Research Article
BibTex RIS Cite

Kamu ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri

Year 2017, Volume: 20 Issue: 2, 143 - 155, 30.06.2017

Abstract

Varlık amacı insan sağlığını korumak ve hastalık halinin iyileştirilmesini sağlamak olan hastaneler bu hizmetin yanında otelcilik ve daha birçok hizmeti aynı anda sunmaktadırlar. Birçok hizmeti aynı anda sunma zorunda olan hastanelerde halkla ilişkiler birimi daha da önemli hale gelmiştir. Bu nedenle bu çalışmada özel ve kamu hastanelerinin halkla ilişkiler biriminin kurum içi iletişimin sağlanmasına, kurumsallığın ve kurum imajının oluşmasına etkileri incelenmiştir. Bu amaçla İstanbul ilinde biri özel diğeri kamu hastanesi olan iki hastane üzerinde anket yöntemi ile alan araştırması yapılmıştır. Araştırmada hem özel hem de kamu hastanesinde uygulama yapılması her iki alanda da aksaklıkları ve öne çıkan yönleri inceleme ve karşılaştırma imkânı sağlamıştır. Anket soruları iki bölümden oluşmaktadır. On bir sorudan oluşan birinci bölümde katılımcılara ait demografik faktörler yer almaktadır. Otuz sorudan oluşan ve 5’li Likert ölçeklendirmesi kullanılan ikinci bölümde ise halkla ilişkilere yönelik sorular sorulmuştur. Anket soruları araştırmacı tarafından literatür taraması yapılarak oluşturulmuş olup hastanelerde görevli toplam 73 halkla ilişkiler çalışanına uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programına girilerek çalıştırılmıştır. Araştırmada kurum içi iletişimin sağlanmasında özel hastane halkla ilişkiler birimi ile kamu hastanesi halkla ilişkiler birimi grup ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Kurumsal imaj ile halkla ilişkiler arasında ise %1 anlamlılığa göre r=0,790 düzeyinde bir ilişki bulunmuştur.

References

  • 1. Asna A. (2012) Kuramda ve Uygulamada Halkla İlişkiler. Pozitif Yayınları, Ankara. 2. Ayhan B. ve Canöz K. (2006) Hastaların Hastane Tercihinde Etkili Olan Halkla İlişkiler Faaliyetleri. II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, ss. 73, Kocaeli. 3. Bal M. (2011) Çalışan Personelin Kurumsal İmaj Oluşumuna Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya. 4. Başok Y. N., Coşkun G. ve Öksüz B. (2007). Hastanelerde Halkla İlişkiler: İzmir İli Özel Hastaneler Örnekleminde Halkla İlişkiler Birimlerinin Yapı, İşlev ve Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi 2(1): 31-46 5. Bayın G. (2016) Sağlık Tüketicilerinin İmaj Algılarının Kurumsal Sıfatlar Aracılığı İle Belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 15(58): 763-771 6. Bayın G. ve Önder Ö. R. (2015) Sağlık Kurumlarında İmaj Üzerine Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11(27): 141-158. 7. Belber B. G. (2015) Yaş ve Medeni Duruma Göre, “Özel Hastanelerin Yaptığı Tanıtımın”, Hastanenin Prestijine, Tanınırlığına ve Tercih Edilirliğine Etkisi: Nevşehir Uygulaması. International Journal of Social Sciences and Education Research 1(2): 518-535. 8. Canöz K. (2002) Halkla İlişkiler Faaliyetlerinin Başarıya Etkisi: Örnek Kuruluş Bayındır Tıp Merkezi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 2(3): 125-137. 9. Canpolat N. (2012) Halkla İlişkiler ve Reklam Ajanslarının Hizmet Alanları: Web Sitelerine Yönelik Bir İnceleme. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5(2): 95-106. 10. Derin N. ve Demirel E. T. (2010) Kurum İmajının Kurum Kimliği Açısından Açıklanabilirliği: İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 13(2): 155-193. 11. Ertekin Y. (1971) Hastaneler ve Halkla İlişkileri. Amme İdaresi Dergisi 10(2):71-76. 12. Gemlik N. ve Sığrı Ü. (2007) Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6(11): 267-282. 13. Gohil D. P. and Gohil K. (2016) Public Relations in Hospital Administration and Planning. International Journal of Health Sciences and Research (IJHSR) 6(2): 384-387. 14. James S. and Rajendran L. (2013) Effect of Public Relation on Customer Loyalty With Special Reference to E-Commerce Portals. Journal of Multidisciplinary Research 5(2):87. 15. Karaçor S. ve Arkan A. (2014) Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama: Sağlık Pazarlama Karması Unsurlarının Hasta/Müşteri Açısından Önemi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 8(2): 90-118. 16. Kumar P. N., Abijith A. and Jacob A. P. (2015) Study on Role of Print Media in Public Relation Activities of a Hospital. International Journal of Health Sciences and Research (IJHSR) 5(5): 391-395. 17. Küçük F. ve Bayuk M. N. (2007) Kriz Ortamında Bir Başarı Faktörü Olarak Çalışanların Kurum İmajı. Journal of Yaşar University 2(7): 795-808. 18. Lee N., Sha B. L., Dozier D. and Sargent P. (2015) The Role of New Public Relations Practitioners as Social Media Experts. Public Relations Review 41(3): 411-413. 19. Linda M. H. (2011) Building The Case For Educating Business Leaders On The Importance Of Public Relations. American Journal of Business Education 4(8): 43-48. 20. Metin H. ve Altınok M. (2002) Karşılaştırmalı Bir Yaklaşımla Kamu Yönetimi ve Özel Sektörde Halkla İlişkiler. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(1): 79-99. 21. Özen E. ve Kılınç F. (2015) İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2(1): 147-170. 22. Sezgin M. ve Bulut B. (2013) Örgüt Kültürü ve Halkla İlişkiler. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(2):182-194. 23. Şantaş F., Kurşun A. ve Kar A. (2016) Hastane Tercihine Etki Eden Faktörler: Sağlık Hizmetleri Pazarlaması Perspektifinden Alan Araştırması. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 19(1): 17-33. 24. Tarhan A. (2014) Medyayla İlişkilerde Kurumsal Web Sayfalarının Kullanımı: Halkla İlişkiler Odaklı Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 8(2): 61-89. 25. Taşdelen M. (2014) Özel Sağlık Kuruluşlarında İç ve Dış Halkla İlişkiler Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın. 26. Tengilimoğlu D. (2001) Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler. Gazi Kitabevi, Ankara. 27. Yılmaz Ş. K. ve Gülmez M. (2013) Kamu ve Özel Hastanelerin Bütünleşik Pazarlama İletişimi Açısından Karşılaştırılması: Kayseri İli Örneği. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 17(2): 207-227.
Year 2017, Volume: 20 Issue: 2, 143 - 155, 30.06.2017

Abstract

References

  • 1. Asna A. (2012) Kuramda ve Uygulamada Halkla İlişkiler. Pozitif Yayınları, Ankara. 2. Ayhan B. ve Canöz K. (2006) Hastaların Hastane Tercihinde Etkili Olan Halkla İlişkiler Faaliyetleri. II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, ss. 73, Kocaeli. 3. Bal M. (2011) Çalışan Personelin Kurumsal İmaj Oluşumuna Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya. 4. Başok Y. N., Coşkun G. ve Öksüz B. (2007). Hastanelerde Halkla İlişkiler: İzmir İli Özel Hastaneler Örnekleminde Halkla İlişkiler Birimlerinin Yapı, İşlev ve Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi 2(1): 31-46 5. Bayın G. (2016) Sağlık Tüketicilerinin İmaj Algılarının Kurumsal Sıfatlar Aracılığı İle Belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 15(58): 763-771 6. Bayın G. ve Önder Ö. R. (2015) Sağlık Kurumlarında İmaj Üzerine Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11(27): 141-158. 7. Belber B. G. (2015) Yaş ve Medeni Duruma Göre, “Özel Hastanelerin Yaptığı Tanıtımın”, Hastanenin Prestijine, Tanınırlığına ve Tercih Edilirliğine Etkisi: Nevşehir Uygulaması. International Journal of Social Sciences and Education Research 1(2): 518-535. 8. Canöz K. (2002) Halkla İlişkiler Faaliyetlerinin Başarıya Etkisi: Örnek Kuruluş Bayındır Tıp Merkezi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 2(3): 125-137. 9. Canpolat N. (2012) Halkla İlişkiler ve Reklam Ajanslarının Hizmet Alanları: Web Sitelerine Yönelik Bir İnceleme. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5(2): 95-106. 10. Derin N. ve Demirel E. T. (2010) Kurum İmajının Kurum Kimliği Açısından Açıklanabilirliği: İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 13(2): 155-193. 11. Ertekin Y. (1971) Hastaneler ve Halkla İlişkileri. Amme İdaresi Dergisi 10(2):71-76. 12. Gemlik N. ve Sığrı Ü. (2007) Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6(11): 267-282. 13. Gohil D. P. and Gohil K. (2016) Public Relations in Hospital Administration and Planning. International Journal of Health Sciences and Research (IJHSR) 6(2): 384-387. 14. James S. and Rajendran L. (2013) Effect of Public Relation on Customer Loyalty With Special Reference to E-Commerce Portals. Journal of Multidisciplinary Research 5(2):87. 15. Karaçor S. ve Arkan A. (2014) Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama: Sağlık Pazarlama Karması Unsurlarının Hasta/Müşteri Açısından Önemi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 8(2): 90-118. 16. Kumar P. N., Abijith A. and Jacob A. P. (2015) Study on Role of Print Media in Public Relation Activities of a Hospital. International Journal of Health Sciences and Research (IJHSR) 5(5): 391-395. 17. Küçük F. ve Bayuk M. N. (2007) Kriz Ortamında Bir Başarı Faktörü Olarak Çalışanların Kurum İmajı. Journal of Yaşar University 2(7): 795-808. 18. Lee N., Sha B. L., Dozier D. and Sargent P. (2015) The Role of New Public Relations Practitioners as Social Media Experts. Public Relations Review 41(3): 411-413. 19. Linda M. H. (2011) Building The Case For Educating Business Leaders On The Importance Of Public Relations. American Journal of Business Education 4(8): 43-48. 20. Metin H. ve Altınok M. (2002) Karşılaştırmalı Bir Yaklaşımla Kamu Yönetimi ve Özel Sektörde Halkla İlişkiler. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(1): 79-99. 21. Özen E. ve Kılınç F. (2015) İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2(1): 147-170. 22. Sezgin M. ve Bulut B. (2013) Örgüt Kültürü ve Halkla İlişkiler. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(2):182-194. 23. Şantaş F., Kurşun A. ve Kar A. (2016) Hastane Tercihine Etki Eden Faktörler: Sağlık Hizmetleri Pazarlaması Perspektifinden Alan Araştırması. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 19(1): 17-33. 24. Tarhan A. (2014) Medyayla İlişkilerde Kurumsal Web Sayfalarının Kullanımı: Halkla İlişkiler Odaklı Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 8(2): 61-89. 25. Taşdelen M. (2014) Özel Sağlık Kuruluşlarında İç ve Dış Halkla İlişkiler Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın. 26. Tengilimoğlu D. (2001) Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler. Gazi Kitabevi, Ankara. 27. Yılmaz Ş. K. ve Gülmez M. (2013) Kamu ve Özel Hastanelerin Bütünleşik Pazarlama İletişimi Açısından Karşılaştırılması: Kayseri İli Örneği. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 17(2): 207-227.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mustafa Kemal Kördeve

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Kördeve, M. K. (2017). Kamu ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(2), 143-155.
AMA Kördeve MK. Kamu ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri. HSİD. June 2017;20(2):143-155.
Chicago Kördeve, Mustafa Kemal. “Kamu Ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın Ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 20, no. 2 (June 2017): 143-55.
EndNote Kördeve MK (June 1, 2017) Kamu ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 20 2 143–155.
IEEE M. K. Kördeve, “Kamu ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri”, HSİD, vol. 20, no. 2, pp. 143–155, 2017.
ISNAD Kördeve, Mustafa Kemal. “Kamu Ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın Ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 20/2 (June 2017), 143-155.
JAMA Kördeve MK. Kamu ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri. HSİD. 2017;20:143–155.
MLA Kördeve, Mustafa Kemal. “Kamu Ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın Ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, vol. 20, no. 2, 2017, pp. 143-55.
Vancouver Kördeve MK. Kamu ve Özel Sağlık Kuruluşlarında Kurumsallığın ve Kurum İmajının Oluşmasında Halkla İlişkilerin Etkileri. HSİD. 2017;20(2):143-55.