BibTex RIS Cite

Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği

Year 2017, Issue: 3, 554 - 564, 01.12.2017

Abstract

Pek çok üniversite öğrencisi kariyer konusunda sorun yaşamakta ve bu sorunları çözmek amacıyla kariyer psikolojik danışmanlığı gibi profesyonel yardıma ihtiyaç duymaktadır. Öğrencilerin kariyer konusundaki ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla üniversitelerde kariyer merkezleri hizmet vermektedir. Bu araştırmanın amacı üniversitelerin kariyer merkezlerinin yapısı, işlevleri, sunduğu hizmetler, öğrencilerin bu merkezlere başvurma nedenleri, kariyer merkezlerinin güçlü ve geliştirilmesi gereken yönleri bakımından incelemektir. Bu doğrultuda araştırmacılar tarafından oluşturulan Kariyer Merkezi Anketi ile İstanbul’daki dördü devlet ve yedisi vakıf üniversitesi olmak üzere 11 üniversitenin kariyer merkezinden veri toplanmıştır. Bulgular doğrultusunda yükseköğretimde yararlanılabilecek kariyer merkezi modeli için öneriler sunulmuştur

References

  • Aluede, O., Imhonde, H., & Eguavoen, A. (2006). Academic, career and personal needs of Nigerian University students. Journal of Instructional Psychology, 33(1), 50-57.
  • Atik, G., & Yalçın, İ. (2010). Counseling needs of educational sciences students at the Ankara University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1520-1526.
  • Bacanlı, F., Hamamcı, Z., & Doğan, H. (2013). Türkiye’deki ergen öğrenciler için gelişimsel ve kapsamlı bir “online” ideal kariyer karar verme sistemi geliştirme ve etkililiğini değerlendirme.
  • TÜBİTAK SOBAG 110K418 numaralı proje raporu. Retrieved from http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi= TPRJ&ano=179865_5cb744c734a3c14ac430bc32eaec6b50
  • Brown, S. D., & Ryan Krane, N. E. (2000). Four (or five) sessions and a cloud of dust: old assumptions and new observations about career counseling. In Brown S. D. & Lent R. W. (Eds.). Handbook of counseling psychology. New York: Wiley.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z., & Okçu, V. (2013). Gençlik sorunları: Siirt ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 43(12), 82-115.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir Çankaya, Z., & Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllükleri. Education and Science, 37(164), 94-107.
  • Gizir, C. A. (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Gladding, S. (2013). Psikolojik danışma kapsamlı bir meslek. (Çev: Voltan Acar N.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hamamcı, Z., Bacanlı, F., & Doğan, H. (2013). İlköğretim ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 44(44), 284-299.
  • Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Ofset.
  • Karagözoğlu, B., & Genç, İ. (2013). Üniversitelerde kariyer geliştirme programlarının önemi. I. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, 28-29 Kasım 2013, Ankara.
  • Karataş, A., & Gizir, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 250-265.
  • Kızıldağ, S., Zorbaz, S. D., Gençtanırım, D., & Arıcı, F. (2012). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin psikolojik danışma yardımı almaya ve bu yardımın sunulduğu birimlere ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 185-196.
  • Kitzrow, M. A. (2003). The mental health needs of today’s college students: Challenges and recommendations. NASPA Journal, 41(1), 167-181.
  • National Association of Colleges and Employers (NACE). (2015). Professional standards for college and university career servises. Pennsylvania: NACE. Retrieved from http://www. umuc.edu/documents/upload/nace-job-outlook-2015.pdf
  • National Career Development Assosiation (NCDA). (2010). Career Counselor Assessment and Evaluation Competencies. Oklahoma: NCDA. Retrieved from https://www.ncda.org/aws/ NCDA/asset_manager/get_file/18143/aace-ncda_assmt_ eval_competencies
  • National Freshman Attitudes Report (2014). Special focus on career decision-making toward the goal of college completion. Retrieved from https://www.ruffalonl.com/papers-researchhigher-education-fundraising/2014/2014-freshman-attitudesreport-for-two-year-colleges
  • Niles, S., & Bowlsbey, J. H. (2013). 21. yüzyılda kariyer gelişimi müdahaleleri. (Çev: Korkut Owen F.). Ankara: Nobel Yayıncılık. Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2004). Why career development matters? Organisation for economic co-operation and development. Career Guidance and Public Policy Bridging the Gap. Paris: OECD Publishing.
  • Osborn, D. S., Howard, D. K., & Leierer, S. J. (2007). The effect of a career development course on the dysfunctional career thoughts of racially and ethnically diverse college freshmen. The Career Development Quarterly, 55(4), 365-377.
  • Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) (2013). Öğrenci sayıları. Retrieved from http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 69398/h/1ogrencisayozettablosu.pdf
  • Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) (2016). Öğrenci yerleştirme sayıları. Retrieved from http://dokuman.osym.gov. tr/pdfdokuman/2016/LYS/YerlestirmeSayisalBilgiler10082016. pdf
  • Özden, M. C. (2015). Üniversite yönetmelikleri çerçevesinde kariyer merkezlerinin amaç ve faaliyetleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(12), 146-170.
  • Sandoval Lucero, E. (2014). Serving the developmental and learning needs of the 21st century diverse college student population: A review of literature. Journal of Educational and Developmental Psychology, 4(2), 47-64.
  • Schweitzer, R. D. (1996). Problems and awareness of support services among students at an urban Australian university. Journal of American College Health, 45(2), 73-77.
  • Şahin, İ., Şahin Fırat, N., Zoraloğlu, Y. R., & Açıkgöz, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin sorunları. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1435-1449.
  • University of Washington Career Center (2015). Retrieved from http://careers.washington.edu/
  • Ünalan, N. (2013). Üniversite kariyer merkezleri için bir model önerisi. I. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, 28-29 Kasım 2013, Ankara.
  • Whiston, S. C., Brecheisen, B. K., & Stephens, J. (2003). Does treatment modality affect career counseling effectiveness? Journal of Vocational Behavior, 62(3), 390-410.
  • Yerin- Güneri, O., Aydın, G., & Skovholt, T. (2003). Counseling needs of students and evaluation of counseling services at a large urban university in Turkey. International Journal for the Advancement of Counselling, 25(1), 53-63.
  • Yoğun, A. E. (2013). Üniversite kariyer merkezlerinin yapısı, çalışanları ve hizmetleri: Genç istihdamının arttırılması bağlamında üniversiteler ve İŞKUR işbirlikleri. I. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, 28-29 Kasım 2013, Ankara. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2017). Retrieved from https:// istatistik.yok.gov.tr/
  • Zeren, Ş. G. (2015). Yüz yüze ve çevrimiçi psikolojik danışma: Danışanların sorunları ve memnuniyetleri. Eğitim ve Bilim, 40(182), 127- 141.
  • Zunker, V. G. (2006). Career counseling: a holistic approach. Belmont, CA: Brooks.

Examination of Career Centers in Higher Education: Istanbul Province Case

Year 2017, Issue: 3, 554 - 564, 01.12.2017

Abstract

Many university students have problems in their careers and need professional help to solve these problems. Career centers are available at universities to meet the career needs of students. This study aims to examine reasons for students to apply and the constructions, functions, services, the strengths and weaknesses of career centers in universities. Data were gathered from career counseling centers of four public and seven private universities in Istanbul using Career Center Survey developed by researchers. In the light of findings, suggestions have been offered for career center model for higher education in Turkey

References

  • Aluede, O., Imhonde, H., & Eguavoen, A. (2006). Academic, career and personal needs of Nigerian University students. Journal of Instructional Psychology, 33(1), 50-57.
  • Atik, G., & Yalçın, İ. (2010). Counseling needs of educational sciences students at the Ankara University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1520-1526.
  • Bacanlı, F., Hamamcı, Z., & Doğan, H. (2013). Türkiye’deki ergen öğrenciler için gelişimsel ve kapsamlı bir “online” ideal kariyer karar verme sistemi geliştirme ve etkililiğini değerlendirme.
  • TÜBİTAK SOBAG 110K418 numaralı proje raporu. Retrieved from http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi= TPRJ&ano=179865_5cb744c734a3c14ac430bc32eaec6b50
  • Brown, S. D., & Ryan Krane, N. E. (2000). Four (or five) sessions and a cloud of dust: old assumptions and new observations about career counseling. In Brown S. D. & Lent R. W. (Eds.). Handbook of counseling psychology. New York: Wiley.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z., & Okçu, V. (2013). Gençlik sorunları: Siirt ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 43(12), 82-115.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir Çankaya, Z., & Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllükleri. Education and Science, 37(164), 94-107.
  • Gizir, C. A. (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Gladding, S. (2013). Psikolojik danışma kapsamlı bir meslek. (Çev: Voltan Acar N.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hamamcı, Z., Bacanlı, F., & Doğan, H. (2013). İlköğretim ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 44(44), 284-299.
  • Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Ofset.
  • Karagözoğlu, B., & Genç, İ. (2013). Üniversitelerde kariyer geliştirme programlarının önemi. I. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, 28-29 Kasım 2013, Ankara.
  • Karataş, A., & Gizir, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 250-265.
  • Kızıldağ, S., Zorbaz, S. D., Gençtanırım, D., & Arıcı, F. (2012). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin psikolojik danışma yardımı almaya ve bu yardımın sunulduğu birimlere ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 185-196.
  • Kitzrow, M. A. (2003). The mental health needs of today’s college students: Challenges and recommendations. NASPA Journal, 41(1), 167-181.
  • National Association of Colleges and Employers (NACE). (2015). Professional standards for college and university career servises. Pennsylvania: NACE. Retrieved from http://www. umuc.edu/documents/upload/nace-job-outlook-2015.pdf
  • National Career Development Assosiation (NCDA). (2010). Career Counselor Assessment and Evaluation Competencies. Oklahoma: NCDA. Retrieved from https://www.ncda.org/aws/ NCDA/asset_manager/get_file/18143/aace-ncda_assmt_ eval_competencies
  • National Freshman Attitudes Report (2014). Special focus on career decision-making toward the goal of college completion. Retrieved from https://www.ruffalonl.com/papers-researchhigher-education-fundraising/2014/2014-freshman-attitudesreport-for-two-year-colleges
  • Niles, S., & Bowlsbey, J. H. (2013). 21. yüzyılda kariyer gelişimi müdahaleleri. (Çev: Korkut Owen F.). Ankara: Nobel Yayıncılık. Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2004). Why career development matters? Organisation for economic co-operation and development. Career Guidance and Public Policy Bridging the Gap. Paris: OECD Publishing.
  • Osborn, D. S., Howard, D. K., & Leierer, S. J. (2007). The effect of a career development course on the dysfunctional career thoughts of racially and ethnically diverse college freshmen. The Career Development Quarterly, 55(4), 365-377.
  • Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) (2013). Öğrenci sayıları. Retrieved from http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 69398/h/1ogrencisayozettablosu.pdf
  • Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) (2016). Öğrenci yerleştirme sayıları. Retrieved from http://dokuman.osym.gov. tr/pdfdokuman/2016/LYS/YerlestirmeSayisalBilgiler10082016. pdf
  • Özden, M. C. (2015). Üniversite yönetmelikleri çerçevesinde kariyer merkezlerinin amaç ve faaliyetleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(12), 146-170.
  • Sandoval Lucero, E. (2014). Serving the developmental and learning needs of the 21st century diverse college student population: A review of literature. Journal of Educational and Developmental Psychology, 4(2), 47-64.
  • Schweitzer, R. D. (1996). Problems and awareness of support services among students at an urban Australian university. Journal of American College Health, 45(2), 73-77.
  • Şahin, İ., Şahin Fırat, N., Zoraloğlu, Y. R., & Açıkgöz, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin sorunları. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1435-1449.
  • University of Washington Career Center (2015). Retrieved from http://careers.washington.edu/
  • Ünalan, N. (2013). Üniversite kariyer merkezleri için bir model önerisi. I. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, 28-29 Kasım 2013, Ankara.
  • Whiston, S. C., Brecheisen, B. K., & Stephens, J. (2003). Does treatment modality affect career counseling effectiveness? Journal of Vocational Behavior, 62(3), 390-410.
  • Yerin- Güneri, O., Aydın, G., & Skovholt, T. (2003). Counseling needs of students and evaluation of counseling services at a large urban university in Turkey. International Journal for the Advancement of Counselling, 25(1), 53-63.
  • Yoğun, A. E. (2013). Üniversite kariyer merkezlerinin yapısı, çalışanları ve hizmetleri: Genç istihdamının arttırılması bağlamında üniversiteler ve İŞKUR işbirlikleri. I. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, 28-29 Kasım 2013, Ankara. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2017). Retrieved from https:// istatistik.yok.gov.tr/
  • Zeren, Ş. G. (2015). Yüz yüze ve çevrimiçi psikolojik danışma: Danışanların sorunları ve memnuniyetleri. Eğitim ve Bilim, 40(182), 127- 141.
  • Zunker, V. G. (2006). Career counseling: a holistic approach. Belmont, CA: Brooks.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Şerife Gonca Zeren This is me

Yağmur Amanvermez This is me

Arzu Buyruk Genç

Ece Ermumcu This is me

Tuba Kalay This is me

Begüm Satıcı This is me

Ahmet Selçuk Yılmaz This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 3

Cite

APA Zeren, Ş. G., Amanvermez, Y., Buyruk Genç, A., Ermumcu, E., et al. (2017). Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 554-564.
AMA Zeren ŞG, Amanvermez Y, Buyruk Genç A, Ermumcu E, Kalay T, Satıcı B, Yılmaz AS. Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. J Higher Edu Sci. December 2017;(3):554-564.
Chicago Zeren, Şerife Gonca, Yağmur Amanvermez, Arzu Buyruk Genç, Ece Ermumcu, Tuba Kalay, Begüm Satıcı, and Ahmet Selçuk Yılmaz. “Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3 (December 2017): 554-64.
EndNote Zeren ŞG, Amanvermez Y, Buyruk Genç A, Ermumcu E, Kalay T, Satıcı B, Yılmaz AS (December 1, 2017) Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 554–564.
IEEE Ş. G. Zeren, “Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği”, J Higher Edu Sci, no. 3, pp. 554–564, December 2017.
ISNAD Zeren, Şerife Gonca et al. “Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (December 2017), 554-564.
JAMA Zeren ŞG, Amanvermez Y, Buyruk Genç A, Ermumcu E, Kalay T, Satıcı B, Yılmaz AS. Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. J Higher Edu Sci. 2017;:554–564.
MLA Zeren, Şerife Gonca et al. “Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3, 2017, pp. 554-6.
Vancouver Zeren ŞG, Amanvermez Y, Buyruk Genç A, Ermumcu E, Kalay T, Satıcı B, Yılmaz AS. Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. J Higher Edu Sci. 2017(3):554-6.