BibTex RIS Cite

Yüksek Lisans Başarısı ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği

Year 2015, Issue: 3, 285 - 291, 01.12.2015

Abstract

Bu çalışma, tezli yüksek lisans programlarına kabulde aranan kriterler ile başarı arasındaki ilişki düzeyini ortaya çıkarmak için yapılmıştır. 2007-2008 öğretim yılı güz yarıyılında, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tezli yüksek lisans programlarını kazanan öğrencilerden bilimsel hazırlık programına tabi olmayan 725 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi ve lojistik regresyon analizi bulgularına göre; giriş kriterleri başarıyı anlamlı, fakat zayıf bir şekilde açıklamaktadır. Analiz sonucunda, ‘lisans ortalama puanı’ ve ‘mülakat puanı’nın başarıyı pozitif etkilediği, fakat şaşırtıcı bir şekilde, ‘Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı’ ve ‘yabancı dil puanı’nın ya başarıyı yüksek lisans not ortalaması etkilemediği ya da başarıyı mezun olma durumu negatif etkilediği tespit edilmiştir. Araştırma sonunda, giriş kriterleri üzerinde daha fazla düşünülmesi gerektiği fikri edinilmiştir

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (7. baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Boshier, R. W. (1977). Motivation orientations re-visited: life- space motives and the education participation scale. Adult Education, 27(2), 89-115.
  • Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J., & Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education, Personality and Individual Differences, 29(6), 1057-1068.
  • Dilci, T. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yürütülen Lisansüstü Eğitiminin Öğrenci ve Öğretim Elemanları Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Duman, A. (2004). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü yüksek lisans programına kayıt olan öğrencilerin güdüsel yönelimleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 2(6), 34-45.
  • FairTest. (2014). National Center for Fair & Open Testing. GMAT- Padlock on MBA Admissions Gates. Retrieved from http:// www.fairtest.org/sites/default/files/GMAT%20Fact.pdf
  • Hagedorn, L. S., & Nora, A. (1996). Rethinking admissions criteria in graduate and professional programs. New Directions for Institutional Research (92), 31-44.
  • Hancock, T. (1999). The gender difference: validity of standardized admission tests in predicting MBA performance. Journal of Education for Business, 75(2), 91-93.
  • İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (2012). Retrieved from http://www3.istanbul.edu.tr/oidb/ mevzuatdosyalar/Yonetmelikler/LisansustuEgitimOgretim_ Yonetmeligi.html
  • Karakütük, K., Aydın, A., Abalı, G., & Yıldırım, S. (2008). Lisansüstü eğitimin sorunları konusunda Ankara’daki üniversitelerin lisansüstü enstitü yöneticilerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(147), 42-53.
  • Koğar, H., & Sayın, A. (2014). Yüksek lisans programına girişte öğrencilerin sınıflandırılma doğruluğunun incelenmesi: Gazi Üniversitesi örneği. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 47(1), 171-186.
  • Kuncel, N. R., & Hezlett, S. A. (2007). Standardized tests predict graduate students’ success. Science, 315(5815), 1080-1081.
  • Kuncel, N. R., Crede, M., & Thomas, L. L. (2007). A meta-analysis of the predictive validity of the Graduate Management Admission Test (GMAT) and Undergraduate Grade Point Average (UGPA) for graduate student academic performance. Academy of Management Learning & Education, 6(1), 51-68.
  • Kuncel, N. R., Hezlett, S. A., & Ones, D. S. (2001). A comprehensive meta-anaysis of the predictive validity of the graduate record examinations: ımplications for graduate student selection and performance. Psychological Bulletin, 127(1), 162-181.
  • Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality (2. ed.). New York: Harper & Row. Retrieved from http://s-f-walker.org.uk/ pubsebooks/pdfs/Motivation_and_Personality-Maslow.pdf
  • Morrison, T., & Morrison, M. (1995). A meta-analytic assessment of the predictive validity of the quantitative and verbal components of the graduate record examination with graduate grade point average representing the criterion of graduate success. Educational and Psychological Measurement, 55(2), 309-316.
  • Örnek, E. (2002). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü›ne bağlı yüksek lisans programlarındaki öğrencilerin lisansüstü eğitimi giriş sınavı puanları ile akademik başarıları arasındaki ilişkiler. Ankara: Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sulaiman, A., & Mohezar, S. (2006). Student success factors: identifying key predictors. Journal of Education for Business, 81(6), 328-333.
  • Tokat, E. (2004). Lisansüstü eğitimi giriş sınavı ve diğer kabul ölçülerinin yordama geçerliğine ilişkin bir araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Wright, R. E., & Palmer, J. C. (1994). GMAT Scores and Undergraduate GPAs as Predictors of Performance in Graduate Business Programs. Journal of Education for Business, 69(6), 344-348.
  • Yang, B., & Lu, D. R. (2001). Predicting academic performance in management education: an empirical ınvestigation of MBA success. Journal of Education for Business, 77(1), 15-20.
  • Yükseköğretim Kurulu, Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (1996). Retrieved from http://www.yok.gov. tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_INSTANCE_ rEHF8BIsfYRx/10279/17377

The Relationship Between Achievement and Entrance Criteria for Graduate Education: The Case of Social Sciences Institute of Istanbul University

Year 2015, Issue: 3, 285 - 291, 01.12.2015

Abstract

The aim of this study is to define the level of the relation between the required entrance criteria for master programs with thesis and the variable of academic achievement. The sample of study is 725 students who are entitled to register the master programs with thesis of Social Sciences Institute of Istanbul University in fall semester of 2007-2008 academic year. According to both results of multiple linear regression and logistic regression analysis conducted, entrance criteria predict the achievements meaningfully but weakly. Analysis results indicate that ‘Interview Score’ and ‘Undergraduate Grade Point Average’ affect degree attainment and ‘Graduate Grade Point Average’ positively but, surprisingly, ‘Entrance Examination For Graduate Studies’ score and ‘Foreign Language Examination’ score either affect the achievement degree attainment negatively or do not affect it Graduate Grade Point Average . At the end of the study, it has been concluded that the entrance criteria need to be revised

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (7. baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Boshier, R. W. (1977). Motivation orientations re-visited: life- space motives and the education participation scale. Adult Education, 27(2), 89-115.
  • Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J., & Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education, Personality and Individual Differences, 29(6), 1057-1068.
  • Dilci, T. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yürütülen Lisansüstü Eğitiminin Öğrenci ve Öğretim Elemanları Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Duman, A. (2004). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü yüksek lisans programına kayıt olan öğrencilerin güdüsel yönelimleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 2(6), 34-45.
  • FairTest. (2014). National Center for Fair & Open Testing. GMAT- Padlock on MBA Admissions Gates. Retrieved from http:// www.fairtest.org/sites/default/files/GMAT%20Fact.pdf
  • Hagedorn, L. S., & Nora, A. (1996). Rethinking admissions criteria in graduate and professional programs. New Directions for Institutional Research (92), 31-44.
  • Hancock, T. (1999). The gender difference: validity of standardized admission tests in predicting MBA performance. Journal of Education for Business, 75(2), 91-93.
  • İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (2012). Retrieved from http://www3.istanbul.edu.tr/oidb/ mevzuatdosyalar/Yonetmelikler/LisansustuEgitimOgretim_ Yonetmeligi.html
  • Karakütük, K., Aydın, A., Abalı, G., & Yıldırım, S. (2008). Lisansüstü eğitimin sorunları konusunda Ankara’daki üniversitelerin lisansüstü enstitü yöneticilerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(147), 42-53.
  • Koğar, H., & Sayın, A. (2014). Yüksek lisans programına girişte öğrencilerin sınıflandırılma doğruluğunun incelenmesi: Gazi Üniversitesi örneği. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 47(1), 171-186.
  • Kuncel, N. R., & Hezlett, S. A. (2007). Standardized tests predict graduate students’ success. Science, 315(5815), 1080-1081.
  • Kuncel, N. R., Crede, M., & Thomas, L. L. (2007). A meta-analysis of the predictive validity of the Graduate Management Admission Test (GMAT) and Undergraduate Grade Point Average (UGPA) for graduate student academic performance. Academy of Management Learning & Education, 6(1), 51-68.
  • Kuncel, N. R., Hezlett, S. A., & Ones, D. S. (2001). A comprehensive meta-anaysis of the predictive validity of the graduate record examinations: ımplications for graduate student selection and performance. Psychological Bulletin, 127(1), 162-181.
  • Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality (2. ed.). New York: Harper & Row. Retrieved from http://s-f-walker.org.uk/ pubsebooks/pdfs/Motivation_and_Personality-Maslow.pdf
  • Morrison, T., & Morrison, M. (1995). A meta-analytic assessment of the predictive validity of the quantitative and verbal components of the graduate record examination with graduate grade point average representing the criterion of graduate success. Educational and Psychological Measurement, 55(2), 309-316.
  • Örnek, E. (2002). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü›ne bağlı yüksek lisans programlarındaki öğrencilerin lisansüstü eğitimi giriş sınavı puanları ile akademik başarıları arasındaki ilişkiler. Ankara: Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sulaiman, A., & Mohezar, S. (2006). Student success factors: identifying key predictors. Journal of Education for Business, 81(6), 328-333.
  • Tokat, E. (2004). Lisansüstü eğitimi giriş sınavı ve diğer kabul ölçülerinin yordama geçerliğine ilişkin bir araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Wright, R. E., & Palmer, J. C. (1994). GMAT Scores and Undergraduate GPAs as Predictors of Performance in Graduate Business Programs. Journal of Education for Business, 69(6), 344-348.
  • Yang, B., & Lu, D. R. (2001). Predicting academic performance in management education: an empirical ınvestigation of MBA success. Journal of Education for Business, 77(1), 15-20.
  • Yükseköğretim Kurulu, Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (1996). Retrieved from http://www.yok.gov. tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_INSTANCE_ rEHF8BIsfYRx/10279/17377
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sadık Kılıç This is me

Publication Date December 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 3

Cite

APA Kılıç, S. (2015). Yüksek Lisans Başarısı ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 285-291.
AMA Kılıç S. Yüksek Lisans Başarısı ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği. J Higher Edu Sci. December 2015;(3):285-291.
Chicago Kılıç, Sadık. “Yüksek Lisans Başarısı Ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3 (December 2015): 285-91.
EndNote Kılıç S (December 1, 2015) Yüksek Lisans Başarısı ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 285–291.
IEEE S. Kılıç, “Yüksek Lisans Başarısı ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği”, J Higher Edu Sci, no. 3, pp. 285–291, December 2015.
ISNAD Kılıç, Sadık. “Yüksek Lisans Başarısı Ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (December 2015), 285-291.
JAMA Kılıç S. Yüksek Lisans Başarısı ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği. J Higher Edu Sci. 2015;:285–291.
MLA Kılıç, Sadık. “Yüksek Lisans Başarısı Ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3, 2015, pp. 285-91.
Vancouver Kılıç S. Yüksek Lisans Başarısı ile Yüksek Lisansa Giriş Kriterleri Arasındaki İlişki: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örneği. J Higher Edu Sci. 2015(3):285-91.