Objective: Peritoneal dialysis (PD) nursing begins with education that will assist
in the selection of dialysis treatment modality in patients with end-stage renal
failure, and continues with education in catheter insertion, PD performing,
complications that may arise in PD in daily life. Most of the time, telephone
support is a necessity because of the problems requiring urgent intervention faced
by the patients. Additionally, patients need to feel that they are not alone while
their PD treatment process. The aim of this study is to determine how often and
for what reason PD patients are needed for the support of the PD nurses via
telephone in our center.
Methods: The telephone calls made by PD patients to our PD nurses in our center
between October 2018 and February 2019 were recorded with the reason and
duration of the calls. The demographic data and clinic characteristics of the
patients were recorded.
Results:Of the patients 53,1% were female (n = 26) and 46,9% were male (n =
23). The mean age of the patients was 49.6 ± 13,6. 53,1% of the patients was
performing automated PD (n = 26) and 46.9% of them was performing continuous
ambulatory PD (n = 23). A total of 49 patients performed 649 calls. The total
duration of the calls was 598 minutes, of which 361 minutes were during working
hours and 237 minutes were after working hours. 46 patients made calls with
median 5 times (min-max: 1-21) for medical reasons; 22 patients made calls with
median 3 times (min-max: 1-6) for social reasons, 29 patients made calls with
median 5 times for technical reasons (min-max: 1-16). Additionally, 32 patients
made calls with median 3 times (min-max: 1-21) for the prescription procedures.
The duration of the calls made for technical reasons was found to be significantly
higher outside the working time (p = 0.009). Our study showed that especially
technical problems require support outside the working hours. Support for a
successful PD process is provided for, by PD nurses both at the health center and
at home.
Peritoneal Dialysis Nursing Care Telephone Support Telemedicine
Amaç: Periton diyaliz (PD) hemşireliği, son dönem böbrek yetmezliği olan hasta-
ların diyaliz tedavi modalitesi seçimine yardımcı olacak eğitim ile başlamakta,
kateterin takılması, diyalizin uygulanması, gelişebilecek komplikasyonlar ile ilgili
eğitimler ile devam etmektedir. Hastaların diyaliz tedavisi sürecinde karşılaştığı
problemlerin zaman zaman acil müdahale gerektirmesi yanında hastaların
kendilerini güvende hissetmek istemeleri ve sağlık ekibinin yanlarında olduğunu
hissetmek istemeleri telefon ile destek verilmesini gerekli kılmaktadır. Bu
çalışmanın amacı, PD hastalarının evde tedavilerini sürdürürken PD hemşiresinin
telefon ile desteğine hangi sıklıkta ve hangi nedenlerle ihtiyaç duyduğunun
belirlenmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Merkezimizde takipli PD hastalarının Ekim 2018-Şubat
2019 tarihleri arasında merkezimizin iki periton diyaliz hemşiresine yaptığı
telefon aramaları, arama nedeni ve arama süresi ile kaydedildi.Hastaların
demografik verileri ve periton diyalizi özellikleri kaydedilerek yapılan aramalarla
ilişkisi araştırıldı.
Sonuç: Yaş ortalaması 49,6±13,6 olan %53,1’i kadın (n=26), %46,9’u erkek
(n=23), 49 hasta çalışmaya alındı. Hastaların %53,1’i aletli PD (n=26), %46,9’u
sürekli ayaktan PD (n=23) uygulamaktaydı. Toplamda 49 hasta 649 kez arama
yaptı. Aramaların toplam süresi 598 dakika, bunun 361 dakikası mesai içi, 237
dakikası ise mesai dışı aramaydı. 46 hasta tıbbi nedenle ortanca 5 defa (min-maks:
1-21), 22 hasta sosyal sebeple ortanca 3 defa (min-maks: 1-6), 29 hasta teknik
sebeple ortanca 5 defa (min-maks: 1-16) aradığı görüldü. Aramalar karşılaştırıldı-
ğında, sosyal ve tıbbi nedenle mesai içi ve mesai dışı arama süre ve sayıları
arasında fark bulunmazken; teknik sebeple yapılan aramaların süresinin mesai
dışında anlamlı olarak fazla olduğu görüldü (p=0,009). Çalışmamız, özellikle
teknik sorunların mesai saati dışında da destek gerektirdiğini göstermiştir. Başarılı
bir PD süreci için gerekli destek özellikle PD hemşireleri tarafından hem sağlık
merkezinde hem de evde devam ettirilmektedir.
Hemşirelik Bakımı Telefon Desteği Tele-sağlık Periton Diyalizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 2 |
Nefroloji Hemşireliği Dergisi/ Journal of Nephrology Nursing Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.