Hızla gelişen teknolojik gelişmeler nedeniyle artan rekabet koşulları işletmelerin belli
kriterlere belli dönemlerde daha çok önem vermesini sağlamıştır. Bu kriterlerin en
önemlisi olan başarı kriterinin ölçülmesi, bakıldığında çok kriterli karar verme
problemi olarak görülebilir. Bununla birlikte başarı kriterinin belirlenip ölçülmesi
problemi, sayısal bir problem olmadığından dilsel değişkenler kullanılarak ölçülmesi
mümkündür. Bu kapsamda anket çalışmasından yararlanılmış, sözel değişkenler sayısal
değerlere çevrilmiştir. Bu sayısal değerlere bulanık mantık yöntemi uygulanmıştır.
Bulanık mantık yöntemi sonucunda elde edilen yeni sayısal değerler anket soruları
yanıtlarının ağırlık kat sayıları ile işleme sokularak en son değerlere ulaşılmıştır. Bu
ulaşılan son değerlere bakılarak bir işletmenin başarılı olup olmadığı sorusuna yanıt
bulunması amaçlanmıştır.
Due to the rapid improvements in technology, the increase in the competitionhas made
the firms give more importance to certain criterias in certain periods of time. The most
important of these criterias that is the measurement of success criteria can be seen as a multi criteria decision making problem. At the same time since the problem of
definition and measurement of the successcriteria is not a numeric problem, it’s also
possible to be measured using the linguistic variables. In that respect, a public survey
has been made use of and linguistic variables have been changed in to numeric values.
The Fuzzy Logic Method has been applied to thesenumeric values. The new numeric
values that have been obtained with the Fuzzy Logic Method, have been calculated
with the importance weight of the survey’s answers and final data has been obtained.
By taking a look at this final obtained data, it’s been aimed to find an answer to
whether a firm has been successful or not.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 10 |