The Affective Style Questionnaire was developed by Hofmann ve Kashdan (2010) to determine the affective styles of individuals. The
purpose of this study is to adapt “The Affective Style Questionnaire” in Turkish culture and to perform a validity and reliability study
on a sample consisting of university students who are in appearing adulthood period in Turkey. The study group consisted of 343 (192
female and 151 male) students attending to various departments of the Faculty of Education at Dokuz Eylül University. The validity of the
questionnaire was determined by construct validity, concurrent validity and language validity studies. Confirmatory factor analysis was
performed to test construct validity. The original three-factor structure of the questionnaire has been verified. As a result of concurrent
validity it was found a positive and significant correlation between the scores of The Affective Style Questionnaire and The Emotion
Regulation Questionnaire. Similary, in the language validity study, a positive and significant correlation was obtained between two
applications. In addition, the internal consistency and test-retest reliability coefficients supported the reliability of the questionnaire. The
results show that “The Affective Style Questionnaire” will be used as a valid and reliable measurement tool.
Duygu Stilleri Anketi, Hofmann ve Kashdan (2010) tarafından bireylerin duygu stillerini belirlemek amacıyla geliştirilmiştir. Bu
çalışmanın amacı, Türkiye’deki beliren yetişkinlik döneminde olan üniversite öğrencilerinin yer aldığı örneklem üzerinde Duygu Stilleri
Anketi”ni Türk kültürüne uyarlayarak ve ölçeğin geçerlik güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubu, Dokuz Eylül
Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi’nin çeşitli bölümlerinde eğitim ve öğretimlerine devam eden 343 (192 kadın ve 151 erkek) öğrenciden
oluşmaktadır. Anketin geçerliği, dil geçerliği, yapı geçerliği, benzer ölçekler geçerliği çalışmalarıyla belirlenmiştir. Yapı geçerliği test etmek
için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Anketin üç faktörlü orijinal yapısı doğrulanmıştır. Benzer ölçekler geçerliği çalışması sonucunda
Duygu Stilleri Anketi ve Duygu Düzenleme Anketi puanları arasında pozitif ve anlamlı korelasyon bulunmuştur. Benzer şekilde, dil
geçerliği çalışmasında iki uygulama arasında da pozitif ve anlamlı ilişki elde edilmiştir. Ayrıca elde edilen iç tutarlılık ve test tekrar test
güvenirlik katsayıları anketin güvenilirliğini desteklemiştir. Elde edilen sonuçlar, “Duygu Stilleri Anketi”nin geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |