Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2010-2022 yılları arasında sosyal bilgiler öğretimi kapsamında yapılmış teknoloji destekli lisansüstü
tez çalışmalarındaki teknolojik uygulamaları, incelenen değişkenleri, teknoloji desteğinin etkilerini, metodolojik eğilimleri incelemektir.
Bu amaç doğrultusunda lisansüstü tez çalışmaları üzerinde sistematik inceleme yapılmıştır. Konuya ilişkin anahtar kavramlar aracılığıyla
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi veri tabanı üzerinden araştırma yapılmış, ölçüt alınan tarih aralığında yer alan 65 çalışma
araştırmaya dahil edilmiştir. İncelenen çalışmalarda farklı teknolojik uygulamalara (bilgisayar tabanlı öğretim, artırılmış gerçeklik, dijital
oyun, sanal müze, hareketli infografik) yer verildiği belirlenmiştir. Yine kullanılan teknoloji desteğinin coğrafya temelli öğrenme alanlarında
(İnsanlar, Yerler ve Çevreler; Üretim, Dağıtım ve Tüketim) yoğunlaştığı tespit edilmiştir. İncelenen çalışmaların büyük çoğunluğunda
(n= 51) teknolojik desteğinin akademik başarı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Ayrıca incelenen çalışmalarda kullanılan teknolojik
desteğin öğrenme, derse yönelik tutum, motivasyon, kalıcılık, eleştirel düşünme, değer edinimi, kavram öğretimi üzerinde olumlu etkiler
sağladığı görülmüştür. İncelenen çalışmaların metodolojik eğilimlerinde ise tez tipinde yüksek lisans düzeyinin, yöntemde nicel araştırma
yaklaşımının, çalışma grubunda ortaokul öğrencilerinin, veri toplama aracında akademik başarı testinin, verilerin analizinde kestirimsel
istatistiğin daha fazla tercih edildiği belirlenmiştir. Sosyal bilgiler öğretiminde teknoloji temelli lisansüstü tezleri farklı boyutlarıyla
inceleyen bu çalışmanın teknolojiyi sosyal bilgiler öğretim süreçlerine entegre etme çabasındaki sosyal bilgiler eğitimcilerine rehberlik
edebileceği düşünülmektedir.
The study aims to examine the technological applications, variables, impact of technology support and methodological trends included in
technology-assisted postgraduate theses in social studies teaching in Türkiye between 2010 and 2022, through a systematic review with
the relevant key concepts searched on the database of the Council of higher Education Thesis Centre. Within the date range, a total of 65
studies including different technological applications (computer-based teaching, augmented reality, digital games, virtual museums, and
animated infographics) were found suitable for the purpose of this study. Research has shown that technology-assisted tools are often used in geography-related learning areas (People, Places, and Environments, Production, Distribution, and Consumption). Most studies (n=
51) focused on the academic achievement-related impact of technological support, which was reported to have positive impact on learning,
attitude towards the course, motivation, permanence, critical thinking, value acquisition, and concept teaching. As for the methodology,
the Master’s level was the prevalent thesis type, the quantitative research approach was the common method, secondary school students
was the most selected sample group, academic achievement test was the most preferred data collection tool, and the predictive statistics
were widely used for data analysis. This study is believed to guide social studies educators, who try to integrate technology into social
studies teaching processes.
Social studies course Technology Instructional technologies Postgraduate thesis Systematic analysis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | August 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |