The purpose of the current study was to investigate prospective elementary school teachers’ visual mathematics literacy self-efficacy
perceptions according to grade level, gender and the ability to draw geometric objects on isometric dot paper. The data were collected from
201 prospective elementary school teachers enrolled in the elementary school teaching department of a state university in the Western Black
Sea Region. There were 86 freshman and 115 senior prospective elementary teachers. 149 of the participants were female and 52 of them
were prospective male teachers. When the prospective teachers were classified according to their drawing skills on isometric dot paper, 42
of them were weak, 65 were intermediate and 94 were classified as good. In the current study, survey model that is one of the quantitative
research methods was used and the study has a descriptive nature. The data of the study were collected by “Visual Mathematical Literacy
Self-Efficacy Belief Instrument” consisting of 37 items developed by Bekdemir and Duran (2012) and “Drawing Geometric Objects on
Isometric Dot Paper Scale” consisting of four items developed by the researcher. In data analysis, “mean”, “percentage”, “frequency”, “two
way ANOVA” and “one way ANOVA” were used. The ability to draw geometric objects on isometric dot paper of prospective elementary
school teachers analyzed into three categories as good, intermediate and weak. Prospective teachers who could draw all of the geometric
objects given in the scale correctly on isometric dot paper were classified as good. Prospective teachers who could make the correct
drawing of three or two geometric objects were classified as intermediate, and prospective teachers who could make the correct drawing of
one geometric object or could not draw correctly any of the objects were classified as weak. As a result of data analysis, it could be said that
prospective teachers saw themselves at a reasonable level regarding visual mathematics literacy. Moreover, the results revealed that there
was a statistically significant difference the mean scores of prospective teachers in terms of grade level and the ability to draw geometric
objects on isometric dot paper but there was not any statistically significant difference in the self-efficacy scores of prospective teachers
according to gender.
Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmeni adaylarının görsel matematik okuryazarlığı öz-yeterlik algılarının sınıf seviyesi, cinsiyet ve
geometrik yapıları izometrik kâğıda çizim becerilerine göre incelenmesidir. Araştırmanın verileri, Batı Karadeniz Bölgesi’ndeki bir devlet
üniversitesinin, sınıf öğretmenliği programına kayıtlı 201 öğretmen adayından toplanmıştır. Öğretmen adaylarının 86’sı birinci sınıf ve 115’i
dördüncü sınıf öğrencisidir. Katılımcıların 149’u kadın, 52’si erkek öğretmen adayıdır. Öğretmen adayları, geometrik yapıları izometrik
kâğıda çizim becerilerine göre sınıflandırıldığında, 42’si zayıf, 65’i orta ve 94’ü iyi olarak sınıflandırılmıştır. Bu çalışmada, nicel araştırma
yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır ve çalışma betimsel bir nitelik taşımaktadır. Araştırmanın verileri, Bekdemir ve Duran (2012)
tarafından geliştirilen 37 maddeden oluşan “Görsel Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Algı Ölçeği” ve araştırmacı tarafından geliştirilen
dört maddeden oluşan “Geometrik Yapıları İzometrik Kağıda Çizim Ölçeği” ile toplanmıştır. Veri analizinde “aritmetik ortalama”, “yüzde”,
“frekans”, “Bağımsız Örneklemler için Faktöriyel ANOVA” ve “Bağımsız Örneklemler için Tek Yönlü ANOVA” kullanılmıştır. Sınıf
öğretmeni adaylarının geometrik yapıları izometrik kâğıda çizim becerileri iyi, orta ve zayıf olarak üç kategoride analiz edilmiştir. Ölçekte
verilen tüm geometrik yapıları izometrik kâğıda doğru çizebilen öğretmen adayları iyi olarak sınıflandırılmıştır. Üç veya iki geometrik
yapının doğru çizimini yapabilen öğretmen adayları orta, bir geometrik yapının doğru çizimini yapabilen veya yapıların hiçbirini doğru
çizemeyen öğretmen adayları zayıf olarak sınıflandırılmıştır. Veri analizi sonucunda, öğretmen adaylarının görsel matematik okuryazarlığı
konusunda kendilerini iyi düzeyde yeterli gördükleri söylenebilir. Bununla birlikte, çalışmanın bulguları, öğretmen adaylarının, sınıf
seviyesine ve geometrik yapıları izometrik kâğıda çizim becerilerine göre ortalama puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
olduğunu fakat cinsiyete göre öğretmen adaylarının öz-yeterlik puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |