BibTex RIS Cite

Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler ve Sorunlar

Year 2011, Issue: 3, 156 - 160, 01.12.2011

Abstract

Türkiye’de maden mühendisliği, diğer mühendislik alanları içinde en kötü konuma sahiptir. Bunun nedenleri arasında sebep olarak işsizlik, maden endüstrisindeki istikrarsızlık, yatırımların azlığı, maden çalışma koşullarının zorluğu, kazaların ürkütücü etkileri ve çevrecilerin madencilere olumsuz bakışları sayılabilir. Diğer taraftan, maden mühendisliği eğitimi dünyada büyük değişim içerisindedir. Tanınmış birçok bölüm kapanmış veya bölgesel birleşmelere gidilmiştir. Üniversiteler endüstri ve toplumun beklentilerini karşılamak için eğitim programlarını gözden geçirmekte, hatta yeniden yapılandırmaktadır. Bu makalede, Türkiye’deki maden mühendisliği eğitiminin tarihçesi verilmiş, mevcut bölüm ve program sayıları, akademik personeli ve mezun sayıları verilmiştir. Program değişiklikleri dünyada ve Avrupa özelinde incelenmiş, Türkiye için ise O.D.T.Ü. Maden Mühendisliği programı çerçevesinde verilmiştir. Türkiye’de “Accreditation Board for Engineering and Technology” ABET akreditasyonundan geçen iki bölüm, “Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği” MÜDEK akreditasyonunu alan ise üç program bulunmaktadır

References

  • Davison, J. (2004). Global Survey of Minerals Industry UniversitiesMining Engineering.
  • Houlding, S. (2008). Education, s.10-13, Mining.com. February. Karmis, M. Hebblewhite, B., Ruiter, H., Scoble, M., Cedron, M., & Phillips, H. Global Mining Engineering Education: Past, Present and Future. Erişim: 11. 09.2011 http://www.femp.org/info/ presentations/KARMIS.
  • Lind, G., & Andrews, T. (2007). The Development of the Mining Education Australia (MEA) Program. [Proceedings of the 16th International Symposium on Mine Planning and Equipment Selection (MPES, 2007), 10th. International Symposium on Environmental Issues and Waste Management in Energy and Mineral Production (SWEMP, 2007)]. Erişim: http://www. infomine.com/publications/docs/Lind2007.pdf.
  • Özbayoğlu, G. (2010). 1960’dan Günümüze ODTÜ Maden Mühendisliği Bölümü. 50. Yıl Sempozyumu, s. 25–32.
  • Özbayoğlu, G. (2011). Maden Mühendisliği Eğitiminde Dünyadaki ve Türkiye’deki Değişimler. İstanbul: Uluslararası Yüksek Öğretim Kongresi (UYK–2011): Yeni Yönelişler ve Sorunlar, 27–29 Mayıs 2011.
  • Tamzok, N., & Erdoğan, E. (2003). 50. Yılında TMMOB Maden Mühendisleri Odası Üye Profili.

Trends and Problems in Mining Engineering Education

Year 2011, Issue: 3, 156 - 160, 01.12.2011

Abstract

Mining engineering in Turkey has the lowest rank among the other engineering fields. Unemployment, instability in mining industry, lack of investments, difficult working conditions, terrible mining disasters and negative impression of environmentalists are some of the reasons for this fact. On the other hand, mining education has been changing worldwide in the last decade. Many famous mining schools have terminated their programs or established regional collaborations. Therefore, the universities started to rethink and restructure their mining education programs to meet the requirements of the industry and public. In this article, the mining engineering education in the past and present was reviewed including the number of academic staff and graduates. The developments of the engineering curriculum was examined in the world and Europe as well as in Turkey, in particular METU Middle East Technical University program was investigated, in detail. In Turkey, two mining engineering departments and three programs have been accreditated by ABET Accreditation Board for Engineering and Technology and MÜDEK Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs , respectively

References

  • Davison, J. (2004). Global Survey of Minerals Industry UniversitiesMining Engineering.
  • Houlding, S. (2008). Education, s.10-13, Mining.com. February. Karmis, M. Hebblewhite, B., Ruiter, H., Scoble, M., Cedron, M., & Phillips, H. Global Mining Engineering Education: Past, Present and Future. Erişim: 11. 09.2011 http://www.femp.org/info/ presentations/KARMIS.
  • Lind, G., & Andrews, T. (2007). The Development of the Mining Education Australia (MEA) Program. [Proceedings of the 16th International Symposium on Mine Planning and Equipment Selection (MPES, 2007), 10th. International Symposium on Environmental Issues and Waste Management in Energy and Mineral Production (SWEMP, 2007)]. Erişim: http://www. infomine.com/publications/docs/Lind2007.pdf.
  • Özbayoğlu, G. (2010). 1960’dan Günümüze ODTÜ Maden Mühendisliği Bölümü. 50. Yıl Sempozyumu, s. 25–32.
  • Özbayoğlu, G. (2011). Maden Mühendisliği Eğitiminde Dünyadaki ve Türkiye’deki Değişimler. İstanbul: Uluslararası Yüksek Öğretim Kongresi (UYK–2011): Yeni Yönelişler ve Sorunlar, 27–29 Mayıs 2011.
  • Tamzok, N., & Erdoğan, E. (2003). 50. Yılında TMMOB Maden Mühendisleri Odası Üye Profili.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gülhan Özbayoğlu This is me

Publication Date December 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 3

Cite

APA Özbayoğlu, G. (2011). Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler ve Sorunlar. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 156-160.
AMA Özbayoğlu G. Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler ve Sorunlar. J Higher Edu Sci. December 2011;(3):156-160.
Chicago Özbayoğlu, Gülhan. “Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler Ve Sorunlar”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3 (December 2011): 156-60.
EndNote Özbayoğlu G (December 1, 2011) Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler ve Sorunlar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 156–160.
IEEE G. Özbayoğlu, “Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler ve Sorunlar”, J Higher Edu Sci, no. 3, pp. 156–160, December 2011.
ISNAD Özbayoğlu, Gülhan. “Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler Ve Sorunlar”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (December 2011), 156-160.
JAMA Özbayoğlu G. Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler ve Sorunlar. J Higher Edu Sci. 2011;:156–160.
MLA Özbayoğlu, Gülhan. “Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler Ve Sorunlar”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3, 2011, pp. 156-60.
Vancouver Özbayoğlu G. Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler ve Sorunlar. J Higher Edu Sci. 2011(3):156-60.