Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Education Quality and Budget Allocated to Education in The United States of America, Germany, The United Kingdom and Turkey

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 2, 90 - 102, 16.12.2023

Öz

In the globalizing world, countries are now part of a holistic system. Even events or changes that occur in countries in the most distant regions of the world affect others. Economic power and especially economic crises spread in waves and have an impact on all countries of the world. Under these conditions, countries must be strong both economically and politically and be able to stand tall against other countries. This can only be achieved by providing the equipment required for the new century shaped by technological developments. Countries can only build stronger economies by investing in education. One of the fastest ways to find a solution to cope with high competition may be to know how the countries defined as world giants are preparing for the 21st century, to examine how they develop 21st century skills, and to identify and complete their deficiencies. From this perspective, this research aims to compare the economic conditions, investments in education and educational achievements of the G20 countries, which include the world's most powerful economies, the USA, Germany and the UK, and the situation in Turkey. In the study, some parameters determined by scanning important international reports using the horizontal method, one of the comparative education approaches, were compiled and compared. As a result of the research, which basically compares the OECD success scores of countries with their investments in education, it is noteworthy that Turkey's investments in education, quality education indicators and PISA success scores are quite low compared to other countries. It is clearly seen that there is a direct proportion between investment in education and educational success. The level of investment in education also indicates the importance given to education.

Kaynakça

  • Akalın, F. (2008). Türk- İngiliz genel eğitim sistemlerini karşılaştırıp bir model oluşturma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi.
  • Altan, S. (2018). Türkiye’deki yenilikçi örgütleri arttırabilmek için, eğitim sistemine inovasyon kavramı üzerinden bir bakış ve çözüm önerileri. Journal of Management Marketing and Logistics, 5(2), 124-139.
  • Atalay, M.S. (1995). Hem merkezi hem de yerel yönetim odaklı bir eğitim sistemi, Eğitim Yönetimi, 1(2), 1-8.
  • Balcı, A. (2018). Karılaştırmalı eğitim sistemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Baş, G. (2013). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi: karşılaştırmalı bir çalışma. Journal of Educational Science, 1 (1), 63-93.
  • Dünya Bankası Verileri (2023). Dünya Bankası Verileri, https://data.worldbank.org/country/ TR?locale=tr, Erişim Tarihi: 6 Nisan 2023.
  • Erdayı, A.U. (2009). Dünyada Genç işsizliği sorununun çözümüne yönelik ulusal politikalar ve Türkiye. Çalışma ve Toplum, 3(22), 133-162.
  • Ergün, M. (1985). Karılaştırmalı eğitim. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi. Görgülü, D. (2019). Eğitim örgütlerinde yerelleşme. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 2(1), 73-85.
  • Gülsoy Kerimoğlu, P. N. (2019). Türkiye ve Güney Kore eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • IES, (2019). Participation in PISA by Year, https://nces.ed.gov/surveys/pisa/countries.asp. Erişim Tarihi: 11 Ağustos 2023.
  • İnandı, Y. (2005). Avrupa Birliği ülkeleri eğitim sistemi ile Türk eğitim sisteminde eğitimin yönetimi ve finansmanı. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi.
  • Korkmaz, T. (2005). Türk ve İngiliz eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi.
  • Köksal, K. ve Öntaş, T. (2012). İlköğretimde yönetsel ve örgütsel sorunlar, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği ABD, Ankara.
  • OECD (2019). Education at a Glance- OECD Indicators 2018, Paris. https://www.oecd.org/pisa/ data/2018database/, Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2023.
  • Selim, S., Purtaş, Y. & Uysal, D. (2014). G-20 ülkelerinde eğitim harcamalarının ekonomik büyüme üzerindeki etkisi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 93-102.
  • Tuzcu, G. (2006). Eğitimde vizyon 2023 ve Avrupa Birliği’ne giriş süreci. Türk Eğitim Derneği (TED) Yayını. TÜİK, (2019). Eğitim harcamaları istatistikleri. www.tuik.gov.tr. Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2023.
  • WEF (2018). Readiness for the future of production report 2018. http://www3.weforum.org/docs/ FOP_Readiness_Report_2018.pdf. Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2023.
  • Yazıcı, İ. (2009). Türk ve Kanada eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi.

AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ, ALMANYA, BİRLEŞİK KRALLIK VE TÜRKİYE’DE EĞİTİM NİTELİĞİ İLE EĞİTİME AYRILAN BÜTÇENİN KARŞILAŞTIRMASI

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 2, 90 - 102, 16.12.2023

Öz

Küreselleşen dünyada ülkeler artık bütünsel bir sistemin parçasıdır. Dünya üerinde birbirine en uzak bölgelerdeki ülkelerde meydana gelen olaylar ya da değişimler bile diğerlerini etkilemektedir. Ekonomik güç ve özellikle ekonomik krizler dalga dalga yayılarak bütün dünya ülkelerinde etkisini göstermektedir. Bu koşullar altında ülkeler hem ekonomik hem politik olarak güçlü olmak ve diğer ülkeler karşısında dik durabilmek zorundadır. Bu da ancak teknolojik gelişimlerle şekillenen yeni yüzyılın gerektirdiği donanımın sağlanmasıyla başarılabilir. Ülkeler daha güçlü ekonomileri ancak eğitime yaptıkları yatırımlarla inşa edebilirler. Yüksek rekabetle baş edebilmek için çözüme giden en hızlı yollardan biri, Dünya devi olarak tanımlanan ülkelerin 21. yüzyıla yapılan hazırlıkların bilinmesi, gerekli becerilerin geliştirilmesi için neler yapıldığının incelenmesi ve eksiklerin belirlenerek tamamlanması olabilir. Bu bakış açısıyla, bu araştırmada dünyanın en güçlü ekonomilerini kapsayan G20 ülkelerinden ABD, Almanya ve BK’nin ekonomik koşulları, eğitime yaptıkları yatırım ve eğitim başarıları ile Türkiye’deki durumun karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Çalışmada karşılaştırmalı eğitim yaklaşımlarından yatay yöntemle önemli uluslararası raporlar taranarak belirlenen bazı parametreler derlenmiş ve karşılaştırılmıştır. Temel olarak ülkelerin OECD başarı puanları ile eğitime yaptıkları yatırımların karşılaştırıldığı araştırmanın sonucunda, Türkiye’nin eğitime yaptığı yatırımların, nitelikli eğitim göstergelerinin ve PISA başarı puanlarının diğer ülkelere nazaran oldukça düşük olduğu dikkati çekmektedir. Eğitime yapılan yatırım ile eğitim başarısı arasında doğru orantı olduğu açıkça görülmektedir. Eğitime yapılan yatırım düzeyi aynı zamanda eğitime verilen öneme de işaret etmektedir.

Kaynakça

  • Akalın, F. (2008). Türk- İngiliz genel eğitim sistemlerini karşılaştırıp bir model oluşturma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi.
  • Altan, S. (2018). Türkiye’deki yenilikçi örgütleri arttırabilmek için, eğitim sistemine inovasyon kavramı üzerinden bir bakış ve çözüm önerileri. Journal of Management Marketing and Logistics, 5(2), 124-139.
  • Atalay, M.S. (1995). Hem merkezi hem de yerel yönetim odaklı bir eğitim sistemi, Eğitim Yönetimi, 1(2), 1-8.
  • Balcı, A. (2018). Karılaştırmalı eğitim sistemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Baş, G. (2013). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi: karşılaştırmalı bir çalışma. Journal of Educational Science, 1 (1), 63-93.
  • Dünya Bankası Verileri (2023). Dünya Bankası Verileri, https://data.worldbank.org/country/ TR?locale=tr, Erişim Tarihi: 6 Nisan 2023.
  • Erdayı, A.U. (2009). Dünyada Genç işsizliği sorununun çözümüne yönelik ulusal politikalar ve Türkiye. Çalışma ve Toplum, 3(22), 133-162.
  • Ergün, M. (1985). Karılaştırmalı eğitim. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi. Görgülü, D. (2019). Eğitim örgütlerinde yerelleşme. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 2(1), 73-85.
  • Gülsoy Kerimoğlu, P. N. (2019). Türkiye ve Güney Kore eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • IES, (2019). Participation in PISA by Year, https://nces.ed.gov/surveys/pisa/countries.asp. Erişim Tarihi: 11 Ağustos 2023.
  • İnandı, Y. (2005). Avrupa Birliği ülkeleri eğitim sistemi ile Türk eğitim sisteminde eğitimin yönetimi ve finansmanı. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi.
  • Korkmaz, T. (2005). Türk ve İngiliz eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi.
  • Köksal, K. ve Öntaş, T. (2012). İlköğretimde yönetsel ve örgütsel sorunlar, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği ABD, Ankara.
  • OECD (2019). Education at a Glance- OECD Indicators 2018, Paris. https://www.oecd.org/pisa/ data/2018database/, Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2023.
  • Selim, S., Purtaş, Y. & Uysal, D. (2014). G-20 ülkelerinde eğitim harcamalarının ekonomik büyüme üzerindeki etkisi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 93-102.
  • Tuzcu, G. (2006). Eğitimde vizyon 2023 ve Avrupa Birliği’ne giriş süreci. Türk Eğitim Derneği (TED) Yayını. TÜİK, (2019). Eğitim harcamaları istatistikleri. www.tuik.gov.tr. Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2023.
  • WEF (2018). Readiness for the future of production report 2018. http://www3.weforum.org/docs/ FOP_Readiness_Report_2018.pdf. Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2023.
  • Yazıcı, İ. (2009). Türk ve Kanada eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Karşılaştırmalı ve Kültürlerarası Eğitim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Korkmaz 0000-0001-6871-4235

Bülent Altıntaş 0000-0002-2644-107X

Yasemin Yılmaz 0009-0006-3803-4777

Haluk Süne 0000-0002-2405-7103

Erken Görünüm Tarihi 14 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2023
Kabul Tarihi 28 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Korkmaz, M., Altıntaş, B., Yılmaz, Y., Süne, H. (2023). AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ, ALMANYA, BİRLEŞİK KRALLIK VE TÜRKİYE’DE EĞİTİM NİTELİĞİ İLE EĞİTİME AYRILAN BÜTÇENİN KARŞILAŞTIRMASI. Hakkari Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 90-102.