Harput tarihte çeşitli medeniyetlere beşiklik yapmış bir şehir olmakla birlikte coğrafi konumu nedeniyle askeri, ticari ve idari bir merkez olarak sıklıkla kulla-nılmıştır. Harput, Osmanlı idaresi altında bu özelliklerinin yanı sıra ulaşım ve haberleşmede lojistik bir üs olarakta hizmet etmiştir. Osmanlı menzil teşkilatı içerisinde Harput menzili, İstanbul’dan başlayıp Bağdat’ta sona eren Anadolu orta kolu üzerinde yer almıştır. Harput menzili özellikle IV. Murad’ın Bağdat seferi sırasında vermiş olduğu hizmetle dikkat çekmiştir.
Bu çalışmada, 1722-1723 tarihli Harput menzil defterine göre Harput menzi-linin işlerliği, menzile gelen görevli sayısı ve bunların görevleri, menzilden verilen hayvan sayıları ile Harput menzilini kullananların nereye gittiği incelenmiştir. Defterdeki bilgilere göre Harput menzilinin yoğun olarak kullanıldığı ve merkez teşkilata ait görevlilerin daha fazla menzilden yararlandıkları ortaya çıkmıştır.
Harput has been used as a military commercial and administrative center because of its geographical location besides being a city that has been cradled in various civilizations in history. In addition to these features, Harput was also used as a logistic base in transportation and communication under the Ottoman administration. Within the Ottoman range, Harput was located on the Anatolian central line starting from İstanbul and ending in Baghdad. Harput menzil attracted attention especially by IV Murad's service during his campaign in Baghdad.
In this study, the functioning of the Harput menzil, the number of officers from the menzil and their duties, number of animals given in the menzil and where Harput menzil users went are investigated according to the Harput menzil book of 1722-1723. According to the information in the book, it was found that the Harput menzil was heavily used and the officers belonging to the central organization were able to use it more
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |