BibTex RIS Cite

Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği

Year 2015, Issue: 2, 203 - 213, 01.08.2015

Abstract

Dünyadaki hızlı değişime uyum sağlamak zorunda olan yükseköğretim kurumları, kendilerini sürekli geliştirme ve iyileştirme sürecinde, performanslarını ölçmeli ve bir sisteme bağlamalıdırlar. Dengeli Ölçüm Kartı, kurumlara performanslarını pek çok farklı açıdan değerlendirme fırsatı sunduğundan performans ölçüm sistemleri içinde ön plana çıkmakta ve yaygın olarak kullanılmaktadır. Çalışmada, yükseköğretim kurumlarında kullanılabilecek bir Dengeli Ölçüm Kartı önerilmiştir. Örnek olay olarak tasarlanmış olan bu çalışma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu’nda gerçekleştirilmiştir. Birincil ve ikincil kaynaklardan elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Öncelikle Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu’nun mevcut durumu ele alınmış, yüksekokulun misyon, vizyon ve SWOT analizi sonuçları dikkate alınarak Dengeli Ölçüm Kartı’nın performans boyutları, hedefleri ve ölçütleri belirlenmiş ve Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu’nda uygulanabilirliği değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, Dengeli Ölçüm Kartı’nın üniversitelerin tüm birimlerinde oluşturularak, akademik ve idari birimlerde etkili olarak uygulanabileceği yargısına varılmıştır

References

  • Akal, Z. (2005). işletmelerde performans ölçüm ve denetimi. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, Yayın No: 473.
  • Akın, O. (2006). Kamu sermayeli şirketlerde performans ölçümü ve türkiye uygulaması üzerine bir inceleme. Uzmanlık Tezi, Hazine Müsteşarlığı, Ankara.
  • Aksu, M. (2008). Performans ölçümünde dengeli ölçüm kartı tekniğinin kullanımı ve bir diş hekimliği fakültesi’nde uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bardak, N. (2011). Performans değerlendirme yaklaşımı olarak dengeli ölçüm kartı modeli: Isparta’daki hastaneler üzerinde bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Baynal, K. & Karasakal, O. (2008). İşletmelerde performans ölçümlerinin balanced scorecard ile değerlendirilmesi ve bir uygulama. Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği 28. Ulusal Kongresi, İstanbul.
  • Bekmezci, M. (2010). Stratejik bir yönetim yaklaşımı olan dengeli başarı göstergesi (balanced scorecard)’nin Türkiye’nin en büyük 500 firmasına uygulanması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2): 205- 227.
  • Bhagwat, R. & Milind K. S. (2007). Performance measurement of supply chain management: A balanced scorecard approach. Computers & Industrial Engineering, 53(1), 43- 62.
  • Bourne, M., Neely, N., Mills J., & Platts, K. (2003). Implementing performans measurement systems: A literature review. International Journal of Business Performans Management, 5(1), 1-24.
  • Saraç, İ. G. (2011). Performans ölçümünde dengeli ölçüm kartı sisteminin kullanımı ve bir sağlık kuruluşunda uygulanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Simons, R. (200) Performance measurement and control systems for implementing strategy: Text and cases. USA: Prentice–Hall.
  • Tekeli, B. (2003). Performans ölçüm aracı olarak dengeli ölçüm kartı tekniği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tengilimoğlu, D. & Toygar, Ş. A. (2013). Hastane performansının ölçümünde PATH yöntemi. Sosyal Güvenlik Dergisi, 3(1), 50- 78
  • Uygur, A. (2009). Çok boyutlu performans değerleme modeli ola- rak dengeli başarı göstergesi uygulaması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10(1), 148- 159.
  • Yaşa, İ. (2010). Yerel yönetimlerde performans değerlendirmesi için dengeli ölçüm kartı’nın kullanılması ve kütahya belediyesi’nde bir model önerisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Yıldız, M. S., Kethüda, Ö., & Kurutgan, M. N. (2013). Dengeli ölçüm kartı’nın hastane işletmelerinde uygulanması: Örnek olay çalışması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), 90-109.
  • GAO. (April 1998). Performance measurement and evaluation, definitions and relationships. Retrieved from http://www.gao. gov/special.pubs/gg98026.pdf
  • Pakdil, F. (2007). Sağlık sektöründe kurumsal performans yönetimi, Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği, ed: Ateş H, Kırılmaz H, & Aydın S, (ss. 114- 150), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.

Development of Balanced Scorecard in Higher Education Institutions: Example of Çanakkale Vocational School of Social Sciences

Year 2015, Issue: 2, 203 - 213, 01.08.2015

Abstract

Higher education institutions which must adopt themselves to the rapid changes in the world should measure their performance and connect it to a system in the process of continuous development and improvement. Balanced Scorecard which offers an opportunity to the institutions to evaluate their performance from so many different aspects comes to the fore in performance measurement systems and is widely used. In this study, a Balanced Scorecard which can be used in higher education institutions has been proposed. This study, designed as a case study, has been carried out at the Çanakkale Vocational School of Social Sciences. The data obtained from the primary and secondary sources has been analyzed via the descriptive analysis. First, the current situation of the college has been discussed, then performance dimensions, objectives and measures of the Balanced Scorecard have been identified considering the mission, the vision and SWOT analysis results of the college and the applicability of the Balanced Scorecard have been evaluated. As a result, it is concluded that Balanced Scorecard can be formed in all units of the universities and applied effectively in academic and administrative units

References

  • Akal, Z. (2005). işletmelerde performans ölçüm ve denetimi. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, Yayın No: 473.
  • Akın, O. (2006). Kamu sermayeli şirketlerde performans ölçümü ve türkiye uygulaması üzerine bir inceleme. Uzmanlık Tezi, Hazine Müsteşarlığı, Ankara.
  • Aksu, M. (2008). Performans ölçümünde dengeli ölçüm kartı tekniğinin kullanımı ve bir diş hekimliği fakültesi’nde uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bardak, N. (2011). Performans değerlendirme yaklaşımı olarak dengeli ölçüm kartı modeli: Isparta’daki hastaneler üzerinde bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Baynal, K. & Karasakal, O. (2008). İşletmelerde performans ölçümlerinin balanced scorecard ile değerlendirilmesi ve bir uygulama. Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği 28. Ulusal Kongresi, İstanbul.
  • Bekmezci, M. (2010). Stratejik bir yönetim yaklaşımı olan dengeli başarı göstergesi (balanced scorecard)’nin Türkiye’nin en büyük 500 firmasına uygulanması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2): 205- 227.
  • Bhagwat, R. & Milind K. S. (2007). Performance measurement of supply chain management: A balanced scorecard approach. Computers & Industrial Engineering, 53(1), 43- 62.
  • Bourne, M., Neely, N., Mills J., & Platts, K. (2003). Implementing performans measurement systems: A literature review. International Journal of Business Performans Management, 5(1), 1-24.
  • Saraç, İ. G. (2011). Performans ölçümünde dengeli ölçüm kartı sisteminin kullanımı ve bir sağlık kuruluşunda uygulanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Simons, R. (200) Performance measurement and control systems for implementing strategy: Text and cases. USA: Prentice–Hall.
  • Tekeli, B. (2003). Performans ölçüm aracı olarak dengeli ölçüm kartı tekniği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tengilimoğlu, D. & Toygar, Ş. A. (2013). Hastane performansının ölçümünde PATH yöntemi. Sosyal Güvenlik Dergisi, 3(1), 50- 78
  • Uygur, A. (2009). Çok boyutlu performans değerleme modeli ola- rak dengeli başarı göstergesi uygulaması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10(1), 148- 159.
  • Yaşa, İ. (2010). Yerel yönetimlerde performans değerlendirmesi için dengeli ölçüm kartı’nın kullanılması ve kütahya belediyesi’nde bir model önerisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Yıldız, M. S., Kethüda, Ö., & Kurutgan, M. N. (2013). Dengeli ölçüm kartı’nın hastane işletmelerinde uygulanması: Örnek olay çalışması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), 90-109.
  • GAO. (April 1998). Performance measurement and evaluation, definitions and relationships. Retrieved from http://www.gao. gov/special.pubs/gg98026.pdf
  • Pakdil, F. (2007). Sağlık sektöründe kurumsal performans yönetimi, Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği, ed: Ateş H, Kırılmaz H, & Aydın S, (ss. 114- 150), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hüseyin Erkul This is me

Feyza Dereköy This is me

Sena Erden Ayhün This is me

Publication Date August 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 2

Cite

APA Erkul, H., Dereköy, F., & Erden Ayhün, S. (2015). Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(2), 203-213.
AMA Erkul H, Dereköy F, Erden Ayhün S. Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. J Higher Edu Sci. August 2015;(2):203-213.
Chicago Erkul, Hüseyin, Feyza Dereköy, and Sena Erden Ayhün. “Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 2 (August 2015): 203-13.
EndNote Erkul H, Dereköy F, Erden Ayhün S (August 1, 2015) Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 203–213.
IEEE H. Erkul, F. Dereköy, and S. Erden Ayhün, “Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği”, J Higher Edu Sci, no. 2, pp. 203–213, August 2015.
ISNAD Erkul, Hüseyin et al. “Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 (August 2015), 203-213.
JAMA Erkul H, Dereköy F, Erden Ayhün S. Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. J Higher Edu Sci. 2015;:203–213.
MLA Erkul, Hüseyin et al. “Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 2, 2015, pp. 203-1.
Vancouver Erkul H, Dereköy F, Erden Ayhün S. Yükseköğretim Kurumlarında Dengeli Ölçüm Kartı Geliştirilmesi: Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. J Higher Edu Sci. 2015(2):203-1.