Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği

Year 2022, , 598 - 609, 31.12.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1132236

Abstract

Bu araştırmada, okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının çocuklarda matematiksel düşüncenin gelişimini desteklemeye yönelik yeterliklerini arttırmak amacıyla gerçekleştirilen bir projenin, mesleki gelişim sürecindeki rolünün katılımcı görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak desenlenmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemlerine göre katılımcı grubu belirlenmiştir. Katılımcılar, 20 farklı üniversiteden seçilen 24 okul öncesi ve sınıf öğretmeni adayından oluşmaktadır. Veriler öğretmen adaylarının yansıtıcı günlüklerinden toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının öğrenme yörüngelerine dayalı matematik eğitimi kapsamında çocuklarda matematiksel düşüncenin gelişimine dair bilgi edindikleri tespit edilmiştir. Ayrıca adaylar, çocukların öğrenme rotasında ilerleyebilmesi için uygun öğretim etkinlikleri dizisi geliştirebilme becerisi kazanmışlar ve matematik öğrenme ve öğretmeye yönelik olumlu tutum-inanç geliştirmişlerdir. Gerçekleştirilen projenin öğretmen adaylarına, çocukta matematiksel düşüncenin gelişimini desteklemeye yönelik bilgi ve beceri kazandırdığı, ayrıca adayların matematiğe ilişkin bakış açılarını olumlu yönde geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara göre okul öncesi ve sınıf eğitimi lisans ve lisansüstü programlarında verilen ders içeriklerinin öğrenme yörüngelerine dayalı matematik eğitiminin bileşenleri açısından güçlendirilmesi yönünde önerilerde bulunulmuştur.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

1129B372000390

References

  • Baroody, A. J., Lai, M-L., & Mix, K. S. (2006). The development of young children’s number and operation sense and its implications for early childhood education. In B. Spodek & O. N. Saracho (Eds.), Handbook of research on the education of young children (pp. 187-221). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Baroody, A. J., Clements, D. H., & Sarama, J. (2019). Teaching and learning mathematics in early childhood programs. In C. Brown, M. B. McMullen & N. File (Eds.), Handbook of Early Childhood Care and Education (1st ed., pp. 329-353). Hoboken, NJ: Wiley Blackwell Publishing.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M.G. (1993). The case for constructivist classroom. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Carpenter, T. P., Fennema, E., Peterson, P. L., Chiang, C., & Loef, M. (1989). Using knowledge of children’s mathematics thinking in classroom teaching: An experimental study. American Educational Research Journal, 26(4), 499-531. Claessens, A., Duncan, G., & Engel, M. (2009). Kindergarten skills and fifth-grade achievement: Evidence from ECLS-K. Economics of Education Review, 28(4), 415-427. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2008.09.003
  • Clements, D. (1999). Subitizing: What is it? Why teach it? Teaching Children Mathematics, 5(7), 400-405.
  • Clements, D. H. and Sarama, J. (2008). Experimental evaluation of the effects of a research based preschool mathematics curriculum. American Educational Research Journal, 45, 443-494.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2004). Learning trajectories in mathematics education. Mathematical Thinking and Learning, 6, 81-89.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Effects of a preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks project. American Educational Research Journal, 45(2), 443-494. https://doi.org/10.3102/0002831207312908
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2021). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach (3rd ed.). Routledge. https://www.routledge.com/Learning-andTeaching-Early-Math-The-Learning-TrajectoriesApproach/ClementsSarama/p/book/9780367521974
  • Cobb, P., Wood, T., & Yackel E. (1990).Classrooms as learning environments for teachers and researchers. In R. Davis, C. Maher, & N. Noddings (Eds.), Constructivist views on the teaching and learning of mathematics. Journal for Research in Mathematics Education Monograph Series, (Volume 4, pp. 125– 146). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Corcoran, T., Mosher, F. A., & Rogat, A. (2009). Learning progressions in science: An evidence-based approach to reform. Retrieved from: http://www.cpre.org/images/stories/cpre_pdfs/lp_science_rr63.pdf
  • Daro, P., Mosher, F. A., & Corcoran, T. (2011). Learning trajectories in mathematics: A foundation for standards, curriculum, assessment, and instruction. Philadelphia, PA: Consortium for Policy Research in Education.
  • Edgington, C. P. (2012). Teachers’ uses of a learning trajectory to support attention to students’ mathematical thinking (Unpublished doctoral dissertation). North Carolina State University, Raleigh, NC.
  • Engel, M., Claessens, A., & Finch, M. A. (2013). Teaching students what they already know? The (mis)alignment between mathematics instructional content and student knowledge in kindergarten. Educational Evaluation and Policy Analysis, 35, 157–178. doi:10.3102/0162373712461850
  • Eroğlu, D. (2016). Ortaokul matematik öğretmenlerinin tahmini öğrenme yollarına dayalı öğretimlerindeki pedagojik yollarının desteklenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Franke, M. L., Carpenter, T. P., Levi, L., & Fennema, E. (2001). Capturing teachers’ generative change: A follow-up study of professional development in mathematics. American Educational Research Journal, 38(3), 653-689.
  • Gelman, R. & Gallistel, C. R. (1978). The child’s conception of number. Cambridge, MA: Harvard
  • Gravemeijer, K. P. E. (1999). How emergent models may foster the constitution of formal mathematics. Mathematical Thinking and Learning, 1, 155–177.
  • Gündoğan, N. & Aslan, D. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel gelişim bilgileri, matematiğe yönelik kaygilari ve inançlari ile çocuklarin erken matematik yetenekleri arasindaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1038-1052.DOI: 10.17240/aibuefd.2020..-623216
  • Güzel Candan, D. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının eğitiminde öğrenme yörüngeleri modeli ile bir program geliştirme uygulaması (Yayımlanmamış doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C., & Locuniak, M. N. (2009). Early math matters: Kindergarten number competence and later mathematics outcomes. Developmental Psychology, 45(3), 850–867. https://doi.org/10.1037/a0014939.
  • Kazemi, E., ve Franke, M. L. (2004). Teacher learning in mathematics: Using student work to promote collective inquiry. Journal of Mathematics Teacher Education, 7, 203-235.
  • Kim, I. H. (2013). Preschool teachers’ knowledge of children’s mathematical development and beliefs about teaching mathematics (Unpublished doctoral dissertation). University of North Texas, Texas.
  • Maloney, A. P. & Confrey, J. (2010). The Construction, Refinement, and Early Validation of the Equipartitioning Learning Trajectory. Paper presented at the 9th International Conference of the Learning Sciences, Chicago, IL.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2011). Designing qualitative research (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • McCool, J. K. (2009). Measurement Learning Trajectories: A Tool for Professional Development. Unpublished doctoral dissertation. East Eisenhower Parkway: New Mexico State University.
  • MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı). (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_Y ETERLYKLERY.pdf adresinden ulaşıldı.
  • MEB. (2013).Okul Öncesi Eğitim Programı. www.meb.gov.tr
  • Mojica, G. F. (2010). Preparing pre-service elementary teachers to teach mathematics with learning trajectories. Unpublished doctoral dissertation. Raleigh: North Carolina State University.
  • National Research Council. (2009). Mathematics in early childhood: Paths toward excellence and equity. C. Cross, T. Woods & H. Schweigruber (Eds.). Washington, DC: National Academies Press.
  • NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va. NCTM.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.
  • Sarama, J., & Clements, D. H. (2009). Early childhood mathematics education research: Learning trajectories for young children. Routledge.
  • Seo, K. H., & Ginsburg, H. P. (2004). What is developmentally appropriate in early childhood mathematics education? Lessons from new research. Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education, 91-104.
  • Simon, M. A. (1995). Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for research in mathematics education, 26(2), 114-145.
  • Tantekin Erden, F. ve Altun, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitim ve ilköğretime geçiş süreci hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Elementary Education Online, 13(2), 481-502.
  • Yıldırım Bozcuoğlu, D. (2020). Web tabanlı portalda tahmini öğrenme yol haritalarına dayalı profesyonel gelişim programı: Matematik öğretmenlerinin pedagojik kavramlarındaki gelişimleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. (2015). Use of learning trajectories based instruction to restructure mathematical content and student knowledge of pre-service elementary teachers (Doktora tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Zaslavsky, C. (1994). Fear of math: How to get over it and get on with your life. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

The Role of Scientific Education Activities in the Professional Development of Pre-service Teachers: An Example of Mathematics Education Based on Learning Trajectories

Year 2022, , 598 - 609, 31.12.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1132236

Abstract

The aim of this study is to analyse the contributions of a project in the professional development based on the views of the pre-service teachers. The project goal is to improve the competency of the pre-service pre-school and classroom teachers in regard to the mathematical thinking among children. The study is designed as a case study, one of the qualitative research designs. The participant group was determined based on the criterion and maximum variation sampling methods, which are part of the purposive sampling methods. The participants are 24 pre-service pre-school and classroom teachers attending 20 different universities. The data were collected from the reflective diaries kept by the pre-service teachers. The data obtained were analyzed using the content analysis method. As a result of the study, it is found that the pre-service teachers gained knowledge about the development of mathematical thinking among children through the mathematics education based on learning trajectories. In addition, the participants gained an ability to develop a series of appropriate teaching activities through which children can improve their learning and developed positive attitudes-beliefs towards learning and teaching mathematics. It is concluded that the project provided pre-service teachers with knowledge and skills to support the development of mathematical thinking among children, and also improved their perspectives on mathematics in a positive way. Based on these results, some suggestions are made to improve the math education courses at the preschool and classroom levels, as well as in the undergraduate and graduate programs, in terms of the math education components.

Project Number

1129B372000390

References

  • Baroody, A. J., Lai, M-L., & Mix, K. S. (2006). The development of young children’s number and operation sense and its implications for early childhood education. In B. Spodek & O. N. Saracho (Eds.), Handbook of research on the education of young children (pp. 187-221). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Baroody, A. J., Clements, D. H., & Sarama, J. (2019). Teaching and learning mathematics in early childhood programs. In C. Brown, M. B. McMullen & N. File (Eds.), Handbook of Early Childhood Care and Education (1st ed., pp. 329-353). Hoboken, NJ: Wiley Blackwell Publishing.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M.G. (1993). The case for constructivist classroom. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Carpenter, T. P., Fennema, E., Peterson, P. L., Chiang, C., & Loef, M. (1989). Using knowledge of children’s mathematics thinking in classroom teaching: An experimental study. American Educational Research Journal, 26(4), 499-531. Claessens, A., Duncan, G., & Engel, M. (2009). Kindergarten skills and fifth-grade achievement: Evidence from ECLS-K. Economics of Education Review, 28(4), 415-427. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2008.09.003
  • Clements, D. (1999). Subitizing: What is it? Why teach it? Teaching Children Mathematics, 5(7), 400-405.
  • Clements, D. H. and Sarama, J. (2008). Experimental evaluation of the effects of a research based preschool mathematics curriculum. American Educational Research Journal, 45, 443-494.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2004). Learning trajectories in mathematics education. Mathematical Thinking and Learning, 6, 81-89.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Effects of a preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks project. American Educational Research Journal, 45(2), 443-494. https://doi.org/10.3102/0002831207312908
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2021). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach (3rd ed.). Routledge. https://www.routledge.com/Learning-andTeaching-Early-Math-The-Learning-TrajectoriesApproach/ClementsSarama/p/book/9780367521974
  • Cobb, P., Wood, T., & Yackel E. (1990).Classrooms as learning environments for teachers and researchers. In R. Davis, C. Maher, & N. Noddings (Eds.), Constructivist views on the teaching and learning of mathematics. Journal for Research in Mathematics Education Monograph Series, (Volume 4, pp. 125– 146). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Corcoran, T., Mosher, F. A., & Rogat, A. (2009). Learning progressions in science: An evidence-based approach to reform. Retrieved from: http://www.cpre.org/images/stories/cpre_pdfs/lp_science_rr63.pdf
  • Daro, P., Mosher, F. A., & Corcoran, T. (2011). Learning trajectories in mathematics: A foundation for standards, curriculum, assessment, and instruction. Philadelphia, PA: Consortium for Policy Research in Education.
  • Edgington, C. P. (2012). Teachers’ uses of a learning trajectory to support attention to students’ mathematical thinking (Unpublished doctoral dissertation). North Carolina State University, Raleigh, NC.
  • Engel, M., Claessens, A., & Finch, M. A. (2013). Teaching students what they already know? The (mis)alignment between mathematics instructional content and student knowledge in kindergarten. Educational Evaluation and Policy Analysis, 35, 157–178. doi:10.3102/0162373712461850
  • Eroğlu, D. (2016). Ortaokul matematik öğretmenlerinin tahmini öğrenme yollarına dayalı öğretimlerindeki pedagojik yollarının desteklenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Franke, M. L., Carpenter, T. P., Levi, L., & Fennema, E. (2001). Capturing teachers’ generative change: A follow-up study of professional development in mathematics. American Educational Research Journal, 38(3), 653-689.
  • Gelman, R. & Gallistel, C. R. (1978). The child’s conception of number. Cambridge, MA: Harvard
  • Gravemeijer, K. P. E. (1999). How emergent models may foster the constitution of formal mathematics. Mathematical Thinking and Learning, 1, 155–177.
  • Gündoğan, N. & Aslan, D. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel gelişim bilgileri, matematiğe yönelik kaygilari ve inançlari ile çocuklarin erken matematik yetenekleri arasindaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1038-1052.DOI: 10.17240/aibuefd.2020..-623216
  • Güzel Candan, D. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının eğitiminde öğrenme yörüngeleri modeli ile bir program geliştirme uygulaması (Yayımlanmamış doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C., & Locuniak, M. N. (2009). Early math matters: Kindergarten number competence and later mathematics outcomes. Developmental Psychology, 45(3), 850–867. https://doi.org/10.1037/a0014939.
  • Kazemi, E., ve Franke, M. L. (2004). Teacher learning in mathematics: Using student work to promote collective inquiry. Journal of Mathematics Teacher Education, 7, 203-235.
  • Kim, I. H. (2013). Preschool teachers’ knowledge of children’s mathematical development and beliefs about teaching mathematics (Unpublished doctoral dissertation). University of North Texas, Texas.
  • Maloney, A. P. & Confrey, J. (2010). The Construction, Refinement, and Early Validation of the Equipartitioning Learning Trajectory. Paper presented at the 9th International Conference of the Learning Sciences, Chicago, IL.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2011). Designing qualitative research (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • McCool, J. K. (2009). Measurement Learning Trajectories: A Tool for Professional Development. Unpublished doctoral dissertation. East Eisenhower Parkway: New Mexico State University.
  • MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı). (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_Y ETERLYKLERY.pdf adresinden ulaşıldı.
  • MEB. (2013).Okul Öncesi Eğitim Programı. www.meb.gov.tr
  • Mojica, G. F. (2010). Preparing pre-service elementary teachers to teach mathematics with learning trajectories. Unpublished doctoral dissertation. Raleigh: North Carolina State University.
  • National Research Council. (2009). Mathematics in early childhood: Paths toward excellence and equity. C. Cross, T. Woods & H. Schweigruber (Eds.). Washington, DC: National Academies Press.
  • NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va. NCTM.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.
  • Sarama, J., & Clements, D. H. (2009). Early childhood mathematics education research: Learning trajectories for young children. Routledge.
  • Seo, K. H., & Ginsburg, H. P. (2004). What is developmentally appropriate in early childhood mathematics education? Lessons from new research. Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education, 91-104.
  • Simon, M. A. (1995). Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for research in mathematics education, 26(2), 114-145.
  • Tantekin Erden, F. ve Altun, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitim ve ilköğretime geçiş süreci hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Elementary Education Online, 13(2), 481-502.
  • Yıldırım Bozcuoğlu, D. (2020). Web tabanlı portalda tahmini öğrenme yol haritalarına dayalı profesyonel gelişim programı: Matematik öğretmenlerinin pedagojik kavramlarındaki gelişimleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. (2015). Use of learning trajectories based instruction to restructure mathematical content and student knowledge of pre-service elementary teachers (Doktora tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Zaslavsky, C. (1994). Fear of math: How to get over it and get on with your life. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Derya Can 0000-0003-1257-8793

Project Number 1129B372000390
Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Can, D. (2022). Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 12(3), 598-609. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1132236
AMA Can D. Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği. J Higher Edu Sci. December 2022;12(3):598-609. doi:10.5961/higheredusci.1132236
Chicago Can, Derya. “Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 12, no. 3 (December 2022): 598-609. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1132236.
EndNote Can D (December 1, 2022) Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 3 598–609.
IEEE D. Can, “Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği”, J Higher Edu Sci, vol. 12, no. 3, pp. 598–609, 2022, doi: 10.5961/higheredusci.1132236.
ISNAD Can, Derya. “Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12/3 (December 2022), 598-609. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1132236.
JAMA Can D. Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği. J Higher Edu Sci. 2022;12:598–609.
MLA Can, Derya. “Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 12, no. 3, 2022, pp. 598-09, doi:10.5961/higheredusci.1132236.
Vancouver Can D. Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişiminde Bilimsel Eğitim Etkinliklerinin Rolü: Öğrenme Yörüngelerine Dayalı Matematik Eğitimi Örneği. J Higher Edu Sci. 2022;12(3):598-609.