Research Article
BibTex RIS Cite

HEMODİYALİZ HASTALARINDA ÖĞRENME TARZLARINA ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ

Year 2016, Volume: 11 Issue: 2, 40 - 49, 31.07.2016

Abstract

Amaç: Araştırma hastaların öğrenme tarzlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi amacı ile

planlanmıştır.

Gereç-Yöntem: Araştırma 01.12.2014 ve 27.02.2015 tarihler arasında Özel bir diyaliz merkezinde

tedavi gören, 18 yaş üstü, tedaviye düzenli gelen, eğitime ve iletişime açık araştırmayı kabul eden 24

hasta ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında hastaların sosyodemografik özelliklerini içeren soru

formu, öğrenme tarzı değerlendirme formu kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi sayı, yüzde ve

frekans dağılımları; ki-kare,t-testi ve varyans analizleri ile yapılmıştır. Katılımcılardan gerekli izinler

alınmıştır. Hastalar verilerin gizli tutulacağı ve gönüllük esasına dayanacağı konusunda

bilgilendirilmişlerdir.

Bulgular: Araştırmaya katılan hastaların büyük çoğunluğu (% 25’i) 50-59 yaş grubunda,(%54,2’si)

kadın,(%54,2’si) ilkokul mezunu (% 41,7’si) ev hanımı,(% 87,5’i) evli, (% 12,5’i) ailesinde böbrek

hastalığı olduğu, (%41,7’si) hipertansiyon, (%25’i) DM olduğu saptanmıştır. Hastaların %70,8’inin

görsel öğrenme tarzına sahip olduğu saptanmıştır. Öğrenme tarzları ile ilgili yaş grupları (x: 9,31,p>

0,05),cinsiyet(x:1,23,p>0.05),cinsiyet (x:1,13,p>0,05),ailede hastalık olma durumu (x:4,08,p>0,05)

,diyalize girme yılı(KW:2,40,p>0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı olmayan, ilaç kullanma

durumu (x:15,27,p<0,05) ile istatiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır.

Sonuç: Hasta eğitiminde, öğrenme tarzlarının ele alınması ve yazılı materyal ile desteklenmesinin

önemli olduğu saptanmıştır.

References

  • 1. Akyol A., Karadeniz D., Mertbilek A.,Kara L . AV fistül kanülasyon işlemi sırasında kullanılan giriş tekniklerinin ağrı düzeyine olan etkisinin incelenmesi, Nefroloji Hemşireliği Dergisi, Ocak-Haziran 2015,10-18.
  • 2. Nesami M., Espahbodi F.,Nikkhah A.,Shorofi S., Charati J .The effect of lavander aromatherapy on pain following needle insertion into a fistula in hemodialysis patients. Complementary Therapies in Clinical Practice 2014;20,1-4.
  • 3. Registry.Türkiye’de Nefroloji –Diyaliz ve Transplantasyon.Türk Nefroloji Derneği Yayınları,İstanbul. 2012
  • 4. Kaya H . Sağlık Hizmetlerinde Hasta Eğitimi ve Hemşirenin Sorumlulukları. Turkiye Klinikleri J Nurs 2009;1(1):19-23.
  • 5. Davis,B.G. Tools for teaching. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. 1993
  • 6. Güven,M. Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasında ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. 2004.
  • 7. Huang, W.D., Yoo, S.J ,&Choi,J.H. Correlating college students’ learning styles and how they use web 2.0 applications for learning, In C. Bonk at al. (Eds),Proccedings of World Conference on E-learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education ().Chesapeake,VA:AACE,2008 ;.2752-2759
  • 8. Çelik S.,Yıldırım D.,Batur Ö ve ark. Öğrenci Hemşirelerin Öğrenme Stratejileri ve Stillerinin Belirlenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2014;13,1:
  • 9. Felde,R.M.,Brent,R.. Understeering student differences. Journal of Engineering Education, 2005,94(1): 52-72.
  • 10. Hunt,D.E. Learning style and student’s needs: Introduction to conceptual level in student learning style: Diagnosing and prescribing programs. Reston, VA: National Association of Secondary Scholl Principals. 1979
  • 11. Keefe,J.W. Learning style: Cognitive and thinking skills, Reston,VA: National Association of Secondary Scholl Principals. 1991
  • 12. Kolb D.A.Experience, learning, and development: The theory of experiential learning. Boston:McBer. 1983
  • 13. Davis,B.G. Tools for teaching. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1993.
  • 14. Güven,M. (). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasında ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2004.
  • 15. Heinich,R.,Molenda,M.,Russel,J.D. ve Smaldino,S.E. Instructional media and Technologies for learning. Fifth edition. NJ: prentice- Hall,Inc.,1996.
  • 16. Friedrich,H.F. Analyse und Fördeurng kognitiver Lernstrategien. Empirische Pödagogik,1995,9:115-153.
  • 17. Miller,P. Theorien der Entıvicklungspsychologie. Heidelberg: Spektrum,1993.
  • 18. Kaplan,E. Josehp ve Daniel A. Kies .Teaching Styles and Learning Styles. Journal of Instructional Psychology, 1995;22,1: 29-34.
  • 19. Boydak, A . Öğrenme stilleri Beyaz yayınları, İstanbul. 2001.
  • 20. Curry L. (Ed.),Learning style in continuing education Ottawa Canadian Medical Association. 1983, 115-123.
  • 21. Kolb,D.A.-The Learning Style Invertory: Technical Manual,Boston,Ma.: McBer,1976
  • 22. Kolb,D.A.-Learning styles and disciplinary differences, In A.W. Chickering (ed.) The Modern American College, San Francisco:Jossey-Bass:1981
  • 23. Riding R.J.,& Rayner,S.-Cognitive Steyles and Learning Strategies: Understanding Style Differences in Learning and Behavior. London: David Fulton Publihers,1998
  • 24. Arslan N., Durukan E. Ortaokul Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri Ve Yazma Eğilimleri Arasındaki İlişki. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 2015, 4/3 :1251-1267.
  • 25. Açışlı S. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenme Stilleri ile Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi İlköğretim Online, 2016,15(1): 273-285 [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.78596].
  • 26. Demir R., Aybek B (2012).Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi , 2012 2, 4:27-40
  • 27. Şen yuva E., Kaya H., Bodur G .Proje Tabanlı Öğretim Yönteminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Becerilerine Etkisi. F.N. Hem. Derg,2015 , 23 2: 116-125.
  • 28. Ünal K., Alkan G., Özdemir F., Çakır Ö .Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğrenme Stil ve Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği) . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Aralık 2013, 9,3:56-7
  • 29. Kulaç E., Gürpınar E. Tıp Eğitiminde Öğretim Stilleri ve Grasha Öğretim Stili Ölçeği. Tıp Eğitim Dünyası,2013,37:22-32.
Year 2016, Volume: 11 Issue: 2, 40 - 49, 31.07.2016

Abstract

References

  • 1. Akyol A., Karadeniz D., Mertbilek A.,Kara L . AV fistül kanülasyon işlemi sırasında kullanılan giriş tekniklerinin ağrı düzeyine olan etkisinin incelenmesi, Nefroloji Hemşireliği Dergisi, Ocak-Haziran 2015,10-18.
  • 2. Nesami M., Espahbodi F.,Nikkhah A.,Shorofi S., Charati J .The effect of lavander aromatherapy on pain following needle insertion into a fistula in hemodialysis patients. Complementary Therapies in Clinical Practice 2014;20,1-4.
  • 3. Registry.Türkiye’de Nefroloji –Diyaliz ve Transplantasyon.Türk Nefroloji Derneği Yayınları,İstanbul. 2012
  • 4. Kaya H . Sağlık Hizmetlerinde Hasta Eğitimi ve Hemşirenin Sorumlulukları. Turkiye Klinikleri J Nurs 2009;1(1):19-23.
  • 5. Davis,B.G. Tools for teaching. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. 1993
  • 6. Güven,M. Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasında ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. 2004.
  • 7. Huang, W.D., Yoo, S.J ,&Choi,J.H. Correlating college students’ learning styles and how they use web 2.0 applications for learning, In C. Bonk at al. (Eds),Proccedings of World Conference on E-learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education ().Chesapeake,VA:AACE,2008 ;.2752-2759
  • 8. Çelik S.,Yıldırım D.,Batur Ö ve ark. Öğrenci Hemşirelerin Öğrenme Stratejileri ve Stillerinin Belirlenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2014;13,1:
  • 9. Felde,R.M.,Brent,R.. Understeering student differences. Journal of Engineering Education, 2005,94(1): 52-72.
  • 10. Hunt,D.E. Learning style and student’s needs: Introduction to conceptual level in student learning style: Diagnosing and prescribing programs. Reston, VA: National Association of Secondary Scholl Principals. 1979
  • 11. Keefe,J.W. Learning style: Cognitive and thinking skills, Reston,VA: National Association of Secondary Scholl Principals. 1991
  • 12. Kolb D.A.Experience, learning, and development: The theory of experiential learning. Boston:McBer. 1983
  • 13. Davis,B.G. Tools for teaching. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1993.
  • 14. Güven,M. (). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasında ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2004.
  • 15. Heinich,R.,Molenda,M.,Russel,J.D. ve Smaldino,S.E. Instructional media and Technologies for learning. Fifth edition. NJ: prentice- Hall,Inc.,1996.
  • 16. Friedrich,H.F. Analyse und Fördeurng kognitiver Lernstrategien. Empirische Pödagogik,1995,9:115-153.
  • 17. Miller,P. Theorien der Entıvicklungspsychologie. Heidelberg: Spektrum,1993.
  • 18. Kaplan,E. Josehp ve Daniel A. Kies .Teaching Styles and Learning Styles. Journal of Instructional Psychology, 1995;22,1: 29-34.
  • 19. Boydak, A . Öğrenme stilleri Beyaz yayınları, İstanbul. 2001.
  • 20. Curry L. (Ed.),Learning style in continuing education Ottawa Canadian Medical Association. 1983, 115-123.
  • 21. Kolb,D.A.-The Learning Style Invertory: Technical Manual,Boston,Ma.: McBer,1976
  • 22. Kolb,D.A.-Learning styles and disciplinary differences, In A.W. Chickering (ed.) The Modern American College, San Francisco:Jossey-Bass:1981
  • 23. Riding R.J.,& Rayner,S.-Cognitive Steyles and Learning Strategies: Understanding Style Differences in Learning and Behavior. London: David Fulton Publihers,1998
  • 24. Arslan N., Durukan E. Ortaokul Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri Ve Yazma Eğilimleri Arasındaki İlişki. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 2015, 4/3 :1251-1267.
  • 25. Açışlı S. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenme Stilleri ile Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi İlköğretim Online, 2016,15(1): 273-285 [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.78596].
  • 26. Demir R., Aybek B (2012).Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi , 2012 2, 4:27-40
  • 27. Şen yuva E., Kaya H., Bodur G .Proje Tabanlı Öğretim Yönteminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Becerilerine Etkisi. F.N. Hem. Derg,2015 , 23 2: 116-125.
  • 28. Ünal K., Alkan G., Özdemir F., Çakır Ö .Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğrenme Stil ve Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği) . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Aralık 2013, 9,3:56-7
  • 29. Kulaç E., Gürpınar E. Tıp Eğitiminde Öğretim Stilleri ve Grasha Öğretim Stili Ölçeği. Tıp Eğitim Dünyası,2013,37:22-32.
There are 29 citations in total.

Details

Subjects Nursing
Journal Section Article
Authors

Şengül Özdemir This is me

Asiye Akyol

Esma Iravul This is me

Ayşegül Temizkan Kırkayak This is me

Fatma Kaban This is me

Filiz Akdeniz This is me

Tevfik Ejder This is me

Publication Date July 31, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 11 Issue: 2

Cite

Vancouver Özdemir Ş, Akyol A, Iravul E, Temizkan Kırkayak A, Kaban F, Akdeniz F, Ejder T. HEMODİYALİZ HASTALARINDA ÖĞRENME TARZLARINA ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ. JoNN. 2016;11(2):40-9.

Journal of Nephrology Nursing is licensed  Creative Commons Licenseunder a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.