Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Web 2.0 Application on Critical Thinking Skills of Nursing Students

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 42 - 50, 24.04.2025
https://doi.org/10.54189/hbd.1519151

Abstract

Objective: Web-based applications integrated into course content can support the stages of instruction in transferring complex and intensive information from Internal Medicine Nursing lessons to nursing care through critical thinking skills. This study aimed to evaluate the impact of a Web 2.0-based question application on students' levels of critical thinking within the scope of Internal Medicine Nursing lessons.
Methods: The research was conducted with 92 second-year nursing students at a university in the Northern Marmara Region using a descriptive design. Data were collected through a personal information form, the California Critical Thinking Disposition Scale, and a Web 2.0-based question application program at the beginning and end of a 14-week period.
Results: The mean scores of the total and sub-dimensions of the critical thinking disposition scale of the students participating in the research showed a significant increase at the end of the period compared to the beginning of the period (p<0.001). Additionally, the correct answers of the students in the web-based question application increased by 77.7% at the end of the period compared to the beginning of the period, and this increase was found to be statistically significant (p<0.001).
Conclusion: The web-based application created a space for critical thinking by allowing students to use their existing knowledge to answer questions posed without providing specific information related to the content of internal medicine nursing courses, thus enhancing their critical thinking skills. In line with these results, it is recommended to enrich the content of courses that utilize critical thinking skills, such as internal medicine nursing, with technology-based instructional programs.

Project Number

-

References

  • Akça NK, Kiper S. (2012). İç hastalıkları hemşireliği dersinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimine etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(4), 250-254.
  • Bedir D, Yılmaz S. (2022). Teknoloji destekli kuadratik yüzeyler öğretiminin matematik öğretmenliği lisans öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(33), 40-53. doi: 10.29228/INESJOURNAL.66616
  • Bilir U, Özdilek Z. (2022). WebQuest destekli fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, eleştirel düşünme becerileri ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(1), 139-176. doi: 10.56423/fbod.1094208
  • Çam F. (2021). İç hastalıkları hemşireliğinde yenilikçi yaklaşımlar. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 85-101.
  • Demirtaş İ, Ayyıldız S, Ayyıldız B, Kuş K. (2020). Sosyal izolasyon döneminde uzaktan öğretim modelinin tıp fakültesi öğrencileri üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. STED, 29(5), 340-350. doi: 10.17942/sted.773060
  • Gençer Şendur E, Akman Yılmaz A. (2023). Hemşirelik sürecinde anahtar öge: Eleştirel düşünme. Yaşam Boyu Hemşirelik Dergisi, 4(1), 118-135. doi: 10.29228/llnursing.67683
  • Guerrero JG, Alı SAA, Attallah DM. (2022). The acquired critical thinking skills, satisfaction, and self-confidence of nursing students and staff nurses through high-fidelity simulation experience. Clinical Simulation in Nursing, 64, 24-30. doi: 10.1016/j.ecns.2021.11.008
  • Gündüzalp C. (2021). Çevrimiçi bir derste web 2.0 araçlarına dayalı etkinliklerin öğrencilerin yansıtıcı ve eleştirel düşünme ile problem çözme becerilerine etkisi. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, 136-156. doi: 10.30900/kafkasegt.936736
  • Kanbay Y, Okanlı A. (2017). The effect of critical thinking education on nursing students' problem-solving skills. Contemporary Nurse, 53(3), 313-321. doi: 10.1080/10376178.2017.1339567
  • Kang SJ, Hong CM, Lee H. (2020). The impact of virtual simulation on critical thinking and self-directed learning ability of nursing students. Clinical Simulation in Nursing, 49, 66-72. doi: 10.1016/j.ecns.2020.05.008
  • Karazeybek E, Akcan A, Arıkan F, Sarvan S, Yıldırım N, Bademli K, vd. (2022). Hemşirelik öğrencileri tarafından intern eğitim programının değerlendirilmesi: Tanımlayıcı bir çalışma. Akdeniz Hemşirelik Dergisi, 1(1), 1-8.
  • Kaya A, Şendir M. (2021). Hemşirelik eğitimi ve uygulamalarında eleştirel düşünme stratejileri ve boyutları. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 4(3), 163-168. doi: 10.54189/hbd.874328
  • Keskin M, Özer Kaya D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Koç A, Tayaz E, Ceylan E. (2020). İç hastalıkları hemşireliği doktora programının önemi ve Türkiye’deki durum analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, 144-152. doi: 10.5961/jhes.2020.376
  • Koraş Sözen K, Karabulut N. (2021). Determining the relation between critical thinking tendencies and clinical decision-making skills of nursing students. ADYÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 71-79. doi: 10.30569.adiyamansaglik.814122
  • Kökdemir D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köse Tosunöz İ. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde kullanılan öğretim yöntemleri. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 497-505. doi: 10.56061/fbujohs.1098740
  • O'flaherty J, Costabile M. (2020). Using a science simulation-based learning tool to develop students' active learning, self-confidence and critical thinking in academic writing. Nurse Education in Practice, 47, 102839. doi: 10.1016/j.nepr.2020.102839
  • Okumuş S. (2020). Argümantasyon destekli işbirlikçi öğrenme modelinin akademik başarıya, eleştirel düşünme eğilimine ve sosyobilimsel konulara yönelik tutuma etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 269-293. doi: 10.7822/omuefd.570419
  • Sevda E. (2020). İç hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin hazırladıkları bakım planlarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12, 398-414. doi: 10.38079/igusabder.748592
  • Su S, Köse KN. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki değerleri ile hemşirelik tanılarını algılamaları arasındaki ilişki. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 20-28. doi: 10.51123/jgehes.2021.14
  • Şahin B. (2022). Hemşirelik eğitiminde teknolojik bir yaklaşım: E-öğrenme. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 5, 31-41. doi: 10.51536/tusbad.1029933
  • Taşçı Ö, Durmuş M, Gerçek A, Kaya A. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini etkileyen faktörler. Journal of Nursology, 25(1), 45-49. doi: 10.54614/JANHS.2022.687987
  • Uyar M, Güven Ş. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile otonomi düzeyleri arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(7), 421-430. doi: 10.5222/SHYD.2020.71676

Web 2.0 Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 42 - 50, 24.04.2025
https://doi.org/10.54189/hbd.1519151

Abstract

Amaç: İç Hastalıkları Hemşireliği dersindeki karmaşık ve yoğun bilginin eleştirel düşünme becerisiyle hemşirelik bakımına aktarılmasında ders içeriğine eklenen web tabanlı uygulamalar öğretim aşamalarını destekleyebilir. Bu çalışma, İç Hastalıkları Hemşireliği dersi kapsamında kullanılan Web 2.0 tabanlı soru uygulamasının öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı desende, Kuzey Marmara Bölgesi’nde bulunan bir üniversitenin ikinci sınıf 92 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler kişisel bilgi formu, Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ve Web 2.0 tabanlı soru uygulama programı aracılığıyla 14 haftalık dönem başında ve dönem sonunda toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin eleştirel düşünme ölçeği toplam ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamaları dönem sonunda dönem başına göre anlamlı düzeyde artış göstermiştir (p<0,001). Ayrıca öğrencilerin web tabanlı soru uygulamasındaki doğru yanıtlarının dönem sonunda dönem başındaki doğru sayısına göre %77,7 arttığı ve bu artış istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur (p<0,001).
Sonuç: Web 2.0 tabanlı uygulama ile öğrencilere İç Hastalıkları Hemşireliği dersi içeriğine yönelik bilgiler verilmeden var olan bilgilerini kullanarak yöneltilen sorular eleştirel düşünme için alan oluşturmuş ve eleştirel düşünme becerisini artırmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda İç Hastalıkları Hemşireliği dersi gibi eleştirel düşünme becerilerinin kullanıldığı derslerin içeriğinin teknoloji tabanlı öğretim programları ile zenginleştirilmesi önerilmektedir.

Ethical Statement

Araştırmanın Etik Yönü/ Ethics Comittee Approval: Araştırmanın uygulanabilmesi için Yalova Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu onayı (Tarih: 23.01.2023, Protokol No: 2023/22) alınmıştır. Katılımcılar araştırma hakkında bilgilendirildi ve gönüllü bilgilendirme formu kullanılarak yazılı onamları alınmıştır.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

Çalışmaya katılan tüm öğrencilere teşekkür ederiz.

References

  • Akça NK, Kiper S. (2012). İç hastalıkları hemşireliği dersinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimine etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(4), 250-254.
  • Bedir D, Yılmaz S. (2022). Teknoloji destekli kuadratik yüzeyler öğretiminin matematik öğretmenliği lisans öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(33), 40-53. doi: 10.29228/INESJOURNAL.66616
  • Bilir U, Özdilek Z. (2022). WebQuest destekli fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, eleştirel düşünme becerileri ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(1), 139-176. doi: 10.56423/fbod.1094208
  • Çam F. (2021). İç hastalıkları hemşireliğinde yenilikçi yaklaşımlar. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 85-101.
  • Demirtaş İ, Ayyıldız S, Ayyıldız B, Kuş K. (2020). Sosyal izolasyon döneminde uzaktan öğretim modelinin tıp fakültesi öğrencileri üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. STED, 29(5), 340-350. doi: 10.17942/sted.773060
  • Gençer Şendur E, Akman Yılmaz A. (2023). Hemşirelik sürecinde anahtar öge: Eleştirel düşünme. Yaşam Boyu Hemşirelik Dergisi, 4(1), 118-135. doi: 10.29228/llnursing.67683
  • Guerrero JG, Alı SAA, Attallah DM. (2022). The acquired critical thinking skills, satisfaction, and self-confidence of nursing students and staff nurses through high-fidelity simulation experience. Clinical Simulation in Nursing, 64, 24-30. doi: 10.1016/j.ecns.2021.11.008
  • Gündüzalp C. (2021). Çevrimiçi bir derste web 2.0 araçlarına dayalı etkinliklerin öğrencilerin yansıtıcı ve eleştirel düşünme ile problem çözme becerilerine etkisi. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, 136-156. doi: 10.30900/kafkasegt.936736
  • Kanbay Y, Okanlı A. (2017). The effect of critical thinking education on nursing students' problem-solving skills. Contemporary Nurse, 53(3), 313-321. doi: 10.1080/10376178.2017.1339567
  • Kang SJ, Hong CM, Lee H. (2020). The impact of virtual simulation on critical thinking and self-directed learning ability of nursing students. Clinical Simulation in Nursing, 49, 66-72. doi: 10.1016/j.ecns.2020.05.008
  • Karazeybek E, Akcan A, Arıkan F, Sarvan S, Yıldırım N, Bademli K, vd. (2022). Hemşirelik öğrencileri tarafından intern eğitim programının değerlendirilmesi: Tanımlayıcı bir çalışma. Akdeniz Hemşirelik Dergisi, 1(1), 1-8.
  • Kaya A, Şendir M. (2021). Hemşirelik eğitimi ve uygulamalarında eleştirel düşünme stratejileri ve boyutları. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 4(3), 163-168. doi: 10.54189/hbd.874328
  • Keskin M, Özer Kaya D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Koç A, Tayaz E, Ceylan E. (2020). İç hastalıkları hemşireliği doktora programının önemi ve Türkiye’deki durum analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, 144-152. doi: 10.5961/jhes.2020.376
  • Koraş Sözen K, Karabulut N. (2021). Determining the relation between critical thinking tendencies and clinical decision-making skills of nursing students. ADYÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 71-79. doi: 10.30569.adiyamansaglik.814122
  • Kökdemir D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köse Tosunöz İ. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde kullanılan öğretim yöntemleri. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 497-505. doi: 10.56061/fbujohs.1098740
  • O'flaherty J, Costabile M. (2020). Using a science simulation-based learning tool to develop students' active learning, self-confidence and critical thinking in academic writing. Nurse Education in Practice, 47, 102839. doi: 10.1016/j.nepr.2020.102839
  • Okumuş S. (2020). Argümantasyon destekli işbirlikçi öğrenme modelinin akademik başarıya, eleştirel düşünme eğilimine ve sosyobilimsel konulara yönelik tutuma etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 269-293. doi: 10.7822/omuefd.570419
  • Sevda E. (2020). İç hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin hazırladıkları bakım planlarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12, 398-414. doi: 10.38079/igusabder.748592
  • Su S, Köse KN. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki değerleri ile hemşirelik tanılarını algılamaları arasındaki ilişki. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 20-28. doi: 10.51123/jgehes.2021.14
  • Şahin B. (2022). Hemşirelik eğitiminde teknolojik bir yaklaşım: E-öğrenme. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 5, 31-41. doi: 10.51536/tusbad.1029933
  • Taşçı Ö, Durmuş M, Gerçek A, Kaya A. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini etkileyen faktörler. Journal of Nursology, 25(1), 45-49. doi: 10.54614/JANHS.2022.687987
  • Uyar M, Güven Ş. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile otonomi düzeyleri arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(7), 421-430. doi: 10.5222/SHYD.2020.71676
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects ​Internal Diseases Nursing​, Nurse Education
Journal Section Research Articles
Authors

Gürcan Solmaz 0000-0002-2235-8084

İrem Öztürk Bardak 0000-0001-6240-2492

Project Number -
Publication Date April 24, 2025
Submission Date July 22, 2024
Acceptance Date September 18, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Solmaz, G., & Öztürk Bardak, İ. (2025). Web 2.0 Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 8(1), 42-50. https://doi.org/10.54189/hbd.1519151