The aim of this study is to examine the problems faced with quality assurance
practises in teacher training in Turkey. This is a literature review study. In
the context of this study, we presented the definition of quality assurance,
historical development of the concept in Turkey and problems faced with quality
assurance practises in teacher training. In this study, problems regarding
quality assurance practises in teacher training were examined. As a result, it
is seen that there are some risks in quality assurance practises in teacher
training such as restrictions on institutional autonomy and academic freedom,
bureaucratization and measurement problems of quality assurance. Resistance of
academic staff to change, increased workload, unwillingness of faculty members
to participate in the quality teams and updating problems of quality standarts
parallel to education and management fields affect quality assurance practises
adversely. Considering these problems and risks, it is suggested to have a
quality culture in educational colleges to better conduct quality assurance
practises in teacher training. Also every stakeholder in educational colleges
should be well informed about quality standarts, procedures and other
activities beforehand. Faculty members especially those who do not hold a
management task should participate in quality teams. Finally, quality assurance
institutions should avoid damaging the institutional autonomy and academic
freedom.
Bu çalışmanın amacı, öğretmen eğitimi kalite güvencesi uygulamaları çerçevesinde Türkiye’de öne çıkan sorunları incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ilgili konuda yapılmış araştırmalardan elde edilen sonuçlar literatür taraması yöntemiyle ele alınmıştır. Çalışma kapsamında kalite güvencesinin tanımı, kavramın Türkiye’deki tarihsel gelişimi ve öğretmen eğitimi kalite güvence uygulamalarında karşılaşılan sorunlar değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, öğretmen eğitimi kalite güvence uygulamalarında kurumsal özerklik ve akademik özgürlüğü zedelemenin yanı sıra bürokratikleşme ve değerlendirme sorunlarının gündemde olduğu söylenebilir. Akademik kadronun değişime olan direnci, artan iş yükü, akademisyenlerin kalite ekiplerine katılımda isteksiz olması ve kalite standartlarının eğitim ve yönetim alanlarına paralel olarak güncellenmemesi kalite güvence uygulamalarını olumsuz yönde etkilemektedir. Bu sorun ve riskler dikkate alındığında, öğretmen eğitimi kalite güvencesi uygulamalarının daha iyi yürütülebilmesi için eğitim fakültelerinde kalite kültürüne önem verilmesi önerilebilir. Ayrıca eğitim fakültelerindeki her paydaş, kalite standartları, prosedürler ve etkinliklerle ilgili önceden sağlıklı bir biçimde bilgilendirilmelidir. Özellikle yönetim görevi olmayan akademisyenlerin kalite ekiplerine katılımı teşvik edilebilir. Son olarak, kalite güvence kurumlarının kurum özerkliği ve akademik özgürlüğü olumsuz yönde etkilemekten kaçınmaları önerilebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |