Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik ve Ebelik Son Sınıf Öğrencilerinde Mesleki Güdülenme

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 26 - 33, 29.04.2021

Öz

Giriş: Bu araştırma, hemşirelik ve ebelik son sınıfında okuyan öğrencilerin mesleki güdülenme durumunun belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı tipte yapılan araştırmanın örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden 97 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, “Kişisel Özelliklere İlişkin Bilgi Formu” ve “Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği“ kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile 18/03/2019 tarihinde toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencilerinin 84.1’i lise mezunu ve %73’ü bölümü kendi isteği ile tercih etmiş ve yaş ortalaması 22.4±1.3 dür. Ebelik öğrencilerinin %85.3’ü lise mezunu, %67.6’sı bölümü kendi isteği ile tercih etmiş ve yaş ortalaması 22.6±1.5 dir. Ebelik öğrencilerinin içsel güdülenme ve mesleki öğrenme güdülenmesi puanı hemşirelik öğrencilerinden daha yüksek ve sonuç istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur.
Sonuç: Bölümlerdeki öğrenci sayısının içsel güdülenme puanını etkilediği, içsel güdülenme puanının da mesleksel öğrenme güdülenmesi puanını etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Araştırmaya katılan Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Acat, M.B, & Köşgeroğlu, N. (2006). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7, 204-10.
  • Akalın, Ö. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki algıları ile geleceğe yönelik umut düzeylerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Andsoy, I.I., Güngör, T., & Bayburtluoğlu, T. (2012). Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği tercih etme nedenleri ve mesleğin geleceği ile ilgili görüşleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 124-130.
  • Beydağ, K.D, & Arslan, H. (2008). Kadın doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin profesyonelliklerini etkileyen faktörler, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 75-87.
  • Bilgin, Z., & Ocakçı, A.F. (2011). Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 40-47.
  • Bilgin, Z., Özkan, H.A, & Baş, M. (2016). Ebelik öğrencilerinde güdülenme düzeyinin klinik uygulama beklentisine etkisi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 38-53.
  • Bölükbaş, N. (2006).Ordu sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sosyodemografik özellikleri ve eğitimleri ile ilgili görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 9 (1), 49-57.
  • Civci, H., & Şener, E. (2012). Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. DEUHYO, 5(4), 142-149.
  • Çelik, S. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 43-56.
  • Dinç, S., Kaya, Ö., & Şimşek, Z. (2007). Harran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10 (1), 1-9.
  • Genç, G., Kaya, A., & Genç, M. (2007). İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin meslek seçimini etkiyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 49–63.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=107568 Erişim Tarihi(15/03/2019) İlhan E. S., Yalçın, A.S., & Sancar, B. (2012). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin ebelik ve hemşirelik bölümlerini seçme nedenleri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 73–90. Kızğut, S., & Ergöl, Ş. (2011)Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 10-15.
  • Koç, Z., & Sağlam, Z. (2009). Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12 (3),1-11.
  • Korkmaz, A.Ç., & İpekçi, N.N. (2015). Hemşirelik eğitiminde güdülenme: öğrencilerin içsel ve dışsal güdülenme kaynakları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(2), 121-131.
  • Özkan, N., Özdemir, S., & Durna, Z. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeyleri. HEAD, 1, 51-61.
  • Özpancar, N., Aydın, N., & Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3), 9-17.
  • Tunç, G.Ç, Akansel, N., & Özdemir, A. (2010). Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1), 24-31.
  • Tüfekci, F.G, & Yıldız, A. (2009). Öğrencilerin hemşireliği tercih etme gerekçeleri ve gelecekleri ile ilgili görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 31-37.
  • Yanıkkerem, E., Altıparmak, S., & Karadeniz, G. (2004). Gençlerin meslek seçimini etkileyen faktörler ve benlik saygıları: Manisa Sağlık Yüksekokulu örneği. Hemşirelik Forumu Dergisi, 7(2), 60-67.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazike Duruk 0000-0001-8517-2474

Ferzan Kalaycı 0000-0002-6006-1353

Emre Cem Aydın 0000-0002-9717-8467

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Duruk, N., Kalaycı, F., & Aydın, E. C. (2021). Hemşirelik ve Ebelik Son Sınıf Öğrencilerinde Mesleki Güdülenme. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 4(1), 26-33.