Giriş
Sağlık
çalışanları arasında, ruhsal hastalıklara yönelik inançlar önemlidir.
Amaç
Bu
araştırma; hemşirelik son sınıf ve birinci sınıf öğrencilerinin ruhsal hastalıklara
yönelik inançlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem
Araştırma
2014-2015 güz yarıyılında, Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören, 224 öğrenci ile tanımlayıcı olarak
gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında, Kişisel Bilgi Formu ve Ruhsal
Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği (RHYİÖ) kullanılmıştır.
Verilerin değerlendirilmesinde; Çapraz tablolarda ki kare analizi, ölçeğin iki seçenekli sorularla
karşılaştırmasında Bağımsız Gruplarda t testi, iki seçenekten fazla olan
değişkenlerde Tek Yönlü Varyans analizi
yapılmıştır.
Bulgular
Öğrencilerin
öğrenim gördükleri sınıf ve RHYİÖ toplam puan ortalamaları
karşılaştırıldığında; çaresizlik ve kişilerarası ilişkilerde bozulma ve RHYİÖ
toplam puan ortalamaları, 4.sınıf öğrencilerinin 1.sınıf öğrencilerinden
anlamlı derecede yüksek olup olumsuz inanca sahip olduğu belirlenmiştir
(p<0.05). Öğrenciler; RHYİÖ’nin toplam puan ortalamasından 48.71±14.91,
tehlikelilik alt ölçeği toplam puan ortalamasından 21.00±6.07, çaresizlik ve
kişilerarası ilişkiler alt ölçeği toplam puan ortalamasından 25.92±9.96, utanma alt ölçeği toplam puan
ortalamasından 1.80±2.60 puan aldıkları saptanmış olup; Ruhsal hastalığı olan
bireylere karşı olumlu inançları olduğu belirlenmiştir.
Sonuç
Öğrencilerin,
ruhsal hastalığa yönelik inanışlarının olumlu olduğu görülmüş fakat; psikiyatri
hemşiresi olarak çalışmak isteyen öğrencilerin bile, hastalar ile ilgili
çaresizlik, kişilerarası ilişkilerde bozulma olacağı ile ilgili olumsuz tutumları
olduğu sonucuna varılmıştır.
Background: Mental Illness and against patients; families,
community, health workers are in negative beliefs. This situation; The patients
and their families may cause the patients and their families to feel themselves
worthless. The positive beliefs of mental health among health workers will
positively affect the support of the patient and the family in the treatment
process.
Purpose: This study was performed on the purpose of determining
the beliefs of first grader and senior students of nursing for mental
illnesses.
Method: The study was performed descriptively with 224
students who receive education in Near East University Faculty of Health
Sciences Nursing Department in the 2014-2015 fall semester. Personal
Information Form and Scale of Beliefs for Mental Illnesses (SBMI) were used in
the collection of the data. Chi square analysis, t test in Independent Groups
and One-Way Variance analysis were performed respectively for crosstabs, in the
comparison of the scale with two option questions and for the variables with
more than two options.
Findings: When the classes that students received education and
their SBMI total scores were compared; despair and deterioration in
interpersonal relations and the SBMI total score averages were significantly
higher in the senior students comparing to the 1st graders and it was
determined that they had negative beliefs about mental illnesses (p<0.05).
It was determined that the students received 48.71±14.91 from the SBMI’s total
score average, 21.00±6.07 from dangerousness subscale total score average,
25.92±9.96 from despair and interpersonal relationships subscale total score
average, and 1.80±2.60 from shame subscale total score average; and it was
determined that they had positive beliefs for individuals with mental diseases.
Conclusion: It was seen that the students had positive beliefs for mental diseases;
however it was concluded that even the students who want to work as psychiatric
nurses had negative attitudes in regard to despair related to patients and
deterioration in interpersonal relationships.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Submission Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.