BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları

Yıl 2018, Sayı: 3, 567 - 573, 01.12.2018

Öz

Eleştirel düşünme, bireylerin düşüncelerini mantık süzgeçlerinden geçirerek, alternatiflerin gözden geçirilmesi, açık ve doğru bilgilere dayanan bir düşünme sürecini kapsar. Okulun ve dolayısıyla eğitimcilerin rolü, eleştirel düşünme açısından düşünüldüğünde; çok yönlü düşünme, sorgulama, ayrıntıya girme gibi yolları kullanma açısından oldukça önemlidir. Bu bağlamda öğretmenlerin eleştirel düşünmeye ilişkin farkındalıklarının incelendiği bu çalışmada 42 öğretmenden yazılı bir form aracılığıyla veriler toplanmıştır. Öğretmenlerin sundukları metaforların analiz edilmesi sonucunda metaforları açıklayan farklı bakış açılarından yararlanmak, çok yönlü ve boyutlu düşünme, sorgulama, akıl yürütme ve muhakeme gibi kategorilere ulaşılmıştır. Genel olarak öğretmenlerin kullandıkları metaforlar ve verdikleri örneklerin benzer şekilde eleştirel düşünme tanımlamaları ile tutarlı oldukları ve eleştirel düşünmeyi doğru şekilde açıkladıkları görülmüştür

Kaynakça

  • Alkın-Şahin, S. & Gözütok, F. D. (2013). Eleştirel düşünmeyi destekleyen öğretmen davranışları envanteri (EDDÖDE): Geliştirilmesi ve uygulanması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 223-254.
  • Aybek, B. (2010). Örneklerle düşünme ve eleştirel düşünme. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows?. Research in Nursing & Health, 31, 274-282.
  • Ekinci, Ö., & Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 816-827.
  • Facione, P. A. (2007).Critical thinking: What it is and why it counts (2007 update). Millbrae, CA: Insight-Assessment/California Academic Press LLC. Retrieved from www.insightassessment. com/pdf_files/what&why2006.pdf.
  • Gelen, İ. (2002). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(10), 100-119.

Primary and Middle School Teachers’ Awareness Regarding Critical Thinking

Yıl 2018, Sayı: 3, 567 - 573, 01.12.2018

Öz

Critical thinking consists of a thinking process based on explicit and correct knowledge running through alternatives and intellectualizing individuals’ ideas. The role of school and thereby educators is essential in terms of managing thinking by different ways such as multilateral thinking, inquiry, entering into details regarding critical thinking, In this sense, within this study, the awareness of teachers regarding critical thinking was analyzed and the data was collected from 42 teachers through a written form. As a result of analyzing teachers’ metaphors, some categories such as utilizing from various points of views, multilateral and multidimensional thinking, inquiry, reasoning and judgement were reached. Generally, it was seen that metaphors and examples teachers used were consistent with their critical thinking definitions and they described critical thinking in a right way

Kaynakça

  • Alkın-Şahin, S. & Gözütok, F. D. (2013). Eleştirel düşünmeyi destekleyen öğretmen davranışları envanteri (EDDÖDE): Geliştirilmesi ve uygulanması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 223-254.
  • Aybek, B. (2010). Örneklerle düşünme ve eleştirel düşünme. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows?. Research in Nursing & Health, 31, 274-282.
  • Ekinci, Ö., & Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 816-827.
  • Facione, P. A. (2007).Critical thinking: What it is and why it counts (2007 update). Millbrae, CA: Insight-Assessment/California Academic Press LLC. Retrieved from www.insightassessment. com/pdf_files/what&why2006.pdf.
  • Gelen, İ. (2002). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(10), 100-119.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Birsel Aybek Bu kişi benim

Ece Yolcu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aybek, B., & Yolcu, E. (2018). İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 567-573.
AMA Aybek B, Yolcu E. İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. J Higher Edu Sci. Aralık 2018;(3):567-573.
Chicago Aybek, Birsel, ve Ece Yolcu. “İlkokul Ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3 (Aralık 2018): 567-73.
EndNote Aybek B, Yolcu E (01 Aralık 2018) İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 567–573.
IEEE B. Aybek ve E. Yolcu, “İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları”, J Higher Edu Sci, sy. 3, ss. 567–573, Aralık 2018.
ISNAD Aybek, Birsel - Yolcu, Ece. “İlkokul Ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (Aralık 2018), 567-573.
JAMA Aybek B, Yolcu E. İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. J Higher Edu Sci. 2018;:567–573.
MLA Aybek, Birsel ve Ece Yolcu. “İlkokul Ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3, 2018, ss. 567-73.
Vancouver Aybek B, Yolcu E. İlkokul ve Ortaokullarda Görevli Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmeye İlişkin Farkındalıkları. J Higher Edu Sci. 2018(3):567-73.