Research Article
BibTex RIS Cite

SÜPERMARKETLER TARAFINDAN YAPILAN SATIŞ GELİŞTİRME FAALİYETLERİNİN CİNSİYET AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 68 - 86, 31.12.2020

Abstract

AÖzet
Amaç: Uşak ili ve içerisindeki süpermarket müşterilerinin cinsiyet, yaş, medeni durum, gelir düzeyi vb. demografik özellikleri, süpermarketlerin uyguladığı satış geliştirme faaliyetleri ile alışveriş yaparken gösterdikleri tutumları arasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının belirlenmesi ve araştırma bulguları ile süpermarketlere öneriler sunulmasıdır.
Gereç ve Yöntem: . Bu doğrultuda gerekli verileri elde etmek üzere düzenlenmiş olan anket formu Uşak ili merkezinde yaşayan 350 süpermarket müşterisi üzerinde uygulanmıştır. Bu araştırmada anakitle Uşak ili merkezde yaşayan tüketicilerdir. Araştırmanın örnek kitlesini kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 350 süpermarket tüketicisi oluşturmaktadır. Araştırmanın anket sorularına yönelik sırasıyla güvenilirlik analizi, frekans analizi, faktör analizi ve ilgili analizler yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma sorularının test edilmesi ile ilgili bulgular incelendiğinde bir ürün fiyatına iki ürün kampanyası, süpermarketler tarafından bedava ürün verilmesi, süpermarketler tarafından dağıtılan kuponlar, süpermarketler tarafından verilen hediyeler, süpermarketlerin harcamalar için verdiği ekstra paralar, promosyon için dağıtılan broşür ve el ilanları faaliyetlerinin gidilecek süpermarketin belirlenmesinde kadın ve erkek tüketiciler arasında anlamlı bir farkın bulunmadığı yönündedir. Ancak süpermarketlerin yapmış olduğu yarışma ve çekilişler, süpermarketler adına gelen sms ve e-postalar gidilecek süpermarketin tercihinde kadın ve erkek tüketiciler arasında anlamlı bir fark bulunmaktadır şeklindedir.
Sonuç: Bu çalışmada sadece cinsiyetler arası fark olup olmadığı incelenmiş; kadın ve erkek tüketicilerin ayrı ayrı nelerden hoşlandığı detaylı incelenmemiştir. Bu alanda çalışma yapmak isteyen araştırmacılar da kadın ve erkek tüketicileri ayrı ayrı daha detaylı inceleyerek hem bu alanda çalışma yapmak isteyen araştırmacılara hem de süpermarket yöneticilerine yön gösterebilir. Kadın ve erkek tüketicilerin hangi satış geliştirme tekniklerinden etkilendiği araştırılabilir. Böylece süpermarketlere bu doğrultuda öneriler verilebilir.
Anahtar Kelimeler: Satış Geliştirme, Süpermarket, Promosyon.

References

  • Akdoğan, Ş. Güllü, K. (2000). Tüketicilerin Süpermarket Tercihlerinde Etkili Olan Faktörler. Pazarlama Dünyası. (Eylül-Ekim 2000), 58.
  • Akgün V. Ö. (2008). Modern Alışveriş Merkezlerinin Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi Ve Konya İlinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akın Ö. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Süpermarketlerde Uygulanan Satış Tutundurma Etkinliklerine Karsı Davranışsal Tepkilerine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ailiwadi, K.L. (2001). The Retail Power-Performance Conundrum: What Have We Learned. Journal of Retailing. 77(3):299-318.
  • Arslan H. (2013). Süpermarket Sektöründe Hizmet Kalitesinin Tüketici Memnuniyeti Üzerine Etkisi; Sivas İlinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Babaoğul, M. Ergün, G. (1999). Tüketicilerin Süpermarket Tipi Büyük Mağazaları Tercih Nedenleri ve Tercihleri Etkileyen Faktörler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksekokulu Yayınları.
  • Bulut Y. (2007). Tüketicilerin Satış Geliştirme Faaliyetlerine İlişkin Tutum ve Yarar Algılamaları, Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiçek E. (2005). Süpermarket Ve Hipermarketlerde Müşteri İlişkileri Yönetimi Ve Bir Uygulama, Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir S. (2006). Süpermarketlerin Uyguladıkları Kampanyalar Karsısında Tüketici Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dikici F. H. (2001). Süpermarketlerde Satış Tutundurma Faaliyetleri ve Isparta Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doğan H. (2013). Süpermarketlerin Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: Doğu Karadeniz Bölgesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Duman T. & Yağcı M. İ. (2006). Süpermarket müşterilerinin devamlı alışveriş niyetlerini etkileyen faktörler: Bir model denemesi, OTDÜ Gelişme Dergisi, 33 (Haziran), 2006, 87-116.
  • Erimez E. (1996). Tüketicilere Yönelik Satış Geliştirme Yöntemleri ve Uygulamalar, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gülçubuk A. (2007). Tüketicilere Yönelik Satış Geliştirmenin Artan Önemi, Uygulanabilirliği Ve İzlenecek Stratejilerin İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi, Ege Akademik Dergisi, 2007: 57–77.
  • Hacıoğlu Deniz M. (2011). Markalı Ürün Tercihlerinin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, Sayı / Issue: 61 – 2011/2, 243–268.
  • Kara M. & Kuru D. (2013). Satış Geliştirme Faaliyetlerinin Satın Alma Kararına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Uygulama, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 12.
  • Karaca Ş.& Gülmez M. (2012). Satış Geliştirme Çabalarının Öğretim Elemanlarının Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkilerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma, Verimlilik Dergisi, 2012/1,69-88.
  • Koç Ö. (2009). Süpermarketlerde Uygulanan Tutundurma Çabaları Ve Etkinlik Düzeylerinin Ölçümüne Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuduz, N. (2011). “Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuduz N. & Aytuğ S. (2017). Satış Geliştirme Tekniklerinin Hazcı (Hedonik) Tüketim Üzerindeki Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Internatıonal Journal Of Advanced Research (IJAR), Int. J. Adv. Res. 5(6), 1347-1370.
  • Kuru D. (2011). Satış Geliştirme Faaliyetlerinin Satın Alma Kararına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Yozgat, Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Okumuş A. & Bulduk S. (2003). Markalı Ürün Tercihlerinin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı:4, 2003.
  • Özdemir, Ali (2010). Yönetim Biliminde İleri Araştırma Yöntemleri ve Uygulamalar. İstanbul: Beta Basım. Öztürk N. (1990). Satış Geliştirme Yöntemlerinden Kuponlama, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Santini Fernando de O.&Sampaio Cláudio H.&PerinMarcelo G.&Vieira Valter A. (2015). An analysis of the influence of discount sales promotion in consumer buying intent and the moderating effects of attractiveness, Revista de Administração, R.Adm., São Paulo, v.50, n.4, p.416-431.
  • Tandoğan N. (2014). Impact Of Sales Promotıon Tools On Buyıng Behavıour, Master Thesıs, Galatasaray Unıversıty Instıtute Of Socıal Scıences Department Of Publıc Relatıons.
  • Uyar A. (2018). Satış Geliştirme Çabalarının Tüketiciler Açısından Değerlendirilmesi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: XI Sayı: Özel Sayı 1 Sayfa:22-35.
  • Wansink, B. (1996). Can Package Size Accelerate Usage Volume. Journal of Marketing. 60 (3):1-14.
  • Yalman Ş. (2014). Süpermarket Ve Hipermarketlerde Gerçekleştirilen Promosyon Çalışmalarının Tüketicilerin Anlık Satın Alma Davranışlarına Etkisi: İzmir İlinde Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalman Ş. & Aytekin P. (2014). Promosyonların Anlık Satın Alma Davranışına Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, Cilt 6 Sayı 1, Haziran 2014, 83-119.
  • Yalpa Bilgen G. (2004). Satış Geliştirme Faaliyetlerinin Satın Alımlar Üzerine Etkisi: İçecek Ürünleri Üzerinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yeşilyol M. (2015). Van İli Merkez İlçede Alışveriş Merkezleri Ve Süpermarketlerde Tüketicelerin Satın Alma Davranışları, Yüksek Lisans Tezi, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım A. (2010). Süpermarketlerde Tanzim Teşhir Uygulama Faaliyetlerinin Kasa Çıkış Rakamları Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Nıelsen Türkiye. (2017). 2017 yılı Perakende ve Alışverişçi Trendleri Raporu (Erişim Tarihi: 05.04.2019). https://www.nielsen.com/tr/tr/insights/news/2018/nielsen-report-shows-striking-results.print.html (Erişim Tarihi: 05.04.2019).
  • https://www.bloomberght.com/tarim/haber/2121753-turkiye-de-market-sayisi-2024-te-44-bine-cikacak. (Erişim Tarihi: 05.04.2019).
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2019-33705 (Erişim Tarihi 02.02.2021).
Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 68 - 86, 31.12.2020

Abstract

References

  • Akdoğan, Ş. Güllü, K. (2000). Tüketicilerin Süpermarket Tercihlerinde Etkili Olan Faktörler. Pazarlama Dünyası. (Eylül-Ekim 2000), 58.
  • Akgün V. Ö. (2008). Modern Alışveriş Merkezlerinin Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi Ve Konya İlinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akın Ö. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Süpermarketlerde Uygulanan Satış Tutundurma Etkinliklerine Karsı Davranışsal Tepkilerine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ailiwadi, K.L. (2001). The Retail Power-Performance Conundrum: What Have We Learned. Journal of Retailing. 77(3):299-318.
  • Arslan H. (2013). Süpermarket Sektöründe Hizmet Kalitesinin Tüketici Memnuniyeti Üzerine Etkisi; Sivas İlinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Babaoğul, M. Ergün, G. (1999). Tüketicilerin Süpermarket Tipi Büyük Mağazaları Tercih Nedenleri ve Tercihleri Etkileyen Faktörler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksekokulu Yayınları.
  • Bulut Y. (2007). Tüketicilerin Satış Geliştirme Faaliyetlerine İlişkin Tutum ve Yarar Algılamaları, Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiçek E. (2005). Süpermarket Ve Hipermarketlerde Müşteri İlişkileri Yönetimi Ve Bir Uygulama, Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir S. (2006). Süpermarketlerin Uyguladıkları Kampanyalar Karsısında Tüketici Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dikici F. H. (2001). Süpermarketlerde Satış Tutundurma Faaliyetleri ve Isparta Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doğan H. (2013). Süpermarketlerin Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: Doğu Karadeniz Bölgesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Duman T. & Yağcı M. İ. (2006). Süpermarket müşterilerinin devamlı alışveriş niyetlerini etkileyen faktörler: Bir model denemesi, OTDÜ Gelişme Dergisi, 33 (Haziran), 2006, 87-116.
  • Erimez E. (1996). Tüketicilere Yönelik Satış Geliştirme Yöntemleri ve Uygulamalar, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gülçubuk A. (2007). Tüketicilere Yönelik Satış Geliştirmenin Artan Önemi, Uygulanabilirliği Ve İzlenecek Stratejilerin İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi, Ege Akademik Dergisi, 2007: 57–77.
  • Hacıoğlu Deniz M. (2011). Markalı Ürün Tercihlerinin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, Sayı / Issue: 61 – 2011/2, 243–268.
  • Kara M. & Kuru D. (2013). Satış Geliştirme Faaliyetlerinin Satın Alma Kararına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Uygulama, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 12.
  • Karaca Ş.& Gülmez M. (2012). Satış Geliştirme Çabalarının Öğretim Elemanlarının Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkilerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma, Verimlilik Dergisi, 2012/1,69-88.
  • Koç Ö. (2009). Süpermarketlerde Uygulanan Tutundurma Çabaları Ve Etkinlik Düzeylerinin Ölçümüne Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuduz, N. (2011). “Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuduz N. & Aytuğ S. (2017). Satış Geliştirme Tekniklerinin Hazcı (Hedonik) Tüketim Üzerindeki Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Internatıonal Journal Of Advanced Research (IJAR), Int. J. Adv. Res. 5(6), 1347-1370.
  • Kuru D. (2011). Satış Geliştirme Faaliyetlerinin Satın Alma Kararına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Yozgat, Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Okumuş A. & Bulduk S. (2003). Markalı Ürün Tercihlerinin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı:4, 2003.
  • Özdemir, Ali (2010). Yönetim Biliminde İleri Araştırma Yöntemleri ve Uygulamalar. İstanbul: Beta Basım. Öztürk N. (1990). Satış Geliştirme Yöntemlerinden Kuponlama, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Santini Fernando de O.&Sampaio Cláudio H.&PerinMarcelo G.&Vieira Valter A. (2015). An analysis of the influence of discount sales promotion in consumer buying intent and the moderating effects of attractiveness, Revista de Administração, R.Adm., São Paulo, v.50, n.4, p.416-431.
  • Tandoğan N. (2014). Impact Of Sales Promotıon Tools On Buyıng Behavıour, Master Thesıs, Galatasaray Unıversıty Instıtute Of Socıal Scıences Department Of Publıc Relatıons.
  • Uyar A. (2018). Satış Geliştirme Çabalarının Tüketiciler Açısından Değerlendirilmesi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: XI Sayı: Özel Sayı 1 Sayfa:22-35.
  • Wansink, B. (1996). Can Package Size Accelerate Usage Volume. Journal of Marketing. 60 (3):1-14.
  • Yalman Ş. (2014). Süpermarket Ve Hipermarketlerde Gerçekleştirilen Promosyon Çalışmalarının Tüketicilerin Anlık Satın Alma Davranışlarına Etkisi: İzmir İlinde Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalman Ş. & Aytekin P. (2014). Promosyonların Anlık Satın Alma Davranışına Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, Cilt 6 Sayı 1, Haziran 2014, 83-119.
  • Yalpa Bilgen G. (2004). Satış Geliştirme Faaliyetlerinin Satın Alımlar Üzerine Etkisi: İçecek Ürünleri Üzerinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yeşilyol M. (2015). Van İli Merkez İlçede Alışveriş Merkezleri Ve Süpermarketlerde Tüketicelerin Satın Alma Davranışları, Yüksek Lisans Tezi, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım A. (2010). Süpermarketlerde Tanzim Teşhir Uygulama Faaliyetlerinin Kasa Çıkış Rakamları Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Nıelsen Türkiye. (2017). 2017 yılı Perakende ve Alışverişçi Trendleri Raporu (Erişim Tarihi: 05.04.2019). https://www.nielsen.com/tr/tr/insights/news/2018/nielsen-report-shows-striking-results.print.html (Erişim Tarihi: 05.04.2019).
  • https://www.bloomberght.com/tarim/haber/2121753-turkiye-de-market-sayisi-2024-te-44-bine-cikacak. (Erişim Tarihi: 05.04.2019).
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2019-33705 (Erişim Tarihi 02.02.2021).
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Necla Kuduz 0000-0002-7910-3314

Sinem Burhan This is me 0000-0002-5069-7331

Publication Date December 31, 2020
Submission Date January 28, 2021
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Kuduz, N., & Burhan, S. (2020). SÜPERMARKETLER TARAFINDAN YAPILAN SATIŞ GELİŞTİRME FAALİYETLERİNİN CİNSİYET AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Güncel Pazarlama Yaklaşımları Ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 68-86.

Dizinler (Indexing)

31143 21387  3122531320257993114421388  21386  24076 28325 28331 28684