Günümüz
Fıkıh Bilimi’nin anlaşılması için,İslâmî bilimlerin İlk Halîfeler ve Emevîler
devrinden başlayıp, Abbâsîler devrinde devâm eden bilimleşme sürecinde Fıkh’ın
ortaya çıkışı ve gelişimi ile ilgili ayrıntılara ait sağlıklı tespitlere
ihtiyaç duyulmaya başlanmıştır.Bu
amaçla Makale, “Fıkh’ın Bilimleşme
Sürecinde Muhâlif Mevâlî Fıkhı ile Tepkisel Arap Fıkhı” araştırma konusu
edinmiştir.Konunun çözümlenmesi, ilk
dönemdeki fıkhî gelişmenin seyrine uygun yapılmıştır. Makale, önce, bütün
ilimlerde olduğu gibi muhâlif olarak çıkan Fıkh’ı geliştiren Mevâlî’nin
Fıkhı’nı, sonra, bu Mevâlî Fıkhı’na karşı tepkisel oluşturulan Arap Fıkhı’nı
incelemiştir. Burada, Mevâlî, “çeşitli
milletlerden Arap olmayan müslümanlar” anlamında kullanılmıştır.
Abdurrezzâk b. Hemmâm (ö. 211 h./ 827 m.), el-Musannef, Cilt XI, el-Mektebetu’ş-Şâmile, el-İsdâru’s-Sânî
Adem Apak, “Şuûbiyye Hareketinin Tarihî Arka Planı Ve Tezâhürleri: Asabiyyeden Şuûbiyyeye”, İSTEM: İslâm San’at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, 2008, Cilt: VI, Sayı: 12
Adnan Demircan, İslâm Tarihinin İlk Döneminde Arap-Mevâlî İlişkisi, İstanbul 1996
Ebû’l-Hasan el-Kerhî, “Risâle fî’l-Usûl”,‘Ubeydullah b. ‘Ömer ed-Debûsî (ö. 430 h./1040 m.), Te’sîsu’n-Nazar, Nâşir: Zekeriyyâ ‘Alî Yûsuf, el-Kâhire, Tarih Yok
Ebû’l-Hasan el-Kerhî, “Risâle fî’l-Usûl”,‘Ubeydullah b. ‘Ömer ed-Debûsî (ö. 430 h./1040 m.), Te’sîsu’n-Nazar, Nâşir: Zekeriyyâ ‘Alî Yûsuf, el-Kâhire, Tarih Yok
Ebû Sa’îd Hasan b. ‘Abdillah es-Sîrâfî (ö. 368 h./ 978 m.), Ahbâru’n-Nahviyyîne’l-Basriyyîn, Neşreden: F. Krenkow, Beyrût-Paris, 1936
Ebû’t- Tayyîb Ebû Tayyîb Abdulvâhid b. ‘Alî el-Luğavî (ö. 351 h./ 962 m.), Merâtibu’n-Nahviyyîn, Neşreden: M. Ebû’l-Fadl İbrâhîm, el-Kâhire, 1375 h./ 1995 m.
Ebû Ubeydi’l-Kâsım b. Sellâm (ö. 224 h. / 838 m.), Kitâbu’l-Emvâl, Tahkîk: Muhammed Halîl Harâs, Beyrût 1986
Ebû’l-Velîd el-Ezrakî (ö. 250 h./ 865 m.), Ahbâru Mekke, Cilt III, el-Mektebetu’ş-Şâmile, el-İsdâru’s-Sânî
Ebû Yûsuf Ya’kûb b. İbrâhîm (ö. 182 h./ 798 m.), Kitâbu’l-Harâc, Beyrût, Tarih Yok
Ebû Yûsuf Ya’kûb b. Sufyân el-Fesevî (ö. 277 h./ 890 m.), Kitâbu’l-Ma’rife ve’t-Târîh, Cilt III, Bağdâd 1975
Ebû Zeyd ed-Debûsû, Te’sisu’n-Nazar (Mukayeseli İslam Hukuk Düşüncesinin Temellendirilmesi), Tercüme: Ferhat Koca, Ankara 2002
el-Belâzurî (ö. 279 h./ 892 m.), Fütûhu’l-Büldân, Çeviren: Mustafa Fayda, Ankara 1987
Abdurrezzâk b. Hemmâm (ö. 211 h./ 827 m.), el-Musannef, Cilt XI, el-Mektebetu’ş-Şâmile, el-İsdâru’s-Sânî
Adem Apak, “Şuûbiyye Hareketinin Tarihî Arka Planı Ve Tezâhürleri: Asabiyyeden Şuûbiyyeye”, İSTEM: İslâm San’at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, 2008, Cilt: VI, Sayı: 12
Adnan Demircan, İslâm Tarihinin İlk Döneminde Arap-Mevâlî İlişkisi, İstanbul 1996
Ebû’l-Hasan el-Kerhî, “Risâle fî’l-Usûl”,‘Ubeydullah b. ‘Ömer ed-Debûsî (ö. 430 h./1040 m.), Te’sîsu’n-Nazar, Nâşir: Zekeriyyâ ‘Alî Yûsuf, el-Kâhire, Tarih Yok
Ebû’l-Hasan el-Kerhî, “Risâle fî’l-Usûl”,‘Ubeydullah b. ‘Ömer ed-Debûsî (ö. 430 h./1040 m.), Te’sîsu’n-Nazar, Nâşir: Zekeriyyâ ‘Alî Yûsuf, el-Kâhire, Tarih Yok
Ebû Sa’îd Hasan b. ‘Abdillah es-Sîrâfî (ö. 368 h./ 978 m.), Ahbâru’n-Nahviyyîne’l-Basriyyîn, Neşreden: F. Krenkow, Beyrût-Paris, 1936
Ebû’t- Tayyîb Ebû Tayyîb Abdulvâhid b. ‘Alî el-Luğavî (ö. 351 h./ 962 m.), Merâtibu’n-Nahviyyîn, Neşreden: M. Ebû’l-Fadl İbrâhîm, el-Kâhire, 1375 h./ 1995 m.
Ebû Ubeydi’l-Kâsım b. Sellâm (ö. 224 h. / 838 m.), Kitâbu’l-Emvâl, Tahkîk: Muhammed Halîl Harâs, Beyrût 1986
Ebû’l-Velîd el-Ezrakî (ö. 250 h./ 865 m.), Ahbâru Mekke, Cilt III, el-Mektebetu’ş-Şâmile, el-İsdâru’s-Sânî
Ebû Yûsuf Ya’kûb b. İbrâhîm (ö. 182 h./ 798 m.), Kitâbu’l-Harâc, Beyrût, Tarih Yok
Ebû Yûsuf Ya’kûb b. Sufyân el-Fesevî (ö. 277 h./ 890 m.), Kitâbu’l-Ma’rife ve’t-Târîh, Cilt III, Bağdâd 1975
Ebû Zeyd ed-Debûsû, Te’sisu’n-Nazar (Mukayeseli İslam Hukuk Düşüncesinin Temellendirilmesi), Tercüme: Ferhat Koca, Ankara 2002
el-Belâzurî (ö. 279 h./ 892 m.), Fütûhu’l-Büldân, Çeviren: Mustafa Fayda, Ankara 1987
Güler, Mehmet Nuri. “Fıkh’ın Bilimleşme Sürecinde Muhâlif Mevâlî Fıkıhı Ile Tepkisel Arap Fıkıhı”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 37 (June 2017), 153-194.