific Management Review, 1-12.
  • Toprak, A., Yıldırım, A., Aygül, E., Binark, M., Börekçi, S. ve Çomu, T. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “Görülüyorum Öyleyse Varım”. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Torlak, O., Özkara, B. Y., Tiltay, M. A., Cengiz, H. ve Dülger, M. F. (2014). The Effect of Electronic Word of Mouth on Brand Image and Purchase Intention: An Application Concerning Cell Phone Brands for Youth Consumers in Turkey. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 8(2), 61-68.
  • Vaynerchuk, G. (2011). Teşekkür Ekonomisi. (Çev. Zeynep Kökkaya Chalar). İstanbul: MediaCat Kitapları. Westbrook R. A. (1987). Product/Cansumption-Based Affective Responses and Postpurchase Processes. Journal of Marketing Research, 24(3), 258-270.
  • Xiang, Z. ve Gretzel, U. (2010). Role of Social Media in Online Travel Information Search. Tourism Management, 31, 179-188.
  • Xiang, Z., Magnini, V. P. ve Fesenmaier, D. R. (January 2015). Information Technology and Consumer Behavior in Travel and Tourism: Insights from Travel Planning Using The Internet”. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 244-249.
  • Xiang, Z., Wang, D., O’Leary, J. T. ve Fesenmaier, D. R. (2014). Adapting to the Internet: Trends in Travelers’ Use of the Web for Trip Planning. Journal of Travel Research, 54(4), 511-527.
  • Ye, Q., Law, R., Gu, B. ve Chen, W. (2011). The Influence of User-Generated Content on Traveler Behavior: An Empirical Investigation on The Effects of E-Word-of-Mouth to Hotel Online Bookings. Computers in Human Behavior, 27(2), 634-639.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Fethiye’nin Destinasyon Pazarlaması Kapsamında Sosyal Medyanın Tekne Turu Satışlarına Etkisi: Özel Tur Kaptanları Bakış Açısı

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 228 - 245, 24.09.2021
https://doi.org/10.32572/guntad.907665

Abstract

Üretici ile tüketicinin sanal bir platformda buluşmasının olanaklı hale gelmesiyle birlikte, sosyal medyanın işletmeler ve kurumlar tarafından tanıtım ve pazarlama amacıyla kullanımı da yaygınlaşmıştır. Turisti hem destinasyona hem de rekreatif faaliyetlerine çekmek için sosyal medyayı etkin bir şekilde kullanan işletmelerden biri de özel tekne turu işletmeleridir. Böylece, sosyal medyanın Fethiye’de tekne turu satışlarına etkisinin özel tur kaptanları bakış açısıyla ortaya konulması amaçlanan bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinde sık kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme formu 61 katılımcıya kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile uygulanmıştır. Elde edilen veriler NVivo 10 programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, sosyal medya kullanımının özel tekne turları satışı açısından önemli olduğunu ve özellikle Facebook’un kaptanlar tarafından çoğunlukla kullanıldığını ön plana çıkarmaktadır. Çalışma sonucunda sosyal medya ve özel tekne tur satışlarıyla ilgili diğer sonuçlara da yer verilmiş olup konuyla ilgili literatüre ve uygulamaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.

References

  • Aktan, E. (2018). Sosyal Medyanın Turizm Pazarlamasındaki Rolünün Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 228-248.
  • Aslanyürek, M., Gürdal, S. A., Dursun, S., Tunçel, E. ve İzmirli Ayan, S. M. (2015). Sosyal Medya Gerçeği ve Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Medya Algısının Değerlendirilmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges-December, 1-8.
  • Asur, S. ve Huberman, B. A. (2010, August). Predicting The Future with Social Media, IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology-Vol. 01 pp. 492-499. IEEE Computer Society.
  • Atar, A. (2020). Gelenekselden Dijitale Turizm Sektörü. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2): 1640-1654. Bayram, A. T. ve Şahbaz, R. P. (2012). Turizm İşletmelerinde Sosyal Medya Kullanımına Örnekler. 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6-9 Aralık 2012 Antalya, ss. 353-362.
  • Bayram, M., Görkem, O. ve Bayram, Ü. (2016). Sosyal Medya ve Destinasyon Pazarlaması Kapsamında Facebook Üzerinde Paylaşılan İçerikler ve Bunların Tüketici Etkileşimine Etkisi. İçinde: Bölgesel Turizm, Ö. Bardakoğlu, ve V. Tecim (Editörler), DEUZEM, 43-56, İzmir.
  • Blackwell, D., Leaman, C., Tramposch, R., Osborne, C. ve Liss M. (2017). Extraversion, Neuroticism, Attachment Style and Fear of Missing Out as Predictors of Social Media Use and Addiction. Personality and Individual Differences, 116, 69-72.
  • Boyd, D. (2007). Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life, Youth, Identity, and Digital Media, D. Buckingham (Ed.), The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation Series on Digital Media and Learning, The MIT Press. pp. 1-26, Cambridge, MA.
  • Chan, N. L. ve Guillet, B. D. (2011). Investigation of Social Media Marketing: How Does the Hotel Industry in Hong Kong Perform in Marketing on Social Media Websites? Journal of Travel and Tourism Marketing, 28:345-368.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Creevey, D. ve Mehta, G. (2015). Investigating The Use of Social Media Tools By Destination Marketing Organisations. 11th Annual Tourism and Hospitality Research in Ireland Conference (THRIC).
  • Çavuşoğlu, S. ve Demirbağ, B., (2020), Benlik İfade Eden Marka, Marka Aşkı, Pozitif Ağızdan Ağıza İletişim ve Marka Sadakati Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Paketlenmiş Ürün Kategorisinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 34(3): 1065-1087, DOI: 10.16951/atauniiibd.717441
  • Çelik, P., Yüzbaşıoğlu, N. ve Topsakal, Y. (2017). Destinasyon Tanıtımı ve Pazarlamasında Sosyal Medya: Home Turkey Örneği. Journal of Human Sciences, 14(2), 1070-1081.
  • Çetinkaya, F. Ö. (2019). Sosyal Medyada Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun Kişinin Tatil Satın Alma Niyetine Etkisi (Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Çetinkaya, F. Ö. ve Şahbaz, R. P. (2020). Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun Kuşaklar Üzerindeki Tatil Satın Alma Niyetlerine Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, Special Issue (4), 152-167.
  • Demir, Ş. Ş. ve Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 19-34.
  • Erkuç A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. 1. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık Eşitti, Ş. ve Işık, M. (2015). Sosyal Medyanın Yabancı Turistlerin Türkiye’yi Tatil Destinasyonu Olarak Tercih Etmelerine Etkisi. Karadeniz, (27), 11-30.
  • Fethiye Deniz Ticaret Odası (2019). Erişim adresi: [URL: http://www.dtofethiye.org.tr/] (Erişim Tarihi: 22 Kasım 2019).
  • Govers, R. ve Go, F. M. (2003). Deconstructing Destination Image in The Information Age. Information Technology & Tourism, 6, 13–29.
  • Gretzel, U., Fesenmaier, D. R. ve O’Leary, J. T. (2011). The Transformation of Consumer Behaviour. Tourism Business Frontiers, D, Buhalis & C. Costa (Eds) Routledge pp.7-16, New York.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-176.
  • Heung, V. C. S. (2003). Internet Usage By International Travellers: Reasons and Barriers. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15(7), 370–378.
  • Hossain, Md. M., Kabir, S. ve Rezvi, R. I. (2017). Influence of Word of Mouth on Consumer Buying Decision: Evidence from Bangladesh Market. European Journal of Business and Management, 9(12), 38-45.
  • Işık, U. ve Topbaş, H. (2015). Facebook ve Bağımlılık: Medya Bağımlılığı Araştırması. International Journal of Social Science, 38, 319-336.
  • Jalilvand, M. R. ve Samiei, N. (2012). The Effect of Electronic Word of Mouth on Brand Image and Purchase Intention: An Empirical Study in the Automobile Industry in Iran. Marketing Intelligence and Planning, 30(4), 460-476.
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of The World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53, 59-68.
  • Kavoura, A. ve Stavrianeas, A. (2015). The Importance of Social Media on Holiday Visitors’ Choices – The Case of Athens, Greece. EuroMed Journal of Business, 10 (3) 360-374.
  • Kırık, A. M., Arslan, A., Çetinkaya, A. ve Gül, M. (2015-September). A Quantitative Research on The Level of Social Media Addiction Among Young People in Turkey. International Journal of Science Culture and Sport, 3 (3), 2148-1148.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2011). Principles of Marketing. (14th ed.) New Jersey: Prentice Hall.
  • Köseoğlu, Y. ve Al, H. (2013). Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak Sosyal Medya. Akademik İncelemeler Dergisi, 8 (3), 103-125.
  • Krippendorff, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to is Methodology, Sage, Beverly Hills. Kükrer Aydın, Ö. (2012). Türkiye’de Otelcilik Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımına Yönelik Bir İnceleme. Akdeniz İletişim Dergisi, (18), 99-109.
  • Lim, Y. J., Osman, A., Salahuddin, S. N., Romle, A. R. ve Abdullah, S. (2016). Factors Influencing Online Shopping Behavior: The Mediating Role of Purchase Intention. Procedia Economics and Finance, 35, 401-410.
  • Litvin, S. W., Goldsmith, R. E. ve Pan, B. (2008). Electronic Word-of-Mouth in Hospitality and Tourism Management. Tourism Management, 29, 458-468.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (2016). Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap: Nitel veri Analizi (S. AkbabaAltun & A. Ersoy, Çev. Ed.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Neuendorf, K. (2002). The Content Analysis Guidebook. California: Sage Publications Inc.
  • O’Keeffe, G. S. ve Pearson, K. C. (2011). Clinical Report-The Impact of Social Media on Children, Adolescents, and Families. American Academy of Pediatrics, 127(4), 800-804.
  • Özdemir, G. (2014). Destinasyon Yönetimi ve Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Rızaoğlu, B. (2007). Turizm Pazarlaması (5. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Roque, V. ve Raposo, R. (2016). Social Media as a Communication and Marketing Tool in Tourism: An Analysis of Online Activities From International Key Player DMO. Anatolia, 27(1), 58-70.
  • Saatçioğlu, E. (2017). Sivil Toplum Örgütlerinin Sosyal Medya Kullanımları: Greenpeace Türkiye Facebook Sayfası Örneği. Selçuk İletişim, 10(1), 158-187.
  • Schmallegger, D. ve Carson, D. (2008). Blogs in Tourism: Changing Approaches to Information Exchange. Journal of Vacation Marketing, 14(2), 99–110.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. London: SAGE.
  • Sharifpour, Y., Bin Ali Khan, M. N. A., Mardani, A. ve Azizi, K. (2018). Effects of Electronic Word-of-Mouth on Consumers’ Purchase Intentions Through Brand Association in Iran Perspective. International Technology and Science Press, 2, 1-12.
  • Sharifpour, Y., Sukati, I. ve Bin Ali Khan, M. N. A. (2016). The Influence of Electronic Word-of-Mouth on Consumers’ Purchases Intentions in Iranian Telecomunication Industry. American Journal of Business, Economics and Management, 4(1), 1-6.
  • Stone, P. J., Dunphy, D. C., Marshall, S. S., ve Ogilvie, D. M. (1966). The General Inquirer: A Com- puter Approach to Content Analysis, Massachusetts: The M.I.T. Press.
  • Swarbrooke, J. ve Horner, S. (2007). Consumer Behaviour in Tourism. (2nd ed.) Oxford: Elsevier.
  • Tartari, E. (2015). Benefits and Risks of Children and Adolescents Using Social Media. European Scientific Journal, 11(13), 321-332.
  • Tengilimoğlu, E. ve Özturk, Y. (2020). Online Yorumların Faydalı Bulunma Durumunun İncelenmesi: Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1): 686-698.
  • Tien, D. H., Rivas, A. A. A. ve Liao, Y. K. (2018). Examining the Influence of Customer-to-Customer Electronic Word-of-Mouth on Purchase Intention in Social Networking Sites. Asia Pacific Management Review, 1-12.
  • Toprak, A., Yıldırım, A., Aygül, E., Binark, M., Börekçi, S. ve Çomu, T. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “Görülüyorum Öyleyse Varım”. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Torlak, O., Özkara, B. Y., Tiltay, M. A., Cengiz, H. ve Dülger, M. F. (2014). The Effect of Electronic Word of Mouth on Brand Image and Purchase Intention: An Application Concerning Cell Phone Brands for Youth Consumers in Turkey. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 8(2), 61-68.
  • Vaynerchuk, G. (2011). Teşekkür Ekonomisi. (Çev. Zeynep Kökkaya Chalar). İstanbul: MediaCat Kitapları. Westbrook R. A. (1987). Product/Cansumption-Based Affective Responses and Postpurchase Processes. Journal of Marketing Research, 24(3), 258-270.
  • Xiang, Z. ve Gretzel, U. (2010). Role of Social Media in Online Travel Information Search. Tourism Management, 31, 179-188.
  • Xiang, Z., Magnini, V. P. ve Fesenmaier, D. R. (January 2015). Information Technology and Consumer Behavior in Travel and Tourism: Insights from Travel Planning Using The Internet”. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 244-249.
  • Xiang, Z., Wang, D., O’Leary, J. T. ve Fesenmaier, D. R. (2014). Adapting to the Internet: Trends in Travelers’ Use of the Web for Trip Planning. Journal of Travel Research, 54(4), 511-527.
  • Ye, Q., Law, R., Gu, B. ve Chen, W. (2011). The Influence of User-Generated Content on Traveler Behavior: An Empirical Investigation on The Effects of E-Word-of-Mouth to Hotel Online Bookings. Computers in Human Behavior, 27(2), 634-639.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Filiz Özlem Çetinkaya 0000-0002-2509-8011

Ayşe Atar 0000-0002-9060-6684

Seda Özdemir Akgül 0000-0003-4482-4119

Publication Date September 24, 2021
Acceptance Date September 10, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Çetinkaya, F. Ö., Atar, A., & Özdemir Akgül, S. (2021). Fethiye’nin Destinasyon Pazarlaması Kapsamında Sosyal Medyanın Tekne Turu Satışlarına Etkisi: Özel Tur Kaptanları Bakış Açısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 228-245. https://doi.org/10.32572/guntad.907665

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayıda yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz. Detaylı bilgi için yayın politkası incelenebilir.