Internal audit is also important for the health sector as it is in every sector. It can be said that this importance has increased especially during the pandemic period. Because the pandemic has been a period that increased uncertainty and risks in the health sector. This situation has led to a change in the role and responsibilities of internal audit, which evaluates the effectiveness of the internal control system in health institutions, and the way internal auditors, do their work. During the pandemic period, internal auditors had to carry out their internal audit activities by working remotely. This necessity has revealed the concept of remote internal auditing. In this study, it is aimed to determine how remote internal audit activities are carried out in the health sector during the pandemic period, what kind of problems are encountered and whether the technological infrastructure is suitable for remote internal audit.Qualitative research method was used in the research. Phenomenology (phenomenology) design was used as one of the qualitative research designs. A semi-structured interview form was used to collect data in the study.The interview form was applied to the internal auditors in the Internal Audit Unit of the Ministry of Health, who agreed to participate in the research voluntarily.As a result of the research, it has been determined that within the framework of the limitations brought by the pandemic, remote internal audit activities are tried to be carried out with a traditional audit approach within the current program. It has been seen that the biggest problem experienced is communicating with the audited unit. It has been stated that there are delays in starting the internal audit activities. Finally, it has been determined that the infrastructure of management decision support systems and software used in the health sector is in good condition and is widely used. However, the main topics emphasized are that this technological infrastructure should support the processes to be audited and that it should be developed to allow remote auditing in order to carry out the internal audit activities remotely.
İç denetim her sektörde olduğu gibi sağlık sektörü için de önem arz etmektedir. Özellikle pandemi döneminde bu önemin daha çok arttığı söylenebilir. Çünkü pandemi sağlık sektöründe belirsizliği ve riskleri arttıran bir dönem olmuştur. Bu durum sağlık kuruluşlarında iç kontrol sisteminin etkinliğini değerlendiren iç denetimin rol ve sorumluluklarını ve iç denetçilerin işlerini yapma şekillerinin değişmesine neden olmuştur. Pandemi döneminde iç denetçiler iç denetim faaliyetlerini uzaktan çalışarak yürütmek zorunda kalmıştır. Bu zorunluluk ise uzaktan iç denetim kavramını ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada pandemi döneminde sağlık sektöründe uzaktan iç denetim faaliyetlerinin nasıl yürütüldüğü, ne tür sorunlarla karşılaşıldığı ve teknolojik altyapının uzaktan iç denetime uygun olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Nitel araştırma desenlerinden ise Fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formu araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden Sağlık Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı’ndaki iç denetçilere uygulanmıştır. Araştırma sonucunda pandeminin getirdiği kısıtlar çerçevesinde uzaktan iç denetim faaliyetlerinin mevcut program dâhilinde geleneksel denetim anlayışıyla yürütülmeye çalışıldığı tespit edilmiştir. Yaşanan en büyük sıkıntının denetlenen birimle iletişim kurmak olduğu görülmüştür. İç denetim faaliyetlerinin başlatılması noktasında gecikmelerin yaşandığı ifade edilmiştir. Son olarak sağlık sektöründe kullanılan yönetim karar destek sistemleri ve yazılımların altyapısının iyi durumda olduğu ve yaygın olarak kullanıldığı belirlenmiştir. Ancak iç denetim faaliyetlerinin uzaktan yürütülmesi noktasında bu teknolojik altyapının denetlenecek süreçleri de desteklemesi ve uzaktan denetime imkân verecek şekilde geliştirilmesinin gerektiği üzerinde durulan ana başlıklardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 4 |