Bu çalışma, sağlık idarecilerinin sağlık yönetimi mezunlarından beklentilerini anlamayı amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada, sağlık sektöründe görev yapmış ya da görev yapan 95 idareciden açık uçlu soruyla veri toplanmıştır. Analiz sonuçları üç ana tema etrafında toplanmıştır: Alan bilgi ve becerisi, kişisel özellikler ve sosyal özellikler. Alan bilgi ve becerisi açısından mezunların teorik ve pratik bilgiye, teknolojik becerilere, sağlık mevzuatı bilgisine ve kriz yönetimi yetkinliklerine sahip olmaları beklenmektedir. Staj ve uygulamalı eğitim eksikliğinin mezunların sahaya uyum sağlamasını zorlaştırdığı belirtilmiştir. Kişisel özellikler bağlamında mezunların adil, disiplinli, gelişime açık, yenilikçi ve vizyoner olmaları öne çıkmaktadır. Sosyal özellikler arasında ise güçlü ast-üst ilişkileri, ekip çalışmasına yatkınlık ve iletişim becerileri vurgulanmıştır. Sonuç olarak sağlık yönetimi mezunlarının teknik bilgi ve becerilerinin yanı sıra etik değerlere bağlı, insan ilişkilerinde başarılı ve yenilikçi bireyler olarak yetişmesi gerektiği vurgulanırken, bu hedeflere ulaşmak için müfredatın güncellenmesi, staj ve uygulamalı eğitimin artırılması, teknoloji kullanımının geliştirilmesi ve alanlara yönelik uzmanlaşma fırsatlarının sunulması önerilmektedir.
Sağlık yönetimi eğitimi sağlık idarecisi yeterlilikleri nitel araştırma alan-pratik uyumu eğitim müfredatı geliştirme
This study aims to understand health administrators' expectations from health management graduates. Using qualitative research methods, data was collected from 95 administrators who have worked or are currently working in the health sector through open-ended questions. The analysis revealed three main themes: field knowledge and skills, personal characteristics, and social characteristics. Regarding field knowledge and skills, graduates are expected to have both theoretical and practical knowledge, along with technological skills, understanding of health legislation, and crisis management abilities. It was noted that the lack of internships and practical training makes it difficult for graduates to transition into the field. Concerning personal characteristics, graduates should be fair, disciplined, open to development, innovative, and visionary. Among social characteristics, emphasis was placed on strong subordinate-superior relationships, teamwork skills, and communication skills. In conclusion, while it is stressed that health management graduates should be educated as individuals who are not only technically knowledgeable and skilled but also committed to ethical values, successful in human relations, and innovative, it is recommended that the curriculum be updated, internships and practical training increased, technology use enhanced, and opportunities for specialisation in specific fields provided to attain these goals.
Health management education health administrator competencies qualitative research field-practice alignment curriculum development
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration, Health Management, Hospital Management |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 21, 2024 |
Acceptance Date | September 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 28 Issue: 3 |