BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 4 Issue: 8, 76 - 85, 09.11.2015

Abstract

The concept of seniority indemnity first took place in the Turkish Labour Law no 3008 dated 1936, and it necessitated the employers to pay a senior indemnity of 15 days of gross wage to the employees for each year. Then an amendment was made in the labour law in later years and this figure was risen to 30 days of gross wage, It has always been an issue of argument in the country that the senior indemnity is a reward given to the employees in lieu of their faithfullness to the working place and that there is no insurance of unemployment and work guarantee inTurkey, so this cost figure is relatively high in our law. In item no:8 of the Law Proposal, the Seniority Indemnity Fund prepared by the 61st Government says ‘’A senior indemnity is paid to the Employees as a cost of 30 days based on each total year premium account paid to the Fund. TISK and TOBB complain that this figure is high and they worry that the premium rate to be determined by the Cabinet of the Ministers upon Fund management’s proposal not to exceed 3% of the wage based on the premium account from the employer to the employees which was forseen by the relevant law proposal. In my opinion if a deduction of 2 % is made from the gross wage paid by the employer and a rate of 1 % unemployment insurance is transferred to the fund seniority Indemnity, then the load of the employer will fall down to a reasonable level and also the gained rights of the employees will not be affected badly from this. We consider that this application will be in favour both the employer and the employees, and it will also bring peace to work life and it will be good for our country as well

References

  • KAYNAKÇA
  • AKYİĞİT, E. (2012), Basın İş Kanunu’nda Kıdem Tazminatı, TUHİS, İş Hukuku ve İktisat Dergisi, C:24,Sayı 3-4-5
  • AKYİĞİT, E. (2013), İş Hukuku, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • IŞIKLI, A. (2010), İş Hukuku, İmaj Yayınevi, Ankara.
  • MOLLAMAHMUTOĞLU, H. ve ASTARLI, M. (2011), İş Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • SÜZEK, S. (2010),İş Hukuku, Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • TİSK’in Temel Görüş ve Önerileri,(2011), Dumat Ofset, Ankara
  • https://wwww.alomaliye.com/kidem_tazm_fonu_tasarisi.htm, Erişim Tarihi: 24.10.2014
  • www.sgkrehberi.com/haber/27044,Erişim Tarihi:24.10.2014
  • http://www.ozdogrular.com/content/view/1797/178/,Erişim Tarihi: 24.10. 2014

KIDEM TAZMİNATI FONU KONUSUNDA DÜŞÜNCELER

Year 2015, Volume: 4 Issue: 8, 76 - 85, 09.11.2015

Abstract

Türk iş hukukunda ilk olarak 1936 tarihli 3008 sayılı iş kanunu ile yerini alan kıdem tazminatı, ilk şeklinde işçinin her bir senelik çalışması için 15 günlük brüt ücreti kadar bir tazminatın ödenmesini amirdi. Daha sonraki iş kanunlarında bu miktar her bir çalışma senesine karşılık işçinin brüt ücretinin 30 günlük karşılığı olarak değiştirilmiştir. Kıdem tazminatının işçinin işyerine bağlılığının bir ödülü olduğu, o dönemlerde Türkiye’de işsizlik sigortası ve iş güvencesi bulunmamasına binaen görece yüksek bir tutar olarak hukukumuzda yerini aldığı devamlı olarak tartışmalara konu olmuştur.

Önceki hükümet (61. Hükümet) tarafından hazırlanan Kıdem Tazminatı Fonu Kanun Tasarısı’nın 8. Maddesinde ‘’ İşçilere veya hak sahiplerine Fona prim ödenmiş olan her tam yıl için prim hesabına esas olan ücretin 30 günü tutarında kıdem tazminatı ödenir.’’ hükmü mevcut bulunmaktadır. TİSK ve TOBB bu miktar tazminatın yüksekliğinden şikayetçi olup ilgili yasa tasarısında öngörülen işverenden işçinin prim hesabına esas ücretin %3’ünü geçmemek üzere Fon yönetim kurulunun önerisi üzerine Bakanlar Kurulu’nca belirlenecek prim oranının yüksek olacağından endişe etmektedirler.

Kanaatimizce işverenden brüt ücretin %2’si kesilip, %1 oranında da işsizlik sigortasından kıdem tazminatı fonuna aktarma yapılacak olursa işverenin yükü makul bir düzeye inecek olup, işçi kesiminin de mevcut kazanımları haleldar edilmeyecektir. Bu uygulamanın hem işçi hem işveren lehine olduğu, çalışma hayatına getireceği barış ve huzurun ülkemizin de lehine olacağı düşünülmektedir.

 

Anahtar Kelimeler: Kıdem Tazminatı, Kıdem Tazminatı Fonu, İşçi, İşveren, Prim

References

  • KAYNAKÇA
  • AKYİĞİT, E. (2012), Basın İş Kanunu’nda Kıdem Tazminatı, TUHİS, İş Hukuku ve İktisat Dergisi, C:24,Sayı 3-4-5
  • AKYİĞİT, E. (2013), İş Hukuku, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • IŞIKLI, A. (2010), İş Hukuku, İmaj Yayınevi, Ankara.
  • MOLLAMAHMUTOĞLU, H. ve ASTARLI, M. (2011), İş Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • SÜZEK, S. (2010),İş Hukuku, Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • TİSK’in Temel Görüş ve Önerileri,(2011), Dumat Ofset, Ankara
  • https://wwww.alomaliye.com/kidem_tazm_fonu_tasarisi.htm, Erişim Tarihi: 24.10.2014
  • www.sgkrehberi.com/haber/27044,Erişim Tarihi:24.10.2014
  • http://www.ozdogrular.com/content/view/1797/178/,Erişim Tarihi: 24.10. 2014
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ömer Bosnalı This is me

Publication Date November 9, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 8

Cite

APA Bosnalı, Ö. (2015). KIDEM TAZMİNATI FONU KONUSUNDA DÜŞÜNCELER. Hak İş Uluslararası Emek Ve Toplum Dergisi, 4(8), 76-85.