Amaç: Duygusal zeka , kişinin o ncelikle kendi duygularını anlamasını ve yo netebilmesini sag lamakla birlikte
bas kalarının duygularını anlayabilme, empati kurabilme ve o zgu ven duygusunun gelis tirilmesine olanak veren
zekâ biles enidir. Duygusal zekâ, iletis im ve problem c o zmenin o n plana c ıktıg ı hems irelik uygulamaları ic in
temel o neme sahiptir. Bu araştırmada amaç, Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin
duygusal zekâ düzeylerini ve duygusal zekâ düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemektir.
Yo ntem: Tanımlayıcı olarak planlanan aras tırmanın evrenini 2018-2019 öğretim yılında Sağlık Bilimleri Fakültesi
hemşirelik bölümü son sınıfında öğrenim gören 149 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada evrenin tamamına
ulaşılması hedeflenmiştir ancak araştırma kapsamına araştırmaya katılmayı kabul eden ve araştırmaya dahil
edilme kriterlerine uyan 140 öğrenci alınmıştır.Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu ve ‚Duygusal Zekâ
Deg erlendirme Ölçeği’’ kullanılarak toplanmıştır.İstatistiksel analizler SPSS (Version 22.0, SPSS Inc., Chicago, IL,
USA) paket programı ile yapılmış, ikili karşılaştırma için student t testi, ikiden fazla grubun karşılaştırmasında
tek yön varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin ‚Duygusal Zekâ Deg erlendirme Ölçeği‛ne göre toplam puan
ortalaması 133,27±16,33, ölçeğin duygularının farkında olma alt boyut puan ortalaması 27,36±3,90, duygularını
kontrol etme alt boyut puan ortalaması 26,18±3,71, kendini motive etme alt boyut puan ortalaması 26,73±4,22,
empati alt boyut puan ortalaması 26,70±3,68 ve sosyal beceriler alt boyut puan ortalaması 26,31±3,59’dur. Öğrencilerin duygusal zekâ puan ortalamaları ile kitap okuma ve duygusal zekâsını geliştirebileceğini düşünme
durumu gibi bag ımsız deg is kenler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunduğu (p<0.05) belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırma bulgularına göre o g rencilerin Duygusal Zekâ Deg erlendirme Ölc eg i puan ortalamalarının
normal düzeyde olduğu ve duygusal zekâlarının geliştirilmesi gerektiği saptanmıştır.Ög rencilerin duygusal zekâ
ile ilgili kitap okuma ve duygusal zekânın geliştirilebileceg ini du şu nme durumlarının duygusal zekâ
deg erlendirme o lc eg i puan ortalamalarını olumlu yo nde etkiledig i saptanmıştır. Hemşirelik eğitimi müfredat
programlarında duygusal zekâyı geliştirmeye yo nelik derslerin ve eg itim stratejilerinin yer alması o nemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |