Bu araştırmanın amacı, Covid 19 Pandemisi sürecinde öğretmen adaylarının yükseköğretimde öğretmenlik uygulamasına ilişkin
deneyimlerini ortaya koymaktır. Bu araştırma, nitel araştırma deseninde ve durum çalışması modelinde planlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu, 75 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, uzman görüşü alınarak hazırlanan yapılandırılmış soru formu
aracılığıyla toplanmıştır. Veriler, içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda 3 tema, 10 alt tema ve 298 kod
belirlenmiştir. Araştırma sonucuna göre, Covid 19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim yoluyla yürütülen öğretmenlik uygulamaları yeterli
düzeyde değildir. Araştırma sonucuna göre, öğretmenlik uygulamasında derse katılım, altyapı, erişim, teknik konular, öğrenme ortamı
ve staj uygulaması boyutlarında sorunlar bulunmaktadır. Özellikle, derslerde etkileşim sağlanamadığı, öğrencilerin derslere katılmadığı,
geribildirim sağlanamadığı, araç-gereç ve internet problemi olduğu belirtilmektedir. Ayrıca, ev ortamının öğrenme için uygun olmadığı,
motivasyon eksikliği, ders programlarının uygun olmaması, materyal yetersizliği, bilgilendirme eksikliği ile bazı etkinliklerin yapılmadığı
belirtilmektedir. Öğretmen adaylarına göre, öğretmenlik uygulaması öncelikle yüz yüze yürütülmelidir. Yüz yüze eğitim mümkün olmadığı
takdirde, öğretmenlik uygulaması karma yöntem ile yürütülmeli veya pandemi koşullarında öğretmenlik uygulaması yapılmamalıdır.
Pandemi koşullarında öğretmenlik uygulamasının etkili olabilmesi için altyapı, erişim ve teknik destek sağlanması, öğrenme ve öğretme
ortamının düzenlenmesi, öğrencilerin katılımının sağlanması, ders programlarının adaylara uygun düzenlenmesi önerilmektedir. Adaylar,
mezuniyet sonrasında hizmetiçi eğitim ile yetiştirilebilirler.
The purpose of this research is to reveal the experiences of teacher candidates on teaching practice in higher education during the Covid
19 Pandemic process. This research was planned in qualitative research design and case study model. The study group of the research
consists of 75 teacher candidates. The data of the research were collected through the structured questionnaire prepared by taking expert
opinion. The data were analyzed using the content analysis technique. As a result of the analysis of the data, 4 themes, 10 sub-themes and
298 codes were determined. According to the results of the research, teaching practices conducted through distance education during the
Covid-19 pandemic process are not at a sufficient level. According to the results of the research, there are problems in teaching practice in
the dimensions of class participation, infrastructure, access, technical issues, learning environment and internship practice. In particular, it
is stated that there is no interaction in the lessons, the students do not attend the lessons, no feedback is provided, and there are equipment progand
internet problems. In addition, it is stated that the home environment is not suitable for learning, lack of motivation, unsuitable course
schedules, lack of material, lack of information and some activities are not held. According to teacher candidates, teaching practice should
be primarily carried out face to face. If face-to-face education is not possible, teaching practice should be carried out with a mixed method
or teaching practice should not be done in pandemic conditions. In order for teaching practice to be effective under pandemic conditions,
it is recommended to provide infrastructure, access and technical support, to organize the learning and teaching environment, to ensure
the participation of students, and to organize the curriculum for the candidates. Candidates can be trained with in-service training after
graduation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |