BibTex RIS Kaynak Göster

Motivasyon Araçları ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma

Yıl 2005, Cilt: 8 Sayı: 3, 326 - 350, 01.06.2005

Öz

Verimlilik ve etkililik konusunda güdülemenin ve araçlarının rolü yönetim ve organizasyon literatüründe yıllardan beri tartışılmaktadır. Çünkü örgütsel başarı örgütte görevli insanların iş görme yetenek ve isteklerine bağlıdır. Hastaneler farklı meslek gruplarını sağlık hizmeti üretmek amacıyla bir araya getiren matriks organizasyonlar olarak tanımlanmaktadırlar. Sağlık hizmetlerinin üretilmesinde farklı sağlık meslek mensupları önemli rol üstlenmelerine rağmen, hekimler temel sorumluluğu üstlenmektedirler. Bu çalışmada, SSKB (Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı) hastanelerinde görev yapan başhekim yardımcılarının, çalıştıkları hastanelerde mevcut olan motivasyon araçlarından beklentilerinin ne kadar karşılandığı ve mevcut motivasyon araçlarının işten tatmin olma durumları üzerinde önemli bir etkiye sahip olup olmadığı araştırılmıştır. Verilerin analizinde faktör analizi, çoklu regresyon analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Faktör analizi sonucu, 19 motivasyon aracı 6 faktör altında toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda başhekim yardımcılarının yaptıkları işten memnun olma dereceleri üzerinde bireysel özelliklerden çok örgütsel özelliklerin daha önemli rol oynadığı görülmüştür

Kaynakça

  • Akar Ç. ve Özalp H. (2000) Sağlık Hizmetlerinde ve İşletmelerinde Yönetim. Somgür Eğitim Hizmetleri Yayıncılık Ltd. Şti. Ankara.
  • Başaran İ. (2000) Örgütsel Davranış İnsanın Üretim Gücü. Umum Yayım Dağıtım, Ankara
  • Can H. (1992) Organizasyon ve Yönetim. Adım Yayıncılık, Ankara.
  • Can H. ve diğerleri (2001) Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi. 4. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Ceyhan R. (2004) Sağlık Bakanlığı Hastanelerinde Vardiyalı Çalışma Uygulamasının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Entitüsü, Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara.
  • Dereli T. (1981) Organizasyonlarda Davranış, Ar Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Evans, M.G. and - Baker G. R. (2000) Cognitive and Behavioral Outcomes of Quality Improvement Teams: The Influence of Leadership and the Work Unit Environment. Journal of Quality Management. 4(2): 167-184.
  • Eren E. (2001a) Yönetim ve Organizasyon (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar). 5. Bası, Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ. İstanbul.
  • Eren E. (2001b) Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. 7. Bası, Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ. İstanbul.
  • Fındıkçı İ. (1999) İnsan Kaynakları Yönetimi. Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., İstanbul.
  • Goldsmith S. B. (1981) Health Care Management: A Contemporary Perspective. An Aspen Publication, Rockville, Maryland.
  • Irvine D. et al. (2000) Cognitive and Behavioral Outcomes of Quality Improvement Teams: The Influence of Leadership and the Work Unit Environment. Journal of Quality Management, 4 (2): 167-184.
  • İzmirli R. (2000) Motivasyonun Önemi. Medikal @ Teknik, Sayı: 172, İstanbul.
  • Kathleen K. et al. (2004) Leader Political Skill and Team Performance. Journal of Management. 30(3) 309–327
  • Kılınç T. ve Polat Ş. (1997) Başarı Değerlemenin Hemşire Motivasyonu Üzerine Etkileri. Modern Hastane Yönetimi, Yıl 1, Sayı: 2, İstanbul.
  • Koçel T. (2001) İşletme Yöneticiliği. 8. Bası, Beta Masım Yayım Dağıtım A. Ş. İstanbul.
  • Konrad T. et al. (2004) Interprofessional Collaboration and Job Satisfaction of Chiropractic Physicians. Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics. 27(14): 245-52.
  • Kuokkanen L. et al. (2002) Do Nurses Feel Empowered? Nurses’ Assessments of Their Own Qualities and Performance With Regard to Nurse Empowerment. Journal of Professional Nursing, 18(6):328-335
  • Liebler J. et al. (1992) Management Principles for Health Professionals. Second Edition, An Aspen Publication, Gaithersburg, Maryland.
  • Monga M. et al. (2003) Job Satisfaction among Program Directors in Obstetrics and Gynecology: A National Portrait. Am J Obstet Gynecol, 189 (3): 628-30.
  • Shalley C. E. and Gilson L. L. (2004) What Leaders Need to Know: A Review of Social and Contextual Factors That Can Foster or Hinder Creativity. The Leadership Quarterly, 15:33–53
  • Suominen T. et al. (2001) Staff Empowerment in Finnish Intensive Care Units. Intensive and Critical Care Nursing, Vol. 17, 341–47
  • Seoa Y. et al. (2004) The Determinants of Job Satisfaction among Hospital Nurses: A Model Estimation in Korea. International Journal of Nursing Studies, (41): 437–446
  • Yüksel Ö. (2000) İnsan Kaynakları Yönetimi. Gazi Kitabevi, Ankara.
Yıl 2005, Cilt: 8 Sayı: 3, 326 - 350, 01.06.2005

Öz

Kaynakça

  • Akar Ç. ve Özalp H. (2000) Sağlık Hizmetlerinde ve İşletmelerinde Yönetim. Somgür Eğitim Hizmetleri Yayıncılık Ltd. Şti. Ankara.
  • Başaran İ. (2000) Örgütsel Davranış İnsanın Üretim Gücü. Umum Yayım Dağıtım, Ankara
  • Can H. (1992) Organizasyon ve Yönetim. Adım Yayıncılık, Ankara.
  • Can H. ve diğerleri (2001) Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi. 4. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Ceyhan R. (2004) Sağlık Bakanlığı Hastanelerinde Vardiyalı Çalışma Uygulamasının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Entitüsü, Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara.
  • Dereli T. (1981) Organizasyonlarda Davranış, Ar Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Evans, M.G. and - Baker G. R. (2000) Cognitive and Behavioral Outcomes of Quality Improvement Teams: The Influence of Leadership and the Work Unit Environment. Journal of Quality Management. 4(2): 167-184.
  • Eren E. (2001a) Yönetim ve Organizasyon (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar). 5. Bası, Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ. İstanbul.
  • Eren E. (2001b) Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. 7. Bası, Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ. İstanbul.
  • Fındıkçı İ. (1999) İnsan Kaynakları Yönetimi. Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., İstanbul.
  • Goldsmith S. B. (1981) Health Care Management: A Contemporary Perspective. An Aspen Publication, Rockville, Maryland.
  • Irvine D. et al. (2000) Cognitive and Behavioral Outcomes of Quality Improvement Teams: The Influence of Leadership and the Work Unit Environment. Journal of Quality Management, 4 (2): 167-184.
  • İzmirli R. (2000) Motivasyonun Önemi. Medikal @ Teknik, Sayı: 172, İstanbul.
  • Kathleen K. et al. (2004) Leader Political Skill and Team Performance. Journal of Management. 30(3) 309–327
  • Kılınç T. ve Polat Ş. (1997) Başarı Değerlemenin Hemşire Motivasyonu Üzerine Etkileri. Modern Hastane Yönetimi, Yıl 1, Sayı: 2, İstanbul.
  • Koçel T. (2001) İşletme Yöneticiliği. 8. Bası, Beta Masım Yayım Dağıtım A. Ş. İstanbul.
  • Konrad T. et al. (2004) Interprofessional Collaboration and Job Satisfaction of Chiropractic Physicians. Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics. 27(14): 245-52.
  • Kuokkanen L. et al. (2002) Do Nurses Feel Empowered? Nurses’ Assessments of Their Own Qualities and Performance With Regard to Nurse Empowerment. Journal of Professional Nursing, 18(6):328-335
  • Liebler J. et al. (1992) Management Principles for Health Professionals. Second Edition, An Aspen Publication, Gaithersburg, Maryland.
  • Monga M. et al. (2003) Job Satisfaction among Program Directors in Obstetrics and Gynecology: A National Portrait. Am J Obstet Gynecol, 189 (3): 628-30.
  • Shalley C. E. and Gilson L. L. (2004) What Leaders Need to Know: A Review of Social and Contextual Factors That Can Foster or Hinder Creativity. The Leadership Quarterly, 15:33–53
  • Suominen T. et al. (2001) Staff Empowerment in Finnish Intensive Care Units. Intensive and Critical Care Nursing, Vol. 17, 341–47
  • Seoa Y. et al. (2004) The Determinants of Job Satisfaction among Hospital Nurses: A Model Estimation in Korea. International Journal of Nursing Studies, (41): 437–446
  • Yüksel Ö. (2000) İnsan Kaynakları Yönetimi. Gazi Kitabevi, Ankara.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Ağırbaş Bu kişi benim

Yusuf Çelik Bu kişi benim

Hüseyin Büyükkayıkçı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ağırbaş, İ., Çelik, Y., & Büyükkayıkçı, H. (2005). Motivasyon Araçları ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(3), 326-350.
AMA Ağırbaş İ, Çelik Y, Büyükkayıkçı H. Motivasyon Araçları ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma. HSİD. Haziran 2005;8(3):326-350.
Chicago Ağırbaş, İsmail, Yusuf Çelik, ve Hüseyin Büyükkayıkçı. “Motivasyon Araçları Ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 8, sy. 3 (Haziran 2005): 326-50.
EndNote Ağırbaş İ, Çelik Y, Büyükkayıkçı H (01 Haziran 2005) Motivasyon Araçları ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 8 3 326–350.
IEEE İ. Ağırbaş, Y. Çelik, ve H. Büyükkayıkçı, “Motivasyon Araçları ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma”, HSİD, c. 8, sy. 3, ss. 326–350, 2005.
ISNAD Ağırbaş, İsmail vd. “Motivasyon Araçları Ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 8/3 (Haziran 2005), 326-350.
JAMA Ağırbaş İ, Çelik Y, Büyükkayıkçı H. Motivasyon Araçları ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma. HSİD. 2005;8:326–350.
MLA Ağırbaş, İsmail vd. “Motivasyon Araçları Ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, c. 8, sy. 3, 2005, ss. 326-50.
Vancouver Ağırbaş İ, Çelik Y, Büyükkayıkçı H. Motivasyon Araçları ve İş Tatmini: Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı Hastane Başhekim Yardımcıları Üzerinde Bir Araştırma. HSİD. 2005;8(3):326-50.