BibTex RIS Cite

Eğitim Fakültesi Akademisyen ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri

Year 2018, Issue: 1, 194 - 201, 01.04.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı, akademisyenlerin ve üniversite öğrencilerinin yükseköğretimde psikolojik danışma birimine dair görüşlerini incelemektir. Araştırmaya yedi akademisyen ve 40 lisans öğrencisi dâhil edilmiştir. Katılımcıların görüşleri, akademisyen ve öğrenciler için ayrı olarak değerlendirilmiştir. Veriler, sırasıyla dört ve yedi açık uçlu soru içeren iki yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, öğrenci ve akademisyenlerin üniversite bünyesinde bir psikolojik danışma ve rehberlik biriminin hizmet vermediğini düşündüklerini ya da bu konuda bir fikirleri olmadığını göstermektedir. Akademisyenlere göre öğrenciler en çok romantik ilişkiler, ailevi sorunlar ve mesleki konularda yardıma gereksinim duymaktadır. Öğrencilerin görüşlerine göre ise, en çok sınav kaygısı ve kişisel problemler konusunda psikolojik yardım aranmaktadır. Akademisyenler, çoğunlukla öğrencilerle doğru iletişim kurma becerileri ve öğrencileri psikolojik hizmet verecek birimlere yönlendirme konusunda yardım aramaktadır. Öğrenciler, psikolojik danışma ve rehberlik hizmeti veren bir birimin okudukları fakülte içerisinde veya kolaylıkla ulaşabilecekleri bir konumda bulunmasını tercih etmektedir. Öğrencilerin büyük çoğunluğu böyle bir birim bulunsaydı başvuracağını ve psikolojik hizmetlere düzenli zaman ayırabileceğini belirtmiştir. Katılımcı öğrenciler, böyle bir merkeze en çok kariyer danışmanlığı ve sınav kaygısı ile düzenli ders çalışma konularında başvuracaklarını belirtmiştir. Öğrenciler büyük oranda bireysel psikolojik yardımı almayı tercih ederken, bunu ikinci sırada grupla psikolojik danışma izlemektedir

References

  • Akpınar, G., & Dündar, H. (2015). Üniversite gençliği döneminin gelişimsel özellikleri ve psikolojik zorlukları. In F. Yurtseven, & M. Paker, (Eds.), Üniversitede psikolojik danışmanlık el kitabı. (pp. 17-44). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bishop, J. B. (1990). The university counseling center: An agenda for the 1990s. Journal of Counseling & Development, 68(4), 408-413.
  • Cramer, K. M. (1999). Psychological antecedents to helpseeking behavior: A reanalysis using path modelling structures. Journal of Counseling Psychology, 46(3), 381-387.
  • Çavdar, A. (2015). Seminerler; eğitim ve broşürler. In F. Yurtseven, & M. Paker, (Eds.), Üniversitede psikolojik danışmanlık el kitabı. (95-103). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Eisenberg, D., Golberstein, E., & Gollust, S. E. (2007). Help-seeking and access to mental health care in a university student population. Medical Care, 45(7), 594-601.
  • Ercan-Esentürk, L. (1998). Yabancı uyruklu ve Türk üniversite öğrencilerine ait sorunların bazı değişkenler açısından incelenmesi (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir-Çankaya, Z., & Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllülükleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 94-107.
  • Gaughf, N. W., Smith, P. L., & Williams, D. A., (2013). Faculty and student perceptions of academic counselling services at an academic health science center. Perspectives on Medical Education, 2(3), 165–170. DOI: 10.1007/s40037-013-0056-1
  • Gizir, C. A. (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Gizir, C. A. (2010). Üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin rol ve işlevleri: Gelişmeler ve sınırlılıklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(6) 11-25.
  • Bu araştırmanın sonuçları yükseköğretim kurumlarında psiko
  • lojik danışma ve rehberlik hizmetlerine duyulan gereksinimi
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M. Bütün, & S. B. Demir, (Çev. Eds.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J. & Ciarrochi, J. V. (2005). Young people’s help-seeking for mental health problems. Aust- ralian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 4(3), 1-34. Retrieved from http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent. cgi?article=3159&context=hbspapers
  • Schweitzer, R. D., (1996). Problems and awareness of support services among students at an urban australian university. Journal of American College Health, 45(2), 73-77.
  • Smith, T. B., Dean, B., Floyd, S., Silva, C., Yamashita, M., Durtschi, J., & Heaps, R. A. (2007). Pressing issues in college counseling: A survey of American College Counseling Association members. Journal of College Counseling, 10(1), 64-78.
  • Tan, H. (2000). Psikolojik danışma ve rehberlik, İstanbul: MEB Yayını
  • Tatlıoğlu, K. (1999). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık servisinden beklentiler üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Topkaya, N., & Meydan, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 25-37.
  • Wivell, R., & Webb, S. (1995). Choosing a counsellor: An exploratory case study. New Zealand Journal of Counselling, 17, 35-44.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtseven, F. (2015). Bireysel görüşmeler. In F. Yurtseven, & M. Paker, (Eds.), Üniversitede psikolojik danışmanlık el kitabı. (pp. 55-70). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Faculty of Education Students’ and Academicians’ Perspectives on University Counseling Centers

Year 2018, Issue: 1, 194 - 201, 01.04.2018

Abstract

The aim of the study was to determine academicians’ and students’ perspectives on university counseling centers. The study consisted of seven academicians and 40 undergraduate students. Academician and student perspectives were investigated with the use of semistructured interview forms. The interview form for the academicians included four open-ended questions while the student interview comprised seven open-ended questions. According to the results of the study, it was either that based on the academicians’ and students’ opinions, university counseling centers did not provide enough service or the academicians and students did not have an idea about this topic. Academicians stated that students mostly sought help for romantic relationships, family issues and vocational issues. Students, on the other hand, indicated that they needed help with their exam anxiety and personal issues at most. Academicians also needed guidance on acquiring the skills to communicate effectively with their students and on directing their students to psychological services. Students preferred having the counceling center in the faculty where they studied or in a location within easy reach. The large majority of students stated that they would seek help from such a counceling center and regularly allocate time to psychological services if their university had these centers. Participating students also indicated that they would most likely apply to these centers for such topics as career counseling and exam anxiety and for learning to study regularly. While students mostly preferred receiving individual counseling services, this was followed by the students’ desire for receiving group counseling services

References

  • Akpınar, G., & Dündar, H. (2015). Üniversite gençliği döneminin gelişimsel özellikleri ve psikolojik zorlukları. In F. Yurtseven, & M. Paker, (Eds.), Üniversitede psikolojik danışmanlık el kitabı. (pp. 17-44). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bishop, J. B. (1990). The university counseling center: An agenda for the 1990s. Journal of Counseling & Development, 68(4), 408-413.
  • Cramer, K. M. (1999). Psychological antecedents to helpseeking behavior: A reanalysis using path modelling structures. Journal of Counseling Psychology, 46(3), 381-387.
  • Çavdar, A. (2015). Seminerler; eğitim ve broşürler. In F. Yurtseven, & M. Paker, (Eds.), Üniversitede psikolojik danışmanlık el kitabı. (95-103). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Eisenberg, D., Golberstein, E., & Gollust, S. E. (2007). Help-seeking and access to mental health care in a university student population. Medical Care, 45(7), 594-601.
  • Ercan-Esentürk, L. (1998). Yabancı uyruklu ve Türk üniversite öğrencilerine ait sorunların bazı değişkenler açısından incelenmesi (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir-Çankaya, Z., & Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllülükleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 94-107.
  • Gaughf, N. W., Smith, P. L., & Williams, D. A., (2013). Faculty and student perceptions of academic counselling services at an academic health science center. Perspectives on Medical Education, 2(3), 165–170. DOI: 10.1007/s40037-013-0056-1
  • Gizir, C. A. (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Gizir, C. A. (2010). Üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin rol ve işlevleri: Gelişmeler ve sınırlılıklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(6) 11-25.
  • Bu araştırmanın sonuçları yükseköğretim kurumlarında psiko
  • lojik danışma ve rehberlik hizmetlerine duyulan gereksinimi
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M. Bütün, & S. B. Demir, (Çev. Eds.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J. & Ciarrochi, J. V. (2005). Young people’s help-seeking for mental health problems. Aust- ralian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 4(3), 1-34. Retrieved from http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent. cgi?article=3159&context=hbspapers
  • Schweitzer, R. D., (1996). Problems and awareness of support services among students at an urban australian university. Journal of American College Health, 45(2), 73-77.
  • Smith, T. B., Dean, B., Floyd, S., Silva, C., Yamashita, M., Durtschi, J., & Heaps, R. A. (2007). Pressing issues in college counseling: A survey of American College Counseling Association members. Journal of College Counseling, 10(1), 64-78.
  • Tan, H. (2000). Psikolojik danışma ve rehberlik, İstanbul: MEB Yayını
  • Tatlıoğlu, K. (1999). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık servisinden beklentiler üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Topkaya, N., & Meydan, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 25-37.
  • Wivell, R., & Webb, S. (1995). Choosing a counsellor: An exploratory case study. New Zealand Journal of Counselling, 17, 35-44.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtseven, F. (2015). Bireysel görüşmeler. In F. Yurtseven, & M. Paker, (Eds.), Üniversitede psikolojik danışmanlık el kitabı. (pp. 55-70). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gözde Şensoy This is me

Hande Akıman This is me

Kemal Balkan This is me

Yağmur Simge Gül This is me

Adil Kaval This is me

Abdullah Sevinç This is me

Gürkan Yeğintürk This is me

Aslı Uz Baş This is me

Publication Date April 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 1

Cite

APA Şensoy, G., Akıman, H., Balkan, K., Gül, Y. S., et al. (2018). Eğitim Fakültesi Akademisyen ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(1), 194-201.
AMA Şensoy G, Akıman H, Balkan K, Gül YS, Kaval A, Sevinç A, Yeğintürk G, Baş AU. Eğitim Fakültesi Akademisyen ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri. J Higher Edu Sci. April 2018;(1):194-201.
Chicago Şensoy, Gözde, Hande Akıman, Kemal Balkan, Yağmur Simge Gül, Adil Kaval, Abdullah Sevinç, Gürkan Yeğintürk, and Aslı Uz Baş. “Eğitim Fakültesi Akademisyen Ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 1 (April 2018): 194-201.
EndNote Şensoy G, Akıman H, Balkan K, Gül YS, Kaval A, Sevinç A, Yeğintürk G, Baş AU (April 1, 2018) Eğitim Fakültesi Akademisyen ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 194–201.
IEEE G. Şensoy, “Eğitim Fakültesi Akademisyen ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri”, J Higher Edu Sci, no. 1, pp. 194–201, April 2018.
ISNAD Şensoy, Gözde et al. “Eğitim Fakültesi Akademisyen Ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 (April 2018), 194-201.
JAMA Şensoy G, Akıman H, Balkan K, Gül YS, Kaval A, Sevinç A, Yeğintürk G, Baş AU. Eğitim Fakültesi Akademisyen ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri. J Higher Edu Sci. 2018;:194–201.
MLA Şensoy, Gözde et al. “Eğitim Fakültesi Akademisyen Ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 1, 2018, pp. 194-01.
Vancouver Şensoy G, Akıman H, Balkan K, Gül YS, Kaval A, Sevinç A, Yeğintürk G, Baş AU. Eğitim Fakültesi Akademisyen ve Öğrencilerinin Üniversite Psikolojik Danışma Birimine Yönelik Görüşleri. J Higher Edu Sci. 2018(1):194-201.