Bu çalışmanın amacı, iş hayatında çeşitli zorluklarla karşılaşan kadın akademisyenlerin çalışma yaşamı kalitesine ilişkin bir ölçme aracının
geliştirilmesidir. Çalışma motivasyonu yaratan sebep ise kadın akademisyenler için çalışma yaşamı kalitesini tüm yönleri ile yansıtan
bütüncül bir modelin bulunmamasıdır. Keşfedici sıralı karma yöntemde kurgulanan çalışma üç araştırma sürecinden meydana gelmektedir.
Birinci araştırma sürecinde, kadın akademisyenlerin çalışma yaşamı kalitesi bileşenlerini tespit etmek amacıyla 30 kadın akademisyen
ile yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiştir. Sürecin sonunda kadın akademisyenlerin çalışma yaşamı kalitesine ilişkin bileşenler
tespit edilmiş ve kategorilere ayrılmıştır. İkinci araştırma sürecinde, 275 kadın akademisyene pilot çalışma uygulanmıştır. Sonrasında
gerçekleştirilen açıklayıcı faktör analizi ile kadın akademisyenlerin çalışma yaşamı kalitesi ölçeği elde edilmiştir. Üçüncü ve son araştırma
sürecinde, 516 kadın akademisyenden elde edilen verilerle ölçeğin yapı geçerliliğini sağlamak için doğrulayıcı faktör analizine ek olarak;
ayrışım, birleşim ve kriter geçerliliği analizleri de gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda; geçerli ve güvenilir 28 madde ve 7 boyuttan
oluşan “Kadın Akademisyenlerin Çalışma Yaşamı Kalitesi Ölçeği” literatüre kazandırılmıştır. Ölçekteki boyutlar şunlardır: “Hak ve Değer
Gözetimi”, “Mesleki Tatmin”, “İş-Aile Rolleri Dengesi”, “Anlayışlı Yönetim Politikası”, “Yasal Unsurlar”, “Kişi-İş Uyumu” ve “Kurumsal
Aidiyet Tutumu”. Ölçeğin Cronbach’s Alpha (α) değeri 0,934’tür.
Kadın Akademisyenler Ölçek Geliştirme Çalışma Yaşamı Kalitesi Keşfedici Sıralı Karma Yöntem
The aim of this study is to develop a measurement tool related to the quality of working life of female academics who face various difficulties
in business life. The reason for the motivation to work is the lack of a holistic model that reflects the quality of working life in all aspects for female academics. The study, which was constructed with the exploratory sequential mixed method, consists of three research processes.
In the first research process, structured interview was conducted with 30 female academic in order to determine the components of
quality of working life of female academics. At the end of this process, the components that related to the quality of working life of female
academics were determined and categorized. In the second research process, a pilot study was performed to 275 female academics. After
that, the quality of working life scale of female academics was obtained with the explanatory factor analysis. In the third and final research
process, in addition to confirmatory factor analysis, divergence, convergence and criterion validity analyzes were also carried out to ensure
the construct validity of the scale with the data obtained from 516 female academics. Result of the analyzes, “The Quality of Working Life
Scale of Female Academics”, which is valid and reliable, consisting of 28 items and 7 dimensions, has been brought into the literature. The
dimensions in the scale are: “Rights and Value Protection”, “Occupational Satisfaction”, “Work-Family Roles Balance”, “Understanding
Management Policy”, “Legal Elements”, “Person-Job Fit” and “Institutional Belongingness Attitude”. The Cronbach’s Alpha (α) value of
the scale is 0.934.
Female academics Scale development Quality of working life Exploratory sequential mixed method
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |