Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Ruhsal Hastaliklara Yönelik İnançları

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 14 - 18, 31.10.2018

Abstract

Giriş

Sağlık
çalışanları arasında, ruhsal hastalıklara yönelik inançlar önemlidir.

Amaç

Bu
araştırma; hemşirelik son sınıf ve birinci sınıf öğrencilerinin ruhsal hastalıklara
yönelik inançlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Yöntem

Araştırma
2014-2015 güz yarıyılında, Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören, 224 öğrenci ile tanımlayıcı olarak
gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında, Kişisel Bilgi Formu ve Ruhsal
Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği (RHYİÖ) kullanılmıştır.

Verilerin değerlendirilmesinde; Çapraz tablolarda ki kare analizi, ölçeğin iki seçenekli sorularla
karşılaştırmasında Bağımsız Gruplarda t testi, iki seçenekten fazla olan
değişkenlerde Tek Yönlü Varyans analizi
yapılmıştır.

Bulgular

Öğrencilerin
öğrenim gördükleri sınıf ve RHYİÖ toplam puan ortalamaları
karşılaştırıldığında; çaresizlik ve kişilerarası ilişkilerde bozulma ve RHYİÖ
toplam puan ortalamaları, 4.sınıf öğrencilerinin 1.sınıf öğrencilerinden
anlamlı derecede yüksek olup olumsuz inanca sahip olduğu belirlenmiştir
(p<0.05). Öğrenciler; RHYİÖ’nin toplam puan ortalamasından 48.71±14.91,
tehlikelilik alt ölçeği toplam puan ortalamasından 21.00±6.07, çaresizlik ve
kişilerarası ilişkiler alt ölçeği toplam puan ortalamasından  25.92±9.96, utanma alt ölçeği toplam puan
ortalamasından 1.80±2.60 puan aldıkları saptanmış olup; Ruhsal hastalığı olan
bireylere karşı olumlu inançları olduğu belirlenmiştir.

Sonuç





















Öğrencilerin,
ruhsal hastalığa yönelik inanışlarının olumlu olduğu görülmüş fakat; psikiyatri
hemşiresi olarak çalışmak isteyen öğrencilerin bile, hastalar ile ilgili
çaresizlik, kişilerarası ilişkilerde bozulma olacağı ile ilgili olumsuz tutumları
olduğu sonucuna varılmıştır. 

References

  • 1. Akdede BBK, Alptekin K, Topkaya ŞÖ, Belkız B ve ark.(2004). Gençlerde Şizofreniyi Damgalama Düzeyi.Yeni Symposium.42:113-7.2.Altındağ A, Yanık M, Üçok A, Alptekin K, Özkan M. (2004). Damgalamayı Azaltıcı Bir Programın Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Şizofreniye İlişkin Tutumları Üzerine Etkileri. 40. Ulusal Psikiyatri Kongresi. s.424-425.3. Aydın N, Yiğit A, İnandı T.(2003). Kırkpınar İ.Attitudes of hospital staff toward mentally ill patients in a teaching hospital, Turkey. Int J SocPsychiatry. 49(1):17-26.4. Bağ B, Ekinci M. (2005). Sağlık Personelinin Ruhsal Sorunları Olan Bireylere Yönelik Tutumlarının Araştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. www.e-sosder.com. 3(11): 107-127.5. Bilge A, Çam O. (2010) Ruhsal Hastalığa Yönelik Damgalama ile Mücadele. TAF Prev Med Bull. 9:71-8.6. Çam O, Bilge A. (2013) Türkiye’de Ruhsal Hastalığa /Hastaya Yönelik İnanç, Tutum ve Damgalama Süreci: Sistematik Derleme. Journal of Psychiatric Nursing.4(2):91-101.7. Çıtak AE, Budak E, Kaya Ö, Öz Ş ve ark. (2010). Başkent Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Ruhsal Hastalıklara Karşı İnançlarının Belirlenmesi.Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi.s:68–73.8.Demir Y., Gökdoğan F. (2002).Öğrencilerin ‘’Psikiyatri Hemşireliği’’ Dersini Değerlendirmesi.Düzce TıpFakültesi Dergisi.4 (3): 10-15.9. Javed Z, Naeem F, Kingdon D. ve ark. (2006). Attitude of the university students and teachers towards mentally ill, in Lahore, Pakistan.J AyubMedCollAbbottabad. 18(3):55-8.10. Karancı AN, İnandılar H. (2002). Predictors of components of expressed emotion in major caregivers of Turkish patients with schizophrenia. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 37:80-88.11. Kayahan M. (2009). Hemşirelik Öğrencilerinin Şizofreniye Karşı Tutumları ve Psikiyatri Eğitiminin Etkisi. HarranÜniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi.6(1):27-34.12. Oban G, Küçük L. (2011).Ergenlerde Ruhsal Hastalıklara Yönelik Damgalamayı Etkileyen Etmenler. Journal ofPsychiatric Nursing. 2(1):31-39.13.Özbaş D, Küçük L, Buzlu S. (2008) Ruhsal Bozukluğu Olan Bireye Sahip Ailelerin Hastalığa Karşı Tutumları.Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi. 21:14-23.14. Ryan CS, Robinson DR, Hausmann LM ve ark. (2001). Stereotyping among providers and consumers of public mental health services. Behav Modif.25(3): 406-442.15. Saillard K E. (2010). Ruhsal Hastalara Yönelik Damgalamaya İlişkin Psikiyatrist Görüşleri ve Öneriler.Türk Psikiyatri Dergisi.21(1): 14-24.16.Sertkaya Y, Leblebici T, Bozkurt S. (2010). Psikiyatri Dersi Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Psikiyatri Dersi ve Psikiyatri Hemşireliği ile İlgili Görüşleri.IV.Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi. (24-26 Haizran 2010). s.149.17. Subaşı N, Çilingiroğlu N. (2003). Bir Tıp Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Psikiyatrik Hastalıklarla İlgili Bazı Duygu ve Düşünceleri.10. Ulusal Sosyal Psikiyatri Kongresi. s.68, Ankara.18. Taşkın TO, Şen SF, Özmen E, Aydemir Ö. (2006). Kırsal Kesimde Depresyonlu Hastalara Yönelik Tutumlar: Sosyal Mesafe ve Etkileyen Etmenler. Psychiatry in Türkiye. 8:11-7. 19. Ünal S, Hisar F, Çelik B, Zeynep Ö. (2010). Üniversite Öğrenclierinin Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançları.DüşünenAdam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi. 23:145-150.

Beliefs of Nursing Students For Mental Illnesses

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 14 - 18, 31.10.2018

Abstract

Background: Mental Illness and against patients; families,
community, health workers are in negative beliefs. This situation; The patients
and their families may cause the patients and their families to feel themselves
worthless. The positive beliefs of mental health among health workers will
positively affect the support of the patient and the family in the treatment
process.

Purpose: This study was performed on the purpose of determining
the beliefs of first grader and senior students of nursing for mental
illnesses.

Method: The study was performed descriptively with 224
students who receive education in Near East University Faculty of Health
Sciences Nursing Department in the 2014-2015 fall semester. Personal
Information Form and Scale of Beliefs for Mental Illnesses (SBMI) were used in
the collection of the data. Chi square analysis, t test in Independent Groups
and One-Way Variance analysis were performed respectively for crosstabs, in the
comparison of the scale with two option questions and for the variables with
more than two options.

Findings: When the classes that students received education and
their SBMI total scores were compared; despair and deterioration in
interpersonal relations and the SBMI total score averages were significantly
higher in the senior students comparing to the 1st graders and it was
determined that they had negative beliefs about mental illnesses (p<0.05).
It was determined that the students received 48.71±14.91 from the SBMI’s total
score average, 21.00±6.07 from dangerousness subscale total score average,
25.92±9.96 from despair and interpersonal relationships subscale total score
average, and 1.80±2.60 from shame subscale total score average; and it was
determined that they had positive beliefs for individuals with mental diseases.


Conclusion: It was seen that the students had positive beliefs for mental diseases;
however it was concluded that even the students who want to work as psychiatric
nurses had negative attitudes in regard to despair related to patients and
deterioration in interpersonal relationships.

References

  • 1. Akdede BBK, Alptekin K, Topkaya ŞÖ, Belkız B ve ark.(2004). Gençlerde Şizofreniyi Damgalama Düzeyi.Yeni Symposium.42:113-7.2.Altındağ A, Yanık M, Üçok A, Alptekin K, Özkan M. (2004). Damgalamayı Azaltıcı Bir Programın Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Şizofreniye İlişkin Tutumları Üzerine Etkileri. 40. Ulusal Psikiyatri Kongresi. s.424-425.3. Aydın N, Yiğit A, İnandı T.(2003). Kırkpınar İ.Attitudes of hospital staff toward mentally ill patients in a teaching hospital, Turkey. Int J SocPsychiatry. 49(1):17-26.4. Bağ B, Ekinci M. (2005). Sağlık Personelinin Ruhsal Sorunları Olan Bireylere Yönelik Tutumlarının Araştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. www.e-sosder.com. 3(11): 107-127.5. Bilge A, Çam O. (2010) Ruhsal Hastalığa Yönelik Damgalama ile Mücadele. TAF Prev Med Bull. 9:71-8.6. Çam O, Bilge A. (2013) Türkiye’de Ruhsal Hastalığa /Hastaya Yönelik İnanç, Tutum ve Damgalama Süreci: Sistematik Derleme. Journal of Psychiatric Nursing.4(2):91-101.7. Çıtak AE, Budak E, Kaya Ö, Öz Ş ve ark. (2010). Başkent Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Ruhsal Hastalıklara Karşı İnançlarının Belirlenmesi.Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi.s:68–73.8.Demir Y., Gökdoğan F. (2002).Öğrencilerin ‘’Psikiyatri Hemşireliği’’ Dersini Değerlendirmesi.Düzce TıpFakültesi Dergisi.4 (3): 10-15.9. Javed Z, Naeem F, Kingdon D. ve ark. (2006). Attitude of the university students and teachers towards mentally ill, in Lahore, Pakistan.J AyubMedCollAbbottabad. 18(3):55-8.10. Karancı AN, İnandılar H. (2002). Predictors of components of expressed emotion in major caregivers of Turkish patients with schizophrenia. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 37:80-88.11. Kayahan M. (2009). Hemşirelik Öğrencilerinin Şizofreniye Karşı Tutumları ve Psikiyatri Eğitiminin Etkisi. HarranÜniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi.6(1):27-34.12. Oban G, Küçük L. (2011).Ergenlerde Ruhsal Hastalıklara Yönelik Damgalamayı Etkileyen Etmenler. Journal ofPsychiatric Nursing. 2(1):31-39.13.Özbaş D, Küçük L, Buzlu S. (2008) Ruhsal Bozukluğu Olan Bireye Sahip Ailelerin Hastalığa Karşı Tutumları.Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi. 21:14-23.14. Ryan CS, Robinson DR, Hausmann LM ve ark. (2001). Stereotyping among providers and consumers of public mental health services. Behav Modif.25(3): 406-442.15. Saillard K E. (2010). Ruhsal Hastalara Yönelik Damgalamaya İlişkin Psikiyatrist Görüşleri ve Öneriler.Türk Psikiyatri Dergisi.21(1): 14-24.16.Sertkaya Y, Leblebici T, Bozkurt S. (2010). Psikiyatri Dersi Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Psikiyatri Dersi ve Psikiyatri Hemşireliği ile İlgili Görüşleri.IV.Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi. (24-26 Haizran 2010). s.149.17. Subaşı N, Çilingiroğlu N. (2003). Bir Tıp Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Psikiyatrik Hastalıklarla İlgili Bazı Duygu ve Düşünceleri.10. Ulusal Sosyal Psikiyatri Kongresi. s.68, Ankara.18. Taşkın TO, Şen SF, Özmen E, Aydemir Ö. (2006). Kırsal Kesimde Depresyonlu Hastalara Yönelik Tutumlar: Sosyal Mesafe ve Etkileyen Etmenler. Psychiatry in Türkiye. 8:11-7. 19. Ünal S, Hisar F, Çelik B, Zeynep Ö. (2010). Üniversite Öğrenclierinin Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançları.DüşünenAdam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi. 23:145-150.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Tülay Demiray

Ümran Dal This is me

İlayda Oylum Güleryüz This is me

Ezgi Ülker This is me

Publication Date October 31, 2018
Submission Date July 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Demiray, T., Dal, Ü., Güleryüz, İ. O., Ülker, E. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Ruhsal Hastaliklara Yönelik İnançları. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 1(2), 14-18.