This study has two main objectives: One is to develop a scale and the other is to measure the crisis management behaviors of tourist guides with the developed scale. In the development of the Crisis Management Behavior Scale (CMBS), Delphi technique including expert opinions was used. The scale was used to collect data. The sample group of the study consists of 610 guides selected by progressive sampling method among 8900 registered and active tourist guides of the Association of Chambers of Tourist Guides. Factor analysis results showed that the model consisted of 38 items collected under 3 dimensions (pre-tour, during-tour and post-tour) explaining 70.765% of the total variance of the model. The Cronbach's Alpha coefficient for the overall crisis management behavior scale was 0.926; 0.898 for the pre-tour dimension; 0.916 for the during-tour dimension; and 0.876 for the post-tour dimension. According to the findings, the post-tour crisis management behavior in the crisis management behavior scale has the highest mean.
Tourist Guide Crisis Management Behavior Tour Management Delphi Technique Scale Development
Bu araştırmanın iki temel amacı bulunmaktadır: Birincisi ölçek geliştirmek, diğer ise geliştirilen ölçek ile turist rehberlerinin kriz yönetimi davranışlarını ölçmektir. Kriz Yönetimi Davranışı Ölçeğinin (KYDÖ) geliştirilmesinde uzman görüşlerini içeren Delphi tekniğinden yararlanılmıştır. Ölçek, veri toplamak için kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu, Turist Rehberleri Odaları Birliği’ne kayıtlı ve eylemli 8900 turist rehberi arasından, aşamalı örnekleme yöntemiyle seçilen 610 rehber oluşturmaktadır. Faktör analizi sonuçları, modelin toplam varyansının %70,765'sini açıklayan 3 boyut (tur öncesi, tur esnası ve tur sonrası) altında toplanan 38 maddeden oluşmuştur. Kriz yönetimi davranışı ölçeğinin geneli için Cronbach’s Alpha katsayısı 0,926; tur öncesi boyutu için 0,898; tur esnası boyutu için 0,916; tur sonrası boyutu için ise 0,876 olarak belirlenmiştir. Bulgulara göre, kriz yönetimi davranışı ölçeği içinde yer alan tur sonrası kriz yönetimi davranışı en yüksek ortalamaya sahip boyut olmuştur.
Turist Rehberi Kriz Yönetimi Davranışı Tur Yönetimi Delphi Tekniği Ölçek Geliştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Değerli Araştırmacılar,
Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir.
Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Editör, benzer çalışmaların yoğunlaştığı dönemlerde, kabul edilen çalışmaların tarihini dikkate almaksızın başka bir sayıya atayabilir.
Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayı için yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz.