Bu araştırmanın amacı, KKTC’de çalışan akademisyenlerin Covid-19 salgını bağlamında uzaktan eğitime yönelik algılarını metaforlar
yoluyla belirlemektir. Nitel olarak tasarlanmış araştırmada, olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. 2021-2022 eğitim öğretim
yılında KKTC’de bulunan tüm üniversitelerde görev yapmakta olan tam zamanlı ve yarı zamanlı öğretim üyeleri ve elemanlarının
tamamı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Ancak gönüllülük esasıyla katılan 110 kişi araştırmaya çalışma grubu olarak dahil
edilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu, akademisyenlerin metaforik
tanımını ve söz konusu metaforun üretilme nedenini içermektedir. Verileri analiz etmede içerik ve betimsel analizler uygulanmıştır.
Akademisyenler uzaktan eğitim kavramına ilişkin 78 farklı metafor üretmiş olup; üretilen bu metaforlar olumlu ve olumsuz olarak 2
kategoriye ayrılmıştır. Olumlu kategorisinde 4 tema (Kurtarıcılık, Yararlılık, Gereklilik ve Erişilebilirlik); olumsuz kategorisinde de benzer
şekilde 4 tema (Yetersizlik, Etkileşimsizlik, Bilgisizlik ve İsteksizlik) ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak akademisyenlerin en çok metafor
ürettikleri kategorinin olumsuz kategorisinde Yetersizlik teması olduğu tespit edilmiştir. Bu bulguya göre akademisyenler, öğrencilerin
kalıcı öğrenmeyi gerçekleştirip gerçekleştiremediklerinin bilinmediğini, eğitimi verenin de alanın da yeterince tatmin olmadığını ve
öğrencilerin bilgi eksikliklerinin bu yolla giderilemeyeceğini belirtmişlerdir.
The purpose of this research is to determine the perceptions of academics working in the TRNC towards distance education in the
context of the Covid-19 epidemic through metaphors. In the qualitatively designed research, the phenomenology design was used. All
of the full-time and part-time faculty and staff working in all universities in the TRNC in the 2021-2022 academic year constitute the
study group of the research. However, 110 people who participated on a voluntary basis were included in the study as a working group.
Data were collected with a semi-structured interview form. The semi-structured interview form includes the metaphorical definition of
academics and the reason for producing the metaphor. Content and descriptive analyzes were applied to analyze the data. Academics
have produced 78 different metaphors for the concept of distance education. These metaphors produced are divided into 2 categories as positive and negative. There were 4 themes in the positive category (Rescue, Usefulness, Necessity and Accessibility) and similarly, 4
themes (Inadequacy, Inactivity, Ignorance and Unwillingness) emerged in the negative category. As a result, it was determined that the
category in which academicians produced the most metaphors was the theme of inadequacy in the negative category. According to this
finding, the academicians stated that it is not known whether the students can achieve permanent learning, that the instructor and the field
are not sufficiently satisfied and that the students’ lack of knowledge cannot be eliminated in this way.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |