Cumhuriyetin ilanıyla başlayan siyasal alandaki köklü değişim adımları diğer alanlarda da bir bütün olarak devam etmiştir. Bu açıdan sosyal, kültürel, ekonomik, askeri ve eğitim alanında birçok yenilik yapılmaya başlanmış, kurumlar açılmış ve bu sayede modern Türkiye’nin dönüşümü başlamıştır. Bu dönüşüm hareketinin temel taşını ise toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek, özgür ruhlu, araştırma-incelemeyi ilke edinen, çağdaş gelişmeleri esas alan ve modern yöntemleri kullanacak bir eğitim sistemi bu dönüşümü sağlayacaktır.
Bu çağdaş gelişmelerin yaşanabilmesi ve uygulamaya koyulabilmesi için Mustafa Kemal Atatürk’ün de ısrarla üzerinde durduğu, kırsal kalkınmayı sağlamak için öncelikle köylü ile kentte yaşayan insanlar arasındaki eğitim farklılıklarının ortadan kaldırılması gerektiğini ifade etmiştir. Bu hedef doğrultusunda açılmış olan Köy Enstitüleri bu misyonu başarıyla üstlenmiştir. Taassuptan uzak, seküler anlayışa sahip modern bir toplum yapısı bu okullarda gerçekleştirilen eğitim faaliyetleriyle oluşturulmaya çalışılmıştır.
Bu çalışmada son kurulun Köy Enstitüsü olan Ernis Köy Enstitüsü’nü inceleyip, uygulamış olduğu eğitim metotlarını, ideolojik unsurların bu enstitünün açılışına etkilerini, kuruluş aşamasında yaşanan olayları, enstitü binalarının yapılma aşamalarını detaylı bir şekilde inceleyeceğiz. Demokrat Parti’nin iktidara geldikten sonra bu okullara bakış açısının oluşturduğu kaotik ortamda enstitülerin eğitim faaliyetlerinde yaşanan değişimi, eğitmen ve öğrencilerin bu ortamda yaşadıkları sorunları, dönemin değişen siyasal konjonktürünün enstitülerin faaliyetlerini kısıtlamaya ve sonrasında kapatılma sürecine giden aşamaları irdeleyeceğiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Modern History (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2024 |
Submission Date | April 28, 2024 |
Acceptance Date | May 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 21 |