Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci Hemşirelerin Güvenli Parenteral İlaç Uygulamalarına İlişkin Öz-Yeterlilikleri

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 1-3, 1 - 11, 24.03.2023

Öz

Amaç: Bu araştırmada öğrenci hemşirelerin güvenli parenteral ilaç uygulamalarına ilişkin öz-yeterlilik algılarının belirlenmesi amaçlandı.
Yöntem: Metadolojik ve tanımlayıcı tipte uygulanan bu araştırma, İstanbul’da bir devlet üniversitesinde Şubat-Mayıs 2019 tarihleri arasında yürütüldü. Örneklemi 453 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu ve Güvenli Parenteral İlaç Uygulama Öz-Yeterlik Ölçeği ile toplandı. Ölçeğin Cronbach’s Alpha değeri 98 olarak belirtilmiştir. Çalışmada öncelikle Güvenli Parenteral İlaç Uygulama Öz-Yeterlik Ölçeği’nin öğrenci hemşireler için geçerlik ve güvenirlik sonuçları incelendi. Bu amaçla ölçeğin yapı geçerliliği faktör analizi ile yapıldı.
Bulgular: orjinal ölçeğe benzer şekilde ölçeğin tek faktörlü bir yapı sergilediği görüldü. Ölçeğin Cronbach Alpha değeri .98; Spearman Brown değeri .93; Guttman değeri ise .93 olarak bulundu. Ölçek 76 madde içermektedir. Ölçekten alınan toplam puan ortalamasının 336.89±36.94 olduğu, öğrencilerin cinsiyetine (p=0.000) ve sınıfına (p=002) göre anlamlı fark olduğu tespit edildi.
Sonuç: Güvenli Parenteral İlaç Uygulama Öz-Yeterlilik Ölçeği’nin öğrenci hemşireler için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ve öğrencilerin güvenli parenteral ilaç uygulama öz-yeterlilik düzeylerinin yüksek olduğu tespit edildi.

Kaynakça

  • 1. Özata M,Altunkan H. Hastanelerde Tıbbi Hata Görülme Sıklıkları, Tıbbi Hata Türleri ve Tıbbi Hata Nedenlerinin Belirlenmesi: Konya Örneği. Tıp Araştırmaları Dergisi 2010;8(2):100-11.
  • 2. Aşkar P., Umay A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21);1-8.
  • 3. Athanasakis E. Prevention of medication errors made by nurses in clinical practice. Health Science Journal. 2012; 6(4):773-83.
  • 4. Meechan R, Jones H, Valler-Jones T. Do medicines OSCEs improve drug administration ability? Br J Nurs. 2011 Jul 15-28;20(13):817-22.
  • 5. Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analiz el kitabı. 10. baskı, Ankara: Pegem; 2009.
  • 6. Miller, K., Haddad, L., & Phillips, K. D. (2016). Educational strategies for reducing medication errors committed by student nurses: a literature review. International Journal of Health Sciences Education, 3(1), 2.
  • 7. Cousins, D. H., Sabatier, B., Begue, D., Schmitt, C. and Hoppe-Tichy, T. 2005. Medication errors in intravenous medication preparation and administration: a multicentre audit in the UK, Germany and France. Quality and Safety in Health Care 14(3), 190-195.
  • 8. Fisun V., Seval Ç., Birol V. (2014). Sık Karşılaşılan İlaç Uygulama Hataları ve İlaç Güvenliği, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4 );271-275.
  • 9. Ong, W.M., Subasyini, S. 2013. Medication errors in intravenous medication preparation and administration. Medical Journal of Malaysi 68(1), 52-7.
  • 10. Gökdoğan, F., Yorgun, S. (2010). Sağlık hizmetlerinde hasta güvenliği ve hemşireler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(2), 53-59.
  • 11. Sağlık Bakanlığı. 2016. URL:http://www.grs.saglik.gov.tr/. April 7, 2018.
  • 12. Jarvill, M., Jenkins, S., Akman, O., Astroth, K.S., Pohl, C., Jacobs, P.J. 2018. Effect of simulation on nursing students' medication administration competence, Clinical Simulation in Nursing 14 (Special Issue), 3-7.
  • 13. Jember, A., Hailu, M., Messele, A., Demeke, T. and Hassen, M. 2018. Proportion of medication error reporting and associated factors among nurses: a cross sectional study. BMJ Nursing 17(9), 2-8.
  • 14. Amstrong, G. E., Dietrich, M., Norman L., Barnsteiner, J., Mion, L. 2017. Nurses’ perceived skills and attitudes about updated safety concepts: impact on medication administration errors and practices. Journal of Nursing Care Quality 32(3), 226-233.
  • 15. Westbrook, J.I., Rob, M.I., Woods, A. and Parry, D. 2011. Errors in the administration of intravenous medications in hospital and the role of correct procedures and nurse experience, BMJ Quality and Safety 20, 1027-34.
  • 16. Brady AM, Malone AM, Fleming S. A Literature Review of The Individual and Systems Factors That Contribute to Medication Errors In Nursing Management. Journal of Nursing Management 2009;17(6):679-97.
  • 17. Wakefield, B.J., Holman, T.U., and Wakefield DS. 2005. Development and validation of the medication administration error reporting survey. Advances in Patient Safety 4, 475-489.
  • 18. Cleary-Holdforth J, Leufer T. The strategic role of education in the prevention of medication errors in nursing: part 2. Nurse Educ Pract. 2013 May;13(3):217-220. doi: 10.1016/j.nepr.2013.01.012. Epub 2013 Mar 6.
  • 19. Tower, M., Latimer, S., & Hewitt, J. (2014). Social networking as a learning tool: Nursing students' perception of efficacy. Nurse Education Today, 34(6), 1012-1017.
  • 20. Bandura A. (1997). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84 (2), 191-215.
  • 21. Yıldırım, F., İlhan, İ. Ö. (2010). The validity and reliability of the General Self-Efficacy Scale-Turkish Form. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-308.
  • 22. Caruso R, Pittella F, Zaghini F, Fida R, Sili A. Development and validation of the Nursing Profession Self‐Efficacy Scale. International Nursing Review. 2016;63(3): 455–464. https://doi.org/10.1177/0013164405282485
  • 23. Aksoy, V., Diken, İ. H. (2009). Rehber Öğretmen Özel Eğitim Öz Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10(01), 029-037.
  • 24. Okuroğlu GK, Orak NŞ, Mamedov F, Alpar ŞE. Güvenli Parenteral İlaç Uygulama Öz-Yeterlik Ölçeği'nin Geliştirilmesi, Geçerlik Ve Güvenirliği. Uluslararası Hemşirelikte Güncel Yaklaşımlar Kongresi. 15-17 Kasım 2018, Sakarya, Türkiye (Tam metin bildiri).
  • 25. Seçer İ. Psikolojik Test Geliştirme Ve Uyarlama Süreci. Ankara: Anı; 2015.
  • 26. Çevik K, Midilli TS, Ergin E. Parenteral İlaç Uygulamaları Konusunda Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi ve Beceri Düzeylerinin Sınav Kaygısı ile İlişkisi. Celal Bayar Üniversitesi –Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi (CBU-SBED), 2019, 6(1): 31-38.
  • 27. Zaybak A, Taşkıran N, Telli S, Ergin Ey, Şahin M. Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulamalarına İlişkin Bilgilerini Yeterli Bulma Durumları. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi 2017;14 (1): 6-13.
  • 28. Ayık G, Altuğ SÖ, Çetinkaya A. 2010. Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. İ.Ü.F.N. Hem. Derg (2010) Cilt 18 - Sayı 3: 136-143.
  • 29. Sağkal T, Edeer G, Özdemir C, Özen M, Uyanık M. Hemşirelik Öğrencilerinin İntramüsküler Enjeksiyon Uygulamalarına Yönelik Bilgileri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2014;17:22.
  • 30. Şimşek AK, Alpar ŞE. Toplumun Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Algısı: Sistematik Derleme. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi (SAUHSD) 2019;2(1):32-46.
  • 31. Özveren H, Gülnar E, Yılmaz ED. Hemşirelik Öğrencilerinin İntramüsküler Enjeksiyonda Ventrogluteal Bölge Kullanımına Yönelik Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. DEUHFED 2018, 11(4), 300-305.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülten Okuroğlu

Aynur Kaynar Şimşek

Derya Emre Yavuz

Nuray Şahin Orak

Bilgi Gülseven Karabacak

Şule Alpar Ecevit

Yayımlanma Tarihi 24 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 1-3

Kaynak Göster

APA Okuroğlu, G., Kaynar Şimşek, A., Emre Yavuz, D., Şahin Orak, N., vd. (2023). Öğrenci Hemşirelerin Güvenli Parenteral İlaç Uygulamalarına İlişkin Öz-Yeterlilikleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 22(1-3), 1-11. https://doi.org/10.69487/hemarge.893337