Uluslararası platformlarda benimsenmiş pek çok üniversite sıralama sistemi bulunmaktadır ve bu sıralama sistemlerinin ortak noktası,
bilimsel üretkenlikle ilgili ölçütlere verdikleri önceliklerdir. Bu noktada, kurumlarını daha üst basamaklara çıkarmak isteyen devlet ve
kurum yetkilileri, ilgili performans göstergelerini yakından ve etkin bir şekilde izlemeye ihtiyaç duymaktadır. Bu çalışma, kurumların
bilimsel üretkenlik düzeylerini nasıl izlediklerini ve gelişmiş kurumlarda yer alan uygulama bileşenlerini ve politikaları ne kadar
benimsediklerini ortaya koymaktadır. Form eşliğinde temsili bir örneklem grubuyla yapılan birebir görüşmelerden ve kurumların çevrim
içi duyuru kanallarından elde edilen veriler özetlenerek sunulmaktadır. Elde edilen veriler ışığında, sorunların ortaya çıkmasına neden
olan tüm durumlar daha görünür hâle getirilmekte ve çözüm önerileri geliştirilmektedir. Genel bulgular, performans izleme süreçlerinin
birbirinden farklılık gösterse de, her kurumda var olduğunu, ancak bazı önemli performans boyutlarının tüm kurumlar tarafından etkin
biçimde izlenemediğini göstermektedir. Örneğin, belirli akademik performans göstergelerinin dikkate alınmasına rağmen, gösterge
değerlerinin iyileştirilmesine yönelik hedef ve politikaların stratejik planlarda net olarak ifade edilmesinde ve alan bazlı takip edilmesinde
eksiklikler olduğu görülmektedir.
Çalışmaya katılan tüm üniversitelerimize ve üniversitelerimizin değerli yetkililerine teşekkürlerimizi sunarız.
In the rapidly developing and changing world, higher education institutions have taken their place among the institutions struggling in
global competition conditions. With the educational processes, the opportunities they provide to their students, employees, researchers
and society, and the values they create with these stakeholders, these institutions are in an effort to progress in the ranking steps. There are
many university ranking systems adopted on international platforms, and the common point of these ranking systems is the priorities they
give to the criteria for scientific productivity. At this point, authorities who want to move their institutions to upper levels need to closely
and effectively monitor the relevant performance indicators.
This study, which presents research in this context, reveals how institutions monitor their scientific productivity levels and how much
they adopt implementation components and policies in well-developed institutions. Data obtained from one-to-one interviews with a
representative sample group accompanied by a form and from online announcement channels of institutions are summarized and presented.
In the light of the data, all situations that cause problems to occur are made more visible and solutions are suggested. General findings show
that although performance monitoring processes differ from each other, they exist in every institution, but some important performance
dimensions cannot be monitored by all institutions in an efficient way. For example, although particular academic performance indicators
are taken into account, it is observed that there are deficiencies in clearly expressing the goals and policies towards the improvement of the
indicator values in the strategic plans and following them on a field basis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |