BibTex RIS Cite

Matematik ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2019, Issue: 1, 78 - 89, 01.04.2019

Abstract

Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin matematik ile ilgili düşüncelerini belirlemeye yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Geliştirilen ölçeğin sınanması amacıyla da cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenlerine göre bir değerlendirme yapılmıştır. Bu amaçla çalışma, tarama modelinde tasarlanmıştır. Çalışma grubu, uygun örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Bu bağlamda çalışma 659 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin faktör yapısının ortaya konulması için açımlayıcı faktör analizi, elde edilen yapının sınanması için de doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Madde analizleri yapılmış, ardından ölçeğin güvenirliğinin ortaya konulması için de Cronbach alfa hesaplamaları gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi neticesinde ölçeğin iki faktörden meydana geldiği belirlenmiştir. Bu faktörler olumlu düşünceler ve olumsuz düşünceler şeklinde adlandırılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ise geliştirilen ölçeğin mükemmel derecede uyum sergilediği ortaya konulmuştur. Madde analizi sonuçları, ölçekteki maddelerin yüksek geçerliğe sahip ve yeterince ayırt edici maddeler olduklarını göstermiştir. Güvenirlik analizleri neticesinde hem ölçeğin, hem de alt faktörlerinin yeterince güvenilir oldukları belirlenmiştir. Çalışma sonucunda geliştirilen ölçeğin, ortaokul öğrencilerinin matematik ile ilgili düşüncelerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucu elde edilmiştir. Ek olarak cinsiyet değişkeninin matematik ile ilgili düşüncelerde düşük bir etkiye sahip, sınıf seviyesi değişkeninin ise yüksek bir etkiye sahip olduğu ortaya konulmuştur

References

  • Adnan, M., & Zakaria, E. (2010). Exploring beliefs of pre-service mathematics teachers: A Malaysian perspective. Asian Social Science, 6(10), 152-159.
  • Aiken, L. R. (1974). Two scales of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 5, 67-71.
  • Baki, A., & Bell, A. (1997). Ortaöğretimde matematik öğretimi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Baki, A., & Bütüner, S. Ö. (2010). Matematiksel bilginin doğasına yönelik bir inanç ölçeği geliştirme çalışması. e-journal of New World Science Academy, 5(4), 1993-2005.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5. sınıflar). Ankara: Pegem Akademi.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. NY: Guilford Publications, Inc.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for windows: A guide for social scientists. London: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Comrey, A., & Lee, H. (1992). A first course in factor analysis. Hillsdale, N. J.: Erlbaum.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • DeBellis, V. A., & Goldin, G. A. (2006). Affect and meta-affect in mathematical problem solving: A representational perspective. Educational Studies in Mathematics, 63, 131-147.
  • De Corte, E. (2004). Mainstreams and perspectives in research on learning (mathematics) from instruction. Applied Psychology, 2(53), 279-310.
  • Delice, A., Erden, S., Yılmaz, K., & Sevimli, E. (2016). Matematik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanmasına yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 737-754.
  • Duatepe, A., & Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 45-52.
  • Di Martino, P., & Zan, R. (2001). Attitude toward mathematics: Some theoretical issues. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education III (pp. 209-216). Utrecht, Netherlands: Freudenthal Institute, University of Utrecht.
  • Else-Quest, N. M., Hyde, J. S., & Linn, M. C. (2010). Cross-national patterns of gender differences in mathematics achievement, attitudes, and affect: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 136, 103-127.
  • Engs, R. C. (1996). Construct validity and re-assessment of the reliability of the health concern questionnaire. In H. L. Robert, Feldman & J. H. Humphrey (Eds.), Advances in health education/current research (pp. 303-313). New York: AMS Press Inc.
  • Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teacher’s mathematics beliefs and teaching practices. Journal for Research in Mathematics Education, 28(6), 552-575.
  • Reyes, L. H. (1984). Affective variables and mathematics education. The Elementary School Journal, 84(5), 558-578.
  • Sandman, R. S. (1980). The mathematics attitude inventory: Instrument and user’s manual. Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 148-149. doi: 10.2307/748906
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Şengül, S., & Katrancı, Y. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 355- 369.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Boston: Allyn & Bacon.
  • Tabuk, B., & Hacıömeroğlu, G. (2015). Matematiğe ilişkin tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 245-260.
  • Tait–McCutcheon, S. L. (2008). Self-efficacy in mathematics: Affective, cognitive, and conative domains of functioning. In M. Goos, R. Brown, & K. Makar (Eds.), Navigating currents and charting directions (pp. 507-513). Brisbane: MERGA.
  • Tapia, M. (1996). The attitudes towards mathematics instrument. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association (Tuscaloosa, AL, November 6-8, 1996). Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED404165.pdf
  • Tapia, M., & Marsh, G. E. (2004). An instrument to measure mathematics attitudes. Academic Exchange Quarterly, 8(2), 16-21.
  • Taşdemir, C. (2008). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre belirlenmesi: Bitlis ili örneği. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 185-201.
  • Thompson, A. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127-146). New York: Macmillan.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington: American Psychological Association.
  • Umay, A. (2002). Öteki matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 275-281.
  • Validity and reliability of a measure of preschool teachers’ beliefs about the learning and teaching of early mathematics. Journal of Early Childhood Research, 13(3), 295-310.

A Validity and Reliability Study of a Scale of Mathematical Considerations

Year 2019, Issue: 1, 78 - 89, 01.04.2019

Abstract

In this study, it was aimed to develop a scale in order to investigate middle school students’ considerations about mathematics. An evaluation was executed in terms of gender and grade levels in order to verify the scale. For this purpose, a screening model was used as a research model. A convenient sampling method was selected to determine a study group. In this context, the study was conducted with 659 middle school students. In order to identify the factor structure of the scale, exploratory factor analysis was executed and to verify this structure confirmatory factor analysis was also calculated. Furthermore, item analyses were performed. In order to determine the reliability of the scale, Cronbach alpha was also calculated. As a result of the exploratory factor analysis, it was seen that the scale had two sub-factors. These factors were named as positive considerations and negative considerations. It was shown that the developed scale showed a perfect fit according to the confirmatory factor analysis’ results. The item analyses’ results showed that the items on the scale had high-level validity and were sufficiently distinguishable. According to the reliability analyses, it was revealed that both the whole scale and its sub-factors were found sufficiently reliable. In conclusion, it was concluded that the scale was a valid and reliable instrument that could be used to determine middle school students’ thoughts toward mathematics. In addition to this, it was found that even though gender had low effect on mathematical considerations, grade level had a high effect on them

References

  • Adnan, M., & Zakaria, E. (2010). Exploring beliefs of pre-service mathematics teachers: A Malaysian perspective. Asian Social Science, 6(10), 152-159.
  • Aiken, L. R. (1974). Two scales of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 5, 67-71.
  • Baki, A., & Bell, A. (1997). Ortaöğretimde matematik öğretimi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Baki, A., & Bütüner, S. Ö. (2010). Matematiksel bilginin doğasına yönelik bir inanç ölçeği geliştirme çalışması. e-journal of New World Science Academy, 5(4), 1993-2005.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5. sınıflar). Ankara: Pegem Akademi.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. NY: Guilford Publications, Inc.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for windows: A guide for social scientists. London: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Comrey, A., & Lee, H. (1992). A first course in factor analysis. Hillsdale, N. J.: Erlbaum.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • DeBellis, V. A., & Goldin, G. A. (2006). Affect and meta-affect in mathematical problem solving: A representational perspective. Educational Studies in Mathematics, 63, 131-147.
  • De Corte, E. (2004). Mainstreams and perspectives in research on learning (mathematics) from instruction. Applied Psychology, 2(53), 279-310.
  • Delice, A., Erden, S., Yılmaz, K., & Sevimli, E. (2016). Matematik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanmasına yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 737-754.
  • Duatepe, A., & Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 45-52.
  • Di Martino, P., & Zan, R. (2001). Attitude toward mathematics: Some theoretical issues. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education III (pp. 209-216). Utrecht, Netherlands: Freudenthal Institute, University of Utrecht.
  • Else-Quest, N. M., Hyde, J. S., & Linn, M. C. (2010). Cross-national patterns of gender differences in mathematics achievement, attitudes, and affect: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 136, 103-127.
  • Engs, R. C. (1996). Construct validity and re-assessment of the reliability of the health concern questionnaire. In H. L. Robert, Feldman & J. H. Humphrey (Eds.), Advances in health education/current research (pp. 303-313). New York: AMS Press Inc.
  • Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teacher’s mathematics beliefs and teaching practices. Journal for Research in Mathematics Education, 28(6), 552-575.
  • Reyes, L. H. (1984). Affective variables and mathematics education. The Elementary School Journal, 84(5), 558-578.
  • Sandman, R. S. (1980). The mathematics attitude inventory: Instrument and user’s manual. Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 148-149. doi: 10.2307/748906
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Şengül, S., & Katrancı, Y. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 355- 369.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Boston: Allyn & Bacon.
  • Tabuk, B., & Hacıömeroğlu, G. (2015). Matematiğe ilişkin tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 245-260.
  • Tait–McCutcheon, S. L. (2008). Self-efficacy in mathematics: Affective, cognitive, and conative domains of functioning. In M. Goos, R. Brown, & K. Makar (Eds.), Navigating currents and charting directions (pp. 507-513). Brisbane: MERGA.
  • Tapia, M. (1996). The attitudes towards mathematics instrument. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association (Tuscaloosa, AL, November 6-8, 1996). Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED404165.pdf
  • Tapia, M., & Marsh, G. E. (2004). An instrument to measure mathematics attitudes. Academic Exchange Quarterly, 8(2), 16-21.
  • Taşdemir, C. (2008). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre belirlenmesi: Bitlis ili örneği. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 185-201.
  • Thompson, A. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127-146). New York: Macmillan.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington: American Psychological Association.
  • Umay, A. (2002). Öteki matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 275-281.
  • Validity and reliability of a measure of preschool teachers’ beliefs about the learning and teaching of early mathematics. Journal of Early Childhood Research, 13(3), 295-310.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yasemin Katrancı This is me

Publication Date April 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 1

Cite

APA Katrancı, Y. (2019). Matematik ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(1), 78-89.
AMA Katrancı Y. Matematik ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. J Higher Edu Sci. April 2019;(1):78-89.
Chicago Katrancı, Yasemin. “Matematik Ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 1 (April 2019): 78-89.
EndNote Katrancı Y (April 1, 2019) Matematik ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 78–89.
IEEE Y. Katrancı, “Matematik ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, J Higher Edu Sci, no. 1, pp. 78–89, April 2019.
ISNAD Katrancı, Yasemin. “Matematik Ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 (April 2019), 78-89.
JAMA Katrancı Y. Matematik ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. J Higher Edu Sci. 2019;:78–89.
MLA Katrancı, Yasemin. “Matematik Ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 1, 2019, pp. 78-89.
Vancouver Katrancı Y. Matematik ile İlgili Düşünceler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. J Higher Edu Sci. 2019(1):78-89.