In this research, it is purposed to determine the general trends in the field by analyzing the graduate theses and articles on self-efficacy of school administrators in Türkiye between 2000 and 2023 in terms of various criteria. This study is a qualitative research using document review technique and descriptive analysis method. As a result of the searches made in the databases such as CoHE National Thesis Center, ProQuest, ULAKBIM and Google Scholar, 95 studies were reached. The studies were analyzed in the context of year, type, research method, data collection tools, sample type, school level, demographic variables and the subject areas examined together. According to the findings of the study, it is seen that the studies regarding the self-efficacy of school administrators are more popular at the article type and were produced mostly between 2020-2023. Quantitative research methods were frequently used in the studies. When the distribution of the subject areas studied together with self-efficacy of school administrators is examined, the topics of “demographic variables and leadership” come to the forefront. Expert opinions and support were obtained to enhance the validity and reliability of the research. In accordance with the results, the suggestions were presented about the research topic.
Bu araştırmada 2000-2023 yılları arasında Türkiye’deki okul yöneticilerinin öz yeterliği üzerine gerçekleştirilmiş lisansüstü tezler ve makale türündeki çalışmaları çeşitli ölçütler açısından analiz ederek alandaki genel eğilimlerini belirlemek amaçlanmaktadır. Bu çalışma, doküman inceleme tekniği ve betimsel analiz yönteminin kullanıldığı nitel bir araştırmadır. YÖK Ulusal Tez Merkezi, ProQuest, ULAKBİM ve Google Akademik gibi veri tabanlarında yapılan taramalar sonucunda 95 çalışmaya ulaşılmıştır. Erişilen çalışmalar, yılı, türü, araştırma yöntemi, veri toplama araçları, örneklem türü, okul kademesi, demografik değişkenler ve birlikte incelendiği konu alanları bağlamında araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, okul yöneticilerinin öz yeterliği ile ilgili çalışmaların makale türünde daha popüler olduğu ve en çok 2020-2023 yılları arasında üretildiği görülmektedir. Çalışmalarda nicel araştırma yöntemi sıklıkla kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin öz yeterliği ile birlikte çalışılan konu alanlarının dağılımına bakıldığında “demografik değişkenler ve liderlik” konuları öne çıkmaktadır. Araştırmanın geçerlik ve güvenirliğini artırmak amacıyla uzman görüşleri ve desteği alınmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre konu alanı ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 10, 2024 |
Acceptance Date | September 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |