Generation is the social, cultural, technological, economic and many disciplines of individuals born in the same period. In today's organizations, there are usually four different generations, including baby boomers, generation x, y and z. Since these generations continue their lives in different periods, they show various features in normal life and business life. These intergenerational differences also affect people's leadership behaviors. Leadership is the power that mediates the effective use of the behaviors of the individual. In this study, the informatics aspect of leadership is focused. IT leadership is the leadership style that enables individuals working in the organization to participate actively in the business process that guides them in terms of information and technology. The aim of the study is to examine the opinions of hospital managers in the x, y and z generations working in different units working in private hospitals about their perceptions, approaches and experiences about information leadership. In this context, the opinions of the managers were analyzed by using the content analysis method in the study. In content analysis, MAXQDA 2022 package program was used in coding data and creating the code cloud. According to the data obtained through interviews within the scope of the study, participants in different generations evaluate information leadership as six main themes and thirteen sub-themes. Unit managers express the necessity of using technology for business life, especially for business life, which they use in all areas of life regardless of generation. As a result, it was concluded that managers exhibited the necessary behaviors to their employees in terms of digital, technology and information in this process.The aim of the study is to examine the opinions of hospital managers in x. y and z generations working in different units working in private hospitals through interview questions in terms of information leadership. In this context, the opinions of the managers were analyzed by using the content analysis method in the study. In content analysis, MAXQDA 2022 package program was used in coding data and creating the code cloud. According to the data obtained through interviews within the scope of the study, participants in different generations evaluate information leadership as six main themes and thirteen sub-themes. Unit managers express the necessity of using technology for business life, especially for business life, which they use in all areas of life regardless of generation. As a result, it was concluded that managers exhibited the necessary behaviors to their employees in terms of digital, technology and information in this process.
Kuşak, aynı dönem içinde doğan bireylerin sosyal, kültürel, teknolojik, ekonomik ve birçok disiplin açısından benzer özelliklerde bulunmasıdır. Günümüz organizasyonlarında genellikle baby boomers kuşağı, x, y ve z nesli olmak üzere dört farklı kuşak çalışmaktadır. Bu kuşaklar farklı dönemlerde yaşamlarını devam ettirdiklerinden dolayı normal hayatta ve iş hayatında çeşitli özellikler göstermektedir. Kuşaklararası bu farklılıklar, kişilerin liderlik davranışlarını da etkilemektedir. Liderlik, bireyin sahip olduğu davranışlarını etkili kullanmasında aracılık eden güçtür. Bu çalışmada ise liderliğin bilişim yönüne odaklanılmıştır. Bilişim liderliği organizasyonda çalışan bireylere bilgi ve teknoloji açısından yol gösteren iş sürecine aktif katılımlarını sağlayan liderlik tarzıdır. Çalışmanın amacı özel hastanede çalışan farklı birimlerde görev yapan x. y ve z kuşağındaki hastane yöneticilerinin bilişim liderliği konusundaki algı, yaklaşım ve deneyimleri hakkında görüşlerinin incelenmesidir. Bu bağlamda çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılarak yöneticilerin görüşleri analiz edilmiştir. İçerik analizinde verilerin kodlanması ve kod bulutunun oluşturulmasında MAXQDA 2022 paket programından yararlanılmıştır. Çalışma kapsamında görüşmeler yoluyla elde edilen verilere göre farklı kuşaklarda yer alan katılımcılar, altı asıl tema ve on üç alt tema olmak üzere bilişim liderliğini değerlendirmektedir. Birim yöneticileri kuşak farkı gözetmeksizin bilişimin hayatın her alanında kullandıklarını özellikle iş yaşamı için teknolojiyi kullanma gerekliliğini ifade etmektedir. Sonuç olarak bu süreçte yöneticilerin çalışanlarına dijital, teknoloji ve bilişim anlamında gerekli davranışlar sergiledikleri görüşüne varılmıştır.Çalışmanın amacı özel hastanede çalışan farklı birimlerde görev yapan x. y ve z kuşağındaki hastane yöneticilerinin bilişim liderliği açısından görüşme soruları yoluyla görüşlerinin incelenmesidir. Bu bağlamda çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılarak yöneticilerin görüşleri analiz edilmiştir. İçerik analizinde verilerin kodlanması ve kod bulutunun oluşturulmasında MAXQDA 2022 paket programından yararlanılmıştır. Çalışma kapsamında görüşmeler yoluyla elde edilen verilere göre farklı kuşaklarda yer alan katılımcılar, altı asıl tema ve on üç alt tema olmak üzere bilişim liderliğini değerlendirmektedir. Birim yöneticileri kuşak farkı gözetmeksizin bilişimin hayatın her alanında kullandıklarını özellikle iş yaşamı için teknolojiyi kullanma gerekliliğini ifade etmektedir. Sonuç olarak bu süreçte yöneticilerin çalışanlarına dijital, teknoloji ve bilişim anlamında gerekli davranışlar sergiledikleri görüşüne varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi, Sağlık Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 4 |