BibTex RIS Cite

İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları

Year 2018, Issue: 3, 567 - 573, 01.12.2018

Abstract

Eleştirel düşünme, bireylerin düşüncelerini mantık süzgeçlerinden geçirerek, alternatiflerin gözden geçirilmesi, açık ve doğru bilgilere dayanan bir düşünme sürecini kapsar. Okulun ve dolayısıyla eğitimcilerin rolü, eleştirel düşünme açısından düşünüldüğünde; çok yönlü düşünme, sorgulama, ayrıntıya girme gibi yolları kullanma açısından oldukça önemlidir. Bu bağlamda öğretmenlerin eleştirel düşünmeye ilişkin farkındalıklarının incelendiği bu çalışmada 42 öğretmenden yazılı bir form aracılığıyla veriler toplanmıştır. Öğretmenlerin sundukları metaforların analiz edilmesi sonucunda metaforları açıklayan farklı bakış açılarından yararlanmak, çok yönlü ve boyutlu düşünme, sorgulama, akıl yürütme ve muhakeme gibi kategorilere ulaşılmıştır. Genel olarak öğretmenlerin kullandıkları metaforlar ve verdikleri örneklerin benzer şekilde eleştirel düşünme tanımlamaları ile tutarlı oldukları ve eleştirel düşünmeyi doğru şekilde açıkladıkları görülmüştür

References

  • Alkın-Şahin, S. & Gözütok, F. D. (2013). Eleştirel düşünmeyi destekleyen öğretmen davranışları envanteri (EDDÖDE): Geliştirilmesi ve uygulanması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 223-254.
  • Aybek, B. (2010). Örneklerle düşünme ve eleştirel düşünme. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows?. Research in Nursing & Health, 31, 274-282.
  • Ekinci, Ö., & Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 816-827.
  • Facione, P. A. (2007).Critical thinking: What it is and why it counts (2007 update). Millbrae, CA: Insight-Assessment/California Academic Press LLC. Retrieved from www.insightassessment. com/pdf_files/what&why2006.pdf.
  • Gelen, İ. (2002). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(10), 100-119.

Primary and Middle School Teachers’ Awareness Regarding Critical Thinking

Year 2018, Issue: 3, 567 - 573, 01.12.2018

Abstract

Critical thinking consists of a thinking process based on explicit and correct knowledge running through alternatives and intellectualizing individuals’ ideas. The role of school and thereby educators is essential in terms of managing thinking by different ways such as multilateral thinking, inquiry, entering into details regarding critical thinking, In this sense, within this study, the awareness of teachers regarding critical thinking was analyzed and the data was collected from 42 teachers through a written form. As a result of analyzing teachers’ metaphors, some categories such as utilizing from various points of views, multilateral and multidimensional thinking, inquiry, reasoning and judgement were reached. Generally, it was seen that metaphors and examples teachers used were consistent with their critical thinking definitions and they described critical thinking in a right way

References

  • Alkın-Şahin, S. & Gözütok, F. D. (2013). Eleştirel düşünmeyi destekleyen öğretmen davranışları envanteri (EDDÖDE): Geliştirilmesi ve uygulanması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 223-254.
  • Aybek, B. (2010). Örneklerle düşünme ve eleştirel düşünme. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows?. Research in Nursing & Health, 31, 274-282.
  • Ekinci, Ö., & Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 816-827.
  • Facione, P. A. (2007).Critical thinking: What it is and why it counts (2007 update). Millbrae, CA: Insight-Assessment/California Academic Press LLC. Retrieved from www.insightassessment. com/pdf_files/what&why2006.pdf.
  • Gelen, İ. (2002). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(10), 100-119.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Birsel Aybek This is me

Ece Yolcu This is me

Publication Date December 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 3

Cite

APA Aybek, B., & Yolcu, E. (2018). İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 567-573.
AMA Aybek B, Yolcu E. İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. J Higher Edu Sci. December 2018;(3):567-573.
Chicago Aybek, Birsel, and Ece Yolcu. “İlkokul Ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3 (December 2018): 567-73.
EndNote Aybek B, Yolcu E (December 1, 2018) İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 567–573.
IEEE B. Aybek and E. Yolcu, “İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları”, J Higher Edu Sci, no. 3, pp. 567–573, December 2018.
ISNAD Aybek, Birsel - Yolcu, Ece. “İlkokul Ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (December 2018), 567-573.
JAMA Aybek B, Yolcu E. İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. J Higher Edu Sci. 2018;:567–573.
MLA Aybek, Birsel and Ece Yolcu. “İlkokul Ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3, 2018, pp. 567-73.
Vancouver Aybek B, Yolcu E. İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. J Higher Edu Sci. 2018(3):567-73.