Amaç: Bu çalışmada, bir meslek yüksekokulunda sağlık programında okuyan öğrenciler ile sosyal ve teknik programda okuyan öğrencilerin organ bağışı hakkındaki bilgi ve düşüncelerinin
belirlenmesi amaçlandı. Gereç Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı ve kesitsel bir araştırmaolup, Türkiye’nin batı bölgesindeki özel bir meslek yüksekokulunda, çalışmaya katılmayı kabul eden sağlık programından (n=147), sosyal ve teknik programdan (n=24) toplam171 öğrenci ile yürütüldü. Veriler, literatür doğrultusunda oluşturulan “Olgu Rapor Formu” ile elde edildi. Verilerin analizi
SPSS 23.0 paket programı ile gerçekleştirilmiş olup, frekans analizi, Shapiro-Wilk, Kolmogorov-Smirnov ve non-parametrik Mann Whitney-U testi kullanıldı. İstatistiki anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edildi. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin; %83,9’u kadın, %51,2’i 18-20 yaş aralığında, %52,2’sinin annesi ilkokul mezunu, %40,9’unun babası lise mezunu, %85’5’inin sağlık güvencesinin olduğu belirlendi. Öğrencilerin; %87,9’unun vücut bütünlüğünün bozulmasını gerekçe göstererek, öldükten sonra organlarının bağışlanmasını istemediği, %78,1’inin düzenli kan bağışı yaptığı, %80,5’inin organ bağışı denildiğinde ilk aklına gelen organın böbrek olduğunu ve %69,1’inin nakil yapılan organın kadavradan temin edildiğini bildikleri saptandı. Sonuç: Sonuç olarak araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğunun organ nakli ve bağışı konusunda yeterli bilgiye sahip olmadığı, okulda yeterli eğitim almadıkları, çoğunlukla sosyalmedya ve sosyal çevreden bilgi edindikleri belirlendi.
Yok
Yok
Çalışmaya katılan meslek yüksekokulu öğrencilerine vermiş olduğu katkılardan dolayı teşekkür ederim.
Aim: In this study, it was aimed to determine the knowledge and thoughts of students about organ donation studying in a health program in a vocational school and students in a social and technical program. Material and Method: This study is a descriptive and crosssectional study and was conducted with 171 students of health program students (n=147), social and technical program students (n=24) who agreed to participate in the study at a privatevocational school in the Western part of Turkey. The data were obtained with the "Case Report Form" created in line with the literature. In the analysis of the data, the SPSS 23.0 package program was used and frequency analysis, Shapiro-Wilk,Kolmogorov-Smirnov, and non-parametric Mann Whitney-U testswere used. Statistical significance level was accepted as p<0.05. Results: The students participating in the study; It was determined that 83.9% were women, 51.2% were between the ages of 18-20, 52.2% had primary school graduate mothers, 40.9% had high school graduate fathers and 85.5% had health insurance. 87.9% of the students did not want their organs to be donated after death, citing the deterioration of their body integrity, 78.1% of them donated blood regularly, 80.5% of them said that the first organ that comes to their mind when organ donation is mentioned is the kidney, and 69.1% of them stated that they knew that the transplanted organ was obtained from a cadaver.Conclusion: As a result, it was determined that the majority of the students participating in the study did not have sufficient knowledge about organ transplantation and donation, they did not receive sufficient education at school, and they mostly obtained information from social media and social environment.
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 16 Sayı: 3 |
Nefroloji Hemşireliği Dergisi/ Journal of Nephrology Nursing Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.