This reasearch aims at examining the effect of Arduino programming on sixth grade students’ achievement, self-efficacy and attitudes
towards the Science course. The research was carried out in a public school in Ereğli district of Zonguldak province during the Spring
Semester of the 2016-2017 Academic Year. The sample of the study, in which the pretest with control group and the quasi-experimental
research method with posttest group was adopted, consists of a total of 64 students studying in the sixth grade, 32 of whom are experiment
group and 32 of them are the control group. In the experimental group, the activities in the electricity transmission unit were carried out
using Arduino, while in the control group, the activities in the textbook were carried out. Achievement tests, self-efficacy scales and attitude
scales were used as data collection tools in the study. Independent sample t-test analysis was performed with the raw scores obtained from
the tests and scales. According to the findings obtained from the research, no significant difference was found between the experimental
group students and the control group students’ success and self-efficacy in the electricity transmission unit. It was concluded that there was
a significant difference in favor of the experimental group in terms of their attitudes towards the Science course. Some suggestions were
made to educators and researchers in line with the results obtained.
Bu araştırma ile Arduino programlamanın altıncı sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik başarı, öz yeterlilik ve tutumları üzerine
etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2016–2017 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Zonguldak ilinin Ereğli ilçesinde
bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Kontrol gruplu ön test, son test yarı deneysel araştırma yönteminin benimsendiği çalışmanın
örneklemi 32’si deney 32’si kontrol grubu olmak üzere altıncı sınıfta öğrenim gören toplam 64 öğrenciden oluşmaktadır. Deney grubunda
elektriğin iletimi ünitesinde etkinlikler Arduino kullanılarak gerçekleştirilirken, kontrol grubunda ise ders kitabında yer alan etkinliklerle
yürütülmüştür. Araştırmada başarı testi, öz yeterlilik ölçeği ve tutum ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Test ve ölçeklerden
elde edilen ham puanlar ile bağımsız örneklem t-testi analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, deney grubu öğrencileri
ile kontrol grubu öğrencilerinin elektriğin iletimi ünitesindeki başarıları ve öz yeterliliklerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Fen
Bilimleri dersine yönelik tutumları açısından ise deney grubu lehine anlamlı bir farkın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar
doğrultusunda eğitimcilere ve araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |