BibTex RIS Cite

Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim ve Toplum Hakkındaki Görüşleri

Year 2017, Issue: 2, 235 - 246, 01.08.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı, akademisyenlerin görüşüne dayalı olarak eğitim ve toplum olguları arasındaki ilişkinin güçlü ve zayıf yönlerini ekonomik, kültürel, mekânsal farklılık boyutunda incelemektir. Belirlenen araştırma soruları şunlardır: i Eğitim ve toplum kavramları ile velinin ekonomik gücü arasında bir ilişki var mıdır? ii Eğitim ve toplum kavramları ile bireylerdeki kültürel farklılıklar arasında bir ilişki var mıdır? iii Eğitim ve toplum kavramları ile mekânsal farklılıklar arasında bir ilişki var mıdır? Araştırmanın deseni nitel araştırma yöntemlerinden ‘durum çalışması’dır. Çalışma bir vakıf üniversitesinde eğitim fakültesinin çeşitli bölümlerinde görev yapan sekiz akademisyen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubundaki akademisyenler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir. Araştırmada en çok ekonomik, sosyo-kültürel ve mekânsal faktörler ile eğitim kavramı arasındaki ilişki üzerinde durulmuştur. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda; i yüksek gelir grubundaki ailelerin çocuklarının üst düzey okullarda, alt gelir grubundaki ailelerin çocukların da dezavantajlı bölge okullarda öğrenim gördüğü, ii çocukların mezun olduktan sonra iş bulma/bulamama durumlarının farklılık teşkil ettiği, iii okulların genel olarak insanları birleştirici bir özelliğe sahip olsa da ayrışma yaratabildiği, iv okulların sosyal bütünleşmeyi sağladığı kadar sosyal kopmalara da sebep olduğu ortaya çıkmıştır

References

  • Aslan, A. K. (2001). Eğitimin toplumsal temelleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 16-30.
  • Berg, B.L.& Lune, H.. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim yayınevi.
  • Buluç, B. (1997). İlköğretim İkinci Kademe Okullarda Eğitimde Fırsat ve İmkân Eşitliği. Eğitim Önelimi, 1, 11-21.
  • Bülbül, M. Ş. (2007). Kaos ve eğitim. Ankara: Beyazkalem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., & Demirel F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Retrieved from http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads /2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
  • Cebeci, S. (2002). Bilimsel araştırma ve yazma teknikleri. İstanbul: Alfa.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research.Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston: Pearson Education Inc. Retrieved from http://basu. nahad.ir/uploads/creswell.pdf
  • Çiftçi, Y. A., & Aydın H. (2014). Türkiye’de çok kültürlü eğitimin gerekliliği üzerine bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33, 197-215.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin toplumsal değişme sürecindeki gücü. Ege Eğitim Dergisi, 1(3), 102-112.
  • Ercan, F. (1998). Eğitim ve kapitalizm. İstanbul: Bilim Yayıncılık.
  • Eserpek, A. (1976). Sosyal mobilite ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(1), 389-401. Retrieved from http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/496/5895.pdf
  • Sayılan F., & Özkazanç A. (2009). İktidar ve direniş bağlamında toplumsal cinsiyet: Bir okul etnografisi. Toplum ve Bilim, 114, 51-73.
  • Spring, J. (2014). Özgür eğitim. (Çev. Ekmekçi A.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şahin, A. (2003). Kapitalizmin köleleştirme aracı olarak eğitim: Demokratik eğitim için bir arayış. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(6), 73-79.
  • Şişman, M. (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem.
  • Ünal, L. I. (1996). Eğitim ve yetiştirme ekonomisi. Ankara : Epar Yayınları. Retrieved from http://www.academia.edu/1102080/ E%C4%9Fitim_ve_Yeti%C5%9Ftirme_Ekonomisi
  • Ünal, I., Özsoy, S. Yıldız, A., Güngör, S., Aylar, E., & Çankaya, D. (2010). Eğitimde toplumsal ayrışma. Ankara. Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Ünal, I. (2014). Küresel kapitalizmin kıskacında eğitim: Anlama ve mücadelenin neresindeyiz? Retrieved from http://www. praksis.org/tr/sayilar/33-sayi-kuresel-kapitalizmin-kiskacinda- egitim-anlama-ve-mucadelenin-neresindeyiz/
  • Yıldırım, A., & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. Elementary Education Online, 9(1), 79-92, 2010.
  • Yılmaz K., & Altınkurt Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1303-5134.
  • Yılmaz, M. (2006). Türkiye’nin çağdaşlaşma sorunu ve eğitim. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(10), 1-14.
  • Yılmaz, T., & Sarpkaya, R. (2014). Eğitim ekonomi ilişkisine eleştirel bir yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • from http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/79.pdf

The Opinions of Academicians from a Foundation University on School, Education and Society

Year 2017, Issue: 2, 235 - 246, 01.08.2017

Abstract

The aim of this research was to examine the strengths and weaknesses of the relationship between education and society facts in relation to the cultural, economic and spatial discrepancies based on the views of academicians. The research questions were determined as: i Is there a relationship between the concepts of education and community and parent’s economic power? ii Is there a relationship between education and community concepts and cultural differences of individuals? iii Is there a relationship between education and community concepts and spatial differences? The design of the study was qualitative ‘case study’. The study was conducted with the participation of eight academics working in various departments at the faculty of education at a foundation university. Semi-structured interviews were made with academicians in the study group. Data were analyzed with descriptive analysis technique. This research mostly focused on the relationship among the economic, social, cultural and spatial factors and the education concept. As a result, it was revealed that i the children of families in higher income groups studied at top schools whereas the children of families in lower income groups studied at schools in disadvantaged areas, ii these two groups displayed differences related to finding employment after their graduation iii schools could lead to dissociation among students though generally having a unifying function. iv schools brought about social rupture as much as they enabled social integration

References

  • Aslan, A. K. (2001). Eğitimin toplumsal temelleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 16-30.
  • Berg, B.L.& Lune, H.. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim yayınevi.
  • Buluç, B. (1997). İlköğretim İkinci Kademe Okullarda Eğitimde Fırsat ve İmkân Eşitliği. Eğitim Önelimi, 1, 11-21.
  • Bülbül, M. Ş. (2007). Kaos ve eğitim. Ankara: Beyazkalem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., & Demirel F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Retrieved from http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads /2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
  • Cebeci, S. (2002). Bilimsel araştırma ve yazma teknikleri. İstanbul: Alfa.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research.Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston: Pearson Education Inc. Retrieved from http://basu. nahad.ir/uploads/creswell.pdf
  • Çiftçi, Y. A., & Aydın H. (2014). Türkiye’de çok kültürlü eğitimin gerekliliği üzerine bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33, 197-215.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin toplumsal değişme sürecindeki gücü. Ege Eğitim Dergisi, 1(3), 102-112.
  • Ercan, F. (1998). Eğitim ve kapitalizm. İstanbul: Bilim Yayıncılık.
  • Eserpek, A. (1976). Sosyal mobilite ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(1), 389-401. Retrieved from http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/496/5895.pdf
  • Sayılan F., & Özkazanç A. (2009). İktidar ve direniş bağlamında toplumsal cinsiyet: Bir okul etnografisi. Toplum ve Bilim, 114, 51-73.
  • Spring, J. (2014). Özgür eğitim. (Çev. Ekmekçi A.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şahin, A. (2003). Kapitalizmin köleleştirme aracı olarak eğitim: Demokratik eğitim için bir arayış. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(6), 73-79.
  • Şişman, M. (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem.
  • Ünal, L. I. (1996). Eğitim ve yetiştirme ekonomisi. Ankara : Epar Yayınları. Retrieved from http://www.academia.edu/1102080/ E%C4%9Fitim_ve_Yeti%C5%9Ftirme_Ekonomisi
  • Ünal, I., Özsoy, S. Yıldız, A., Güngör, S., Aylar, E., & Çankaya, D. (2010). Eğitimde toplumsal ayrışma. Ankara. Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Ünal, I. (2014). Küresel kapitalizmin kıskacında eğitim: Anlama ve mücadelenin neresindeyiz? Retrieved from http://www. praksis.org/tr/sayilar/33-sayi-kuresel-kapitalizmin-kiskacinda- egitim-anlama-ve-mucadelenin-neresindeyiz/
  • Yıldırım, A., & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. Elementary Education Online, 9(1), 79-92, 2010.
  • Yılmaz K., & Altınkurt Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1303-5134.
  • Yılmaz, M. (2006). Türkiye’nin çağdaşlaşma sorunu ve eğitim. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(10), 1-14.
  • Yılmaz, T., & Sarpkaya, R. (2014). Eğitim ekonomi ilişkisine eleştirel bir yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • from http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/79.pdf
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Burçak Ceren Akpınar This is me

Devrim Akgündüz This is me

Publication Date August 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 2

Cite

APA Akpınar, B. C., & Akgündüz, D. (2017). Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim ve Toplum Hakkındaki Görüşleri. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(2), 235-246.
AMA Akpınar BC, Akgündüz D. Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim ve Toplum Hakkındaki Görüşleri. J Higher Edu Sci. August 2017;(2):235-246.
Chicago Akpınar, Burçak Ceren, and Devrim Akgündüz. “Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim Ve Toplum Hakkındaki Görüşleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 2 (August 2017): 235-46.
EndNote Akpınar BC, Akgündüz D (August 1, 2017) Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim ve Toplum Hakkındaki Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 235–246.
IEEE B. C. Akpınar and D. Akgündüz, “Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim ve Toplum Hakkındaki Görüşleri”, J Higher Edu Sci, no. 2, pp. 235–246, August 2017.
ISNAD Akpınar, Burçak Ceren - Akgündüz, Devrim. “Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim Ve Toplum Hakkındaki Görüşleri”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 (August 2017), 235-246.
JAMA Akpınar BC, Akgündüz D. Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim ve Toplum Hakkındaki Görüşleri. J Higher Edu Sci. 2017;:235–246.
MLA Akpınar, Burçak Ceren and Devrim Akgündüz. “Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim Ve Toplum Hakkındaki Görüşleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 2, 2017, pp. 235-46.
Vancouver Akpınar BC, Akgündüz D. Bir Vakıf Üniversitesinde Çalışan Akademisyenlerin Okul, Eğitim ve Toplum Hakkındaki Görüşleri. J Higher Edu Sci. 2017(2):235-46.