Eğitim binaları ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite gibi hayatımızın uzun bir
dönemine şahitlik eden yapılardır. Bu yapılar, estetik açıdan, kültürel açıdan,
günümüz teknolojisi açısından, sağlamlık açısından, en önemlisi de eğitim
işlevlerini yerine getirmek açısından ve sessiz bir okul kültürü oluşturmak
açısından önemli bir yere sahiptirler. Sessiz okul ilkesi kısık sesle konuşma,
sessizliği tercih edip daha fazla düşünme veya konuşma fırsatlarının
gerçekten gerektiği durumlara saklanması olarak ele alındı. Eğitim
binalarının nasıl olması gerektiğinden bahsedilirken, ana inşa malzemelerine
değinmeden de olmazdı. Bu bağlamda tuğla, ahşap, cam, çelik, taş, kerpiç
gibi malzemelerin tercih durumları konusunda da bilgilendirmede
bulunuldu. Üstüneüstlük halı, halıf[i]leks ve p[i]lastik yer kaplama gibi
içtasarımda kullanılabilecek malzemelere de değinildi. Eğitim binalarının
sağlıklı ve korunaklı (korunumlu, güvenli) kullanımı gözönünde tutuldu.
Türkiye’deki eğitim yapıları için genel bir mimari tarz belirlenip
(Türkmenistan mimarisi artı altıgen bölmeler) yerel bazı ‘ek’ motif ve
desenlerin katılımıyla belli bir tarz içerisinde mimari çeşitlilik sağlanabileceği
ifade edildi. Eğitim binaları için yatay mimarinin faydalarından bahsedildi.
Bu çalışmada hem belirtilen açılardan eğitim binaları tetkik edilip, hem de
sessiz okul ilkesi Türkçe alanyazına kazandırılıp, binaların insan (öğrenci)
davranışlarına dair nasıl bir katkı sunabileceğine dair bir kuram, sözügeçen
ilke açısından irdelendi.
Buildings constructed for educational purposes witness a long period of human lives.
These buildings are to be constructed aesthetical, cultural, technological, durability, silent
school policy, and most importantly educational perspectives being kept in mind. Silent
school policy (culture) can be defined as a combination of speaking in a quieter loudness
(lower tune), preference of not speaking to have more time for thinking, and expressing
own ideas or feelings where they are ‘really’ necessary. When discussing about
educational buildings, main constructional materials takes a central stage, too. So, brick,
woodwork, glass, steel, stone, and adobe were explored as samples main constructional
materials for education buildings. Moreover, for interior design, carpet floor, carpet, pvc
floor were discussed. Health and safety issues were kept in mind while next generation
design of education buildings were suggested for Turkey. Turkmenistan architecture style
should be the example for next generation education buildings in Turkey. Addition
to that architectural style; the rooms, classes, and every closed spaces should be in
exact hexagon shapes besides horizontal architectural design. However, there
should be flexibility for local additional designs to represent (display) various
cultural and architectural differences as affixments to main Turkmenistan style. This
study focused on material choices for educational buildings and architectural design
preference. Silent school policy is presented to Turkish scientific literature while
putting forward that building material preferences and design can affect human
(student) behaviours.
Education buildings design horizontal architecture silent school policy human-building design relationship construction materials
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |