Schools are the education and training institutions
in which the prepared curricula are implemented. In this context, the purpose of the research is to
evaluate the curriculum in terms of parental perceptions. In this
study, which is designed in line with the qualitative research approach,
phenomenology design is used. The study group of the research consists of parents
who were at least the university graduates - working from different
professions. The
parents were selected through using the criterion sampling method appropriate
for the qualitative research tradition. In the study, data was collected
through semı-structured interview form prepared by the researcher. "Content analysis" was
conducted in this research designed in line with the qualitative research
approach and the qualitative research analysis program MAXQDA-11 was used. When
the opinions of the parents in the study group on the curricula are examined,
the following topics are highlighted: The
parents are aware that there is a curriculum implemented at schools. The
parents aren’t fully informed about the implemented curricula. There is no exchange of views with the
parents about the curricula at meetings or during communication processes. The curriculum that the parents miss,
want is actually the curriculum that is already implemented. However, awareness
has not been created. The parents cannot fully define their own role at the
curriculum. So they are afraid to
intervene in the process. Considering
these results of the research, the following suggestions can be developed: The curriculum can be taken into
agenda at parents' meetings. Seminars
can be held on the role and responsibilities of the parents in the
implementation of the curricula.
Okullar hazırlanmış öğretim programlarının
uygulandığı eğitim-öğretim kurumlarıdır. Bu bağlamda araştırmanın amacı,
öğretim programlarına veli algıları açısından değerlendirmektir. Nitel
araştırma yaklaşımı doğrultusunda tasarlanan bu çalışmada olgubilim deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, farklı mesleklerden oluşmuş en az
üniversite mezunu çalışan öğrenci velilerinden oluşmaktadır. Veliler nitel
araştırma geleneğine uygun ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Araştırmada
veriler araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla
elde edilmiştir. Nitel araştırma yaklaşımı doğrultusunda tasarlanan bu
araştırmada “içerik analizi” yapılmıştır ve nitel araştırma analizi programı
MAXQDA-11 kullanılmıştır. Çalışma grubunda yer alan velilerin öğretim
programlarına ilişkin görüşleri incelendiğinde özetle aşağıdaki başlıklar öne
çıkmaktadır: Veliler okullarda uygulanan bir program olduğunun farkındadırlar.
Veliler programın hafifletilmesini istemektedirler. Veliler uygulanan öğretim
programları hakkında tam olarak bilgilendirilmemektedirler. Velilerle
toplantılarda veya iletişim süreçlerinde öğretim programları hakkında görüş
alış verişi olmamaktadır. Velilerin özledikleri, istedikleri program aslında
hali hazırda uygulanan programdır. Ancak farkındalık oluşturulamamıştır. Veliler
öğretim programlarına ilişkin kendi rollerini tam olarak tanımlayamamaktadır.
Bu yüzden sürece müdahil olmaktan çekinmektedirler. Araştırmanın bu sonuçları
dikkate alınarak aşağıdaki öneriler geliştirilebilir: Veli toplantılarında
öğretim programları gündeme alınabilir. Öğretim programlarının uygulanmasında
velilerin rolleri ve sorumlulukları hakkında bilgilendirme seminerleri
yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |