Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler

Year 2019, Volume: 21 Issue: 3, 47 - 57, 10.05.2021

Abstract

Amaç: Duygusal zeka , kişinin o ncelikle kendi duygularını anlamasını ve yo netebilmesini sag lamakla birlikte
bas kalarının duygularını anlayabilme, empati kurabilme ve o zgu ven duygusunun gelis tirilmesine olanak veren
zekâ biles enidir. Duygusal zekâ, iletis im ve problem c o zmenin o n plana c ıktıg ı hems irelik uygulamaları ic in
temel o neme sahiptir. Bu araştırmada amaç, Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin
duygusal zekâ düzeylerini ve duygusal zekâ düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemektir.
Yo ntem: Tanımlayıcı olarak planlanan aras tırmanın evrenini 2018-2019 öğretim yılında Sağlık Bilimleri Fakültesi
hemşirelik bölümü son sınıfında öğrenim gören 149 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada evrenin tamamına
ulaşılması hedeflenmiştir ancak araştırma kapsamına araştırmaya katılmayı kabul eden ve araştırmaya dahil
edilme kriterlerine uyan 140 öğrenci alınmıştır.Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu ve ‚Duygusal Zekâ
Deg erlendirme Ölçeği’’ kullanılarak toplanmıştır.İstatistiksel analizler SPSS (Version 22.0, SPSS Inc., Chicago, IL,
USA) paket programı ile yapılmış, ikili karşılaştırma için student t testi, ikiden fazla grubun karşılaştırmasında
tek yön varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin ‚Duygusal Zekâ Deg erlendirme Ölçeği‛ne göre toplam puan
ortalaması 133,27±16,33, ölçeğin duygularının farkında olma alt boyut puan ortalaması 27,36±3,90, duygularını
kontrol etme alt boyut puan ortalaması 26,18±3,71, kendini motive etme alt boyut puan ortalaması 26,73±4,22,
empati alt boyut puan ortalaması 26,70±3,68 ve sosyal beceriler alt boyut puan ortalaması 26,31±3,59’dur. Öğrencilerin duygusal zekâ puan ortalamaları ile kitap okuma ve duygusal zekâsını geliştirebileceğini düşünme
durumu gibi bag ımsız deg is kenler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunduğu (p<0.05) belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırma bulgularına göre o g rencilerin Duygusal Zekâ Deg erlendirme Ölc eg i puan ortalamalarının
normal düzeyde olduğu ve duygusal zekâlarının geliştirilmesi gerektiği saptanmıştır.Ög rencilerin duygusal zekâ
ile ilgili kitap okuma ve duygusal zekânın geliştirilebileceg ini du şu nme durumlarının duygusal zekâ
deg erlendirme o lc eg i puan ortalamalarını olumlu yo nde etkiledig i saptanmıştır. Hemşirelik eğitimi müfredat
programlarında duygusal zekâyı geliştirmeye yo nelik derslerin ve eg itim stratejilerinin yer alması o nemlidir.

References

  • 1. Sertbas K. Research on emotional intelligence of students in the school of physical education and sports in terms of various variables (Sakarya University case). IJAR 2013;5(6):200-206.
  • 2. Goleman D. Duygusal zekâ neden IQ’ dan daha önemlidir? İstanbul: Varlık Yayınları, 2006.
  • 3. Duman D, Acaroğlu R. Hemşirelik yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki. FN Hem Derg 2014;22(1):25-32.
  • 4. McQueen ACH. Integrative literatüre reviewsand meta analyses: emotional intelligence in nursing work. JAN 2004;47(1):101-108.
  • 5. Augusto Landa J, Pulido Martos M, Lopez-Zafra E. Emotional intelligence and personality traits as predictors of psychological well-being in Spanish undergraduates. SBP Journal 2010;38(6):783-794.
  • 6. Quoıdbach J, Hansenne M. Theimpact of trait emotional intelligence on nursing team performance and cohesiveness. J Prof Nurs 2009; 25:1,23-29.
  • 7. Kılıç HF, Çağlıyan S, Sucu Dağ G. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ve etkileyen faktörler. HEAD 2017; 14(4):275-282.
  • 8. Suliman WA. The relationship between learning styles, emotional social intelligence, and academicsuccess of undergraduate nursing students. J Nurs Res 2010; 18(2):136-143.
  • 9. Mahalkar G, George LS, Nayak A. Relationship between emotional intelligence and coping strategies among baccalaureate nursing students: An evaluative study. IJHW2014; 5(11):1291.
  • 10. Ouyang Z, Sang J, Li P, Peng J. Organizational justice and job insecurity as mediators of the effect of emotional intelligence on job satisfaction: A study from China. Pers Indiv Differ 2015; 76:147-152.
  • 11. Avşar G, Kaşıkcı M. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeyi. Anadolu Hem Sağ Bil Derg 2010; 13(1):1-6.
  • 12. Kaya H, Keçeci A. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. FN Hem Derg 2004; 13(52):20- 29.
  • 13. Sevindik F, Uncu F, Dağ DG. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. FÜ Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi 2012; 26(1):21- 26.
  • 14. Akduran F, Çınar N. The relations among the emotional intelligence levels, the ways of coping with stres and the informational literacy of the Health college nursing students. Journal of Human Rhythm 2019; 5(1):1-12.
  • 15. Culha Y, Acaroğlu R. (2019). The relationship amongst student nurses’ values, emotional intelligence and individualised care perceptions. Nurs Ethics 2019; 26(7-8): 2373-2383.
  • 16. Beauvais AM, Brady N, O'Shea ER, Griffin MT. Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse Educ Today 2011; 31(4):396-401.
  • 17. Barkhordari M, Rostambeygi P. Emotional intelligence in nursing students. J Adv Med & Prof 2013; 1(12):46-50.
  • 18. Ashghali Farahani M, Arab Ameri Z, Hajibabaee F, Hosseini A F, Salehi T. Educational management and emotional intelligence in undergraduate nursing students. Quarterly Journal of Nursing Management 2016; 2(5):35-26.
  • 19. Benson G, Ploeg J, Brown B. A cross-sectionalstudy of emotiona lintelligence in baccalaureate nursing students. Nurse Educ Today 2010; 30(1):49-53.
  • 20. Mahmoud HM, Mousa MAE. Emotional intelligence among baccalaureate students at the faculty of nursing, Alexandria University, Egypt: a crosssectional study. JEP 2013;4(27):49-62.
  • 21. Ergin EF. U niversite o g rencilerinin sahip oldukları duygusal zekâ du zeyi ı le 16 kis ilik o zellilig i arasındaki ı lis ki u zerine bir aras tırma. Yayınlanmamıs Yu ksek Lisans Tezi, Selc uk U niv. Sosyal Bil. Enst. 2000; Konya.
  • 22. Kaya H, Keçeci A. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. FN Hem Derg 2004; 13(52):20- 29.
  • 23. Büyükbayram A, Gürkan A. The Role Of Emotional intelligence in job satisfaction of nurses. J Psy Nurs 2014; 5(1):41- 48.
  • 24. Çolak Okumuş D, Uğur E. Hemşirelerin duygusal zekâ düzeylerinin bakım davranışlarına etkisi. ACU Sağlık Bil Derg 2017; (2):104-109.
  • 25. Karakaş A, Küçükoğlu S. Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zekâ düzeyleri. Anadolu Hem Sağ Bil Derg 2011; 14:8-13.
  • 26. Can Ş, Acaroğlu R. Hemşirelerin mesleki değerlerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ilişkisi. FN Hem Derg 2015; 23(1):2147-4923.
  • 27. Tambağ H, Kaykunoğlu M, Gündüz Z, Demir Y. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ve etkileyen faktörler. HEMAR-G 2014; 11(1):41-46.
  • 28. Cerit E, Gördeles Beser N. Levels of emotional intelligence of nursing students. IJCS 2014;7(3):936-945.
  • 29. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. HEMAR-G 2010;3,14-29.
  • 30. Aslan Ş. Duygusal zekâ ve dönüşümcü. Nobel Yayın Dağıtım: Etkileşimci Liderlik, 2009.
  • 31. Kahraman N, Hiçdurmaz D. Identifying emotional intelligence skills of Turkish clinical nurses According to sociodemographic and Professional variables. J Clin Nurs 2016; 25 (7-8): 1006-15.
  • 32. Freshman B, Rubino L. Emotional intelligence: A core competency for Health care administrators. HCM 2002; 20 (4): 1-9
Year 2019, Volume: 21 Issue: 3, 47 - 57, 10.05.2021

Abstract

References

  • 1. Sertbas K. Research on emotional intelligence of students in the school of physical education and sports in terms of various variables (Sakarya University case). IJAR 2013;5(6):200-206.
  • 2. Goleman D. Duygusal zekâ neden IQ’ dan daha önemlidir? İstanbul: Varlık Yayınları, 2006.
  • 3. Duman D, Acaroğlu R. Hemşirelik yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki. FN Hem Derg 2014;22(1):25-32.
  • 4. McQueen ACH. Integrative literatüre reviewsand meta analyses: emotional intelligence in nursing work. JAN 2004;47(1):101-108.
  • 5. Augusto Landa J, Pulido Martos M, Lopez-Zafra E. Emotional intelligence and personality traits as predictors of psychological well-being in Spanish undergraduates. SBP Journal 2010;38(6):783-794.
  • 6. Quoıdbach J, Hansenne M. Theimpact of trait emotional intelligence on nursing team performance and cohesiveness. J Prof Nurs 2009; 25:1,23-29.
  • 7. Kılıç HF, Çağlıyan S, Sucu Dağ G. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ve etkileyen faktörler. HEAD 2017; 14(4):275-282.
  • 8. Suliman WA. The relationship between learning styles, emotional social intelligence, and academicsuccess of undergraduate nursing students. J Nurs Res 2010; 18(2):136-143.
  • 9. Mahalkar G, George LS, Nayak A. Relationship between emotional intelligence and coping strategies among baccalaureate nursing students: An evaluative study. IJHW2014; 5(11):1291.
  • 10. Ouyang Z, Sang J, Li P, Peng J. Organizational justice and job insecurity as mediators of the effect of emotional intelligence on job satisfaction: A study from China. Pers Indiv Differ 2015; 76:147-152.
  • 11. Avşar G, Kaşıkcı M. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeyi. Anadolu Hem Sağ Bil Derg 2010; 13(1):1-6.
  • 12. Kaya H, Keçeci A. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. FN Hem Derg 2004; 13(52):20- 29.
  • 13. Sevindik F, Uncu F, Dağ DG. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. FÜ Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi 2012; 26(1):21- 26.
  • 14. Akduran F, Çınar N. The relations among the emotional intelligence levels, the ways of coping with stres and the informational literacy of the Health college nursing students. Journal of Human Rhythm 2019; 5(1):1-12.
  • 15. Culha Y, Acaroğlu R. (2019). The relationship amongst student nurses’ values, emotional intelligence and individualised care perceptions. Nurs Ethics 2019; 26(7-8): 2373-2383.
  • 16. Beauvais AM, Brady N, O'Shea ER, Griffin MT. Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse Educ Today 2011; 31(4):396-401.
  • 17. Barkhordari M, Rostambeygi P. Emotional intelligence in nursing students. J Adv Med & Prof 2013; 1(12):46-50.
  • 18. Ashghali Farahani M, Arab Ameri Z, Hajibabaee F, Hosseini A F, Salehi T. Educational management and emotional intelligence in undergraduate nursing students. Quarterly Journal of Nursing Management 2016; 2(5):35-26.
  • 19. Benson G, Ploeg J, Brown B. A cross-sectionalstudy of emotiona lintelligence in baccalaureate nursing students. Nurse Educ Today 2010; 30(1):49-53.
  • 20. Mahmoud HM, Mousa MAE. Emotional intelligence among baccalaureate students at the faculty of nursing, Alexandria University, Egypt: a crosssectional study. JEP 2013;4(27):49-62.
  • 21. Ergin EF. U niversite o g rencilerinin sahip oldukları duygusal zekâ du zeyi ı le 16 kis ilik o zellilig i arasındaki ı lis ki u zerine bir aras tırma. Yayınlanmamıs Yu ksek Lisans Tezi, Selc uk U niv. Sosyal Bil. Enst. 2000; Konya.
  • 22. Kaya H, Keçeci A. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. FN Hem Derg 2004; 13(52):20- 29.
  • 23. Büyükbayram A, Gürkan A. The Role Of Emotional intelligence in job satisfaction of nurses. J Psy Nurs 2014; 5(1):41- 48.
  • 24. Çolak Okumuş D, Uğur E. Hemşirelerin duygusal zekâ düzeylerinin bakım davranışlarına etkisi. ACU Sağlık Bil Derg 2017; (2):104-109.
  • 25. Karakaş A, Küçükoğlu S. Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zekâ düzeyleri. Anadolu Hem Sağ Bil Derg 2011; 14:8-13.
  • 26. Can Ş, Acaroğlu R. Hemşirelerin mesleki değerlerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ilişkisi. FN Hem Derg 2015; 23(1):2147-4923.
  • 27. Tambağ H, Kaykunoğlu M, Gündüz Z, Demir Y. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ve etkileyen faktörler. HEMAR-G 2014; 11(1):41-46.
  • 28. Cerit E, Gördeles Beser N. Levels of emotional intelligence of nursing students. IJCS 2014;7(3):936-945.
  • 29. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. HEMAR-G 2010;3,14-29.
  • 30. Aslan Ş. Duygusal zekâ ve dönüşümcü. Nobel Yayın Dağıtım: Etkileşimci Liderlik, 2009.
  • 31. Kahraman N, Hiçdurmaz D. Identifying emotional intelligence skills of Turkish clinical nurses According to sociodemographic and Professional variables. J Clin Nurs 2016; 25 (7-8): 1006-15.
  • 32. Freshman B, Rubino L. Emotional intelligence: A core competency for Health care administrators. HCM 2002; 20 (4): 1-9
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Selen Özakar Akça This is me

Aydan Akkurt Yalçıntürk This is me

Yeliz Yelen Akpınar This is me

Publication Date May 10, 2021
Published in Issue Year 2019 Volume: 21 Issue: 3

Cite

APA Özakar Akça, S., Akkurt Yalçıntürk, A., & Yelen Akpınar, Y. (2021). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 21(3), 47-57.