Research Article
BibTex RIS Cite

TRAKYA BÖLGESİNDE YER ALAN ÜNİVERSİTELER BAĞLAMINDA YÜKSEKÖĞRETİMDE TARİH ÖĞRETİMİ

Year 2023, Volume: 2 Issue: 1, 13 - 22, 03.06.2023

Abstract

Türkiye’de üniversitelerin sayısıyla doğru orantılı olarak tarih bölümlerinin sayısı da çoğaldı. Her yıl bu bölümlerden çok sayıda öğrenci mezun olarak topluma karışmaktadır. Tarih bölümünü kazanan öğrencilere bu bölümlerde hangi dersler ne şekilde okutulmaktadır? Bölüm programlarında hangi dersler zorunlu veya seçmeli olarak verilmektedir? Bu çalışmada buna benzer sorulara yanıt bulabilmek için Trakya sınırları içerisinde yer alan Edirne, Tekirdağ ve Kırklareli’ndeki üniversitelerin tarih bölüm programları karşılaştırmalı bir şekilde incelendi. Bu üç üniversitenin devlet üniversitesi olması, aynı mevzuata bağlı olmaları, birbirine yakın coğrafyada kurulmaları gibi hususlar kıyas yapma imkanını kolaylaştırdı. Bu çalışmada, veri olarak incelenen üç üniversitenin internet adreslerinde yayımlanan ders programı ve içerikleri kullanıldı. Bunun dışında bir veriye ya da materyale ihtiyaç duyulmadı. Dolayısıyla çalışmada etik ihlali gerektirecek bir durum söz konusu olmadı. Böyle bir çalışma yapılırken, üniversitelerde Tarih ilminin nasıl ve ne şekilde okutulduğu sorusuna yanıt verilmeye çalışıldı. Ayrıca, bu bölümleri tercih edecek olan öğrencilere, onları nasıl bir programın beklediği konusunda ön bilgi vermek, başka bölgelere ve üniversitelere odaklanan benzer çalışmalara öncülük etmek hedeflendi. Yapılan çalışma sonucunda, bu üç tarih bölümünün programında farklı açılardan benzerlik ve farklılıklarla karşılaşıldı. Üç bölümde verilen usül dersleri isim ve verildikleri dönem açısından farklıdır. Yine bu üç bölümde verilen ders sayıları eşit değildir. Bölüm programlarında kronolojik ve coğrafi çerçeve bakımından da benzerlikler ve farklılıklar bulunmaktadır.

References

  • Acun, R. (2020) “Karşılaştırmalı Açıdan Türkiye’de ve Amerika’da Tarih Eğitimi: Hacettepe Üniversitesi Tarih Bölümü ve Western Illinois Üniversitesi Tarih Bölümü Üzerine Örnek Bir Çalışma”. Türk Tarih Eğitimi Dergisi (TUHED), 9 (1), 232-247.
  • Aktaş, Ö. ve Aktaş, D. (2019) “Yükseköğretı̇m Program Atlası (2018) Verı̇lerı̇ne Göre Tarı̇h Bölümlerı̇nı̇n ve Tarı̇h Öğretmenlı̇ğı̇ Programlarının Değerlendı̇rı̇lmesı̇”. Türk Tarih Eğitimi Dergisi (TUHED), 8 (2), 476-498. Aydemir, A. (2012) “Türkiye’de Tarih Öğretimi Hakkında Yayımlanmış Makaleler: Bir Bibliyografya Denemesi”. Turkish Studies, 7 (4), 843-863.
  • Kıral, B. (2020) “Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi”. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • https://tarih.trakya.edu.tr. (2023a). https://tarih.trakya.edu.tr/pages/bolumumuzun-tarihcesi; Erişim Tarihi: 2 Şubat 2023.
  • https://tarih.trakya.edu.tr. (2023b). https://tarih.trakya.edu.tr/pages/ders-plani-ve-icerikleri; Erişim Tarihi: 3 Şubat 2023.
  • http://fened-t.web.nku.edu.tr. (2023). http://fened-.web.nku.edu.tr/BölümHakkında/0/s/11186/7668: Erişim Tarihi: 2 Şubat 2023.
  • http://bilgipaketi.nku.edu.tr. (2023). http://bilgipaketi.nku.edu.tr/Tarih/bolum/m/5559/484; Erişim Tarihi: 3 Şubat 2023.
  • https://tarih.klu.edu.tr. (2023). https://tarih.klu.edu.tr/Sayfalar/2633-bolum-hakkinda.klu; Erişim Tarihi: 2 Şubat 20023.
  • https://fef.klu.edu.tr. (2023). https://fef.klu.edu.tr/dosyalar/birimler/fef/dosyalar/dosya_ve_belgeler/ büro/ders.pdf; Erişim Tarihi: 4 Şubat 2023.
  • Yüksel Öztürk, Ş. ve Şimşek, A. (2013) “Tarih Eğitimi Alanında Yayımlanmış Türkçe Makaleler Bibliyografyası” Türk Tarih Eğitimi Dergisi (TUHED), 2 (1), 110-145.
Year 2023, Volume: 2 Issue: 1, 13 - 22, 03.06.2023

Abstract

References

  • Acun, R. (2020) “Karşılaştırmalı Açıdan Türkiye’de ve Amerika’da Tarih Eğitimi: Hacettepe Üniversitesi Tarih Bölümü ve Western Illinois Üniversitesi Tarih Bölümü Üzerine Örnek Bir Çalışma”. Türk Tarih Eğitimi Dergisi (TUHED), 9 (1), 232-247.
  • Aktaş, Ö. ve Aktaş, D. (2019) “Yükseköğretı̇m Program Atlası (2018) Verı̇lerı̇ne Göre Tarı̇h Bölümlerı̇nı̇n ve Tarı̇h Öğretmenlı̇ğı̇ Programlarının Değerlendı̇rı̇lmesı̇”. Türk Tarih Eğitimi Dergisi (TUHED), 8 (2), 476-498. Aydemir, A. (2012) “Türkiye’de Tarih Öğretimi Hakkında Yayımlanmış Makaleler: Bir Bibliyografya Denemesi”. Turkish Studies, 7 (4), 843-863.
  • Kıral, B. (2020) “Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi”. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • https://tarih.trakya.edu.tr. (2023a). https://tarih.trakya.edu.tr/pages/bolumumuzun-tarihcesi; Erişim Tarihi: 2 Şubat 2023.
  • https://tarih.trakya.edu.tr. (2023b). https://tarih.trakya.edu.tr/pages/ders-plani-ve-icerikleri; Erişim Tarihi: 3 Şubat 2023.
  • http://fened-t.web.nku.edu.tr. (2023). http://fened-.web.nku.edu.tr/BölümHakkında/0/s/11186/7668: Erişim Tarihi: 2 Şubat 2023.
  • http://bilgipaketi.nku.edu.tr. (2023). http://bilgipaketi.nku.edu.tr/Tarih/bolum/m/5559/484; Erişim Tarihi: 3 Şubat 2023.
  • https://tarih.klu.edu.tr. (2023). https://tarih.klu.edu.tr/Sayfalar/2633-bolum-hakkinda.klu; Erişim Tarihi: 2 Şubat 20023.
  • https://fef.klu.edu.tr. (2023). https://fef.klu.edu.tr/dosyalar/birimler/fef/dosyalar/dosya_ve_belgeler/ büro/ders.pdf; Erişim Tarihi: 4 Şubat 2023.
  • Yüksel Öztürk, Ş. ve Şimşek, A. (2013) “Tarih Eğitimi Alanında Yayımlanmış Türkçe Makaleler Bibliyografyası” Türk Tarih Eğitimi Dergisi (TUHED), 2 (1), 110-145.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Erol Akcan 0000-0003-3580-4466

Early Pub Date May 30, 2023
Publication Date June 3, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Akcan, E. (2023). TRAKYA BÖLGESİNDE YER ALAN ÜNİVERSİTELER BAĞLAMINDA YÜKSEKÖĞRETİMDE TARİH ÖĞRETİMİ. Hakkari Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 13-22.