Research Article
BibTex RIS Cite

Adaptation Scale of International Students to Higher Education: Validity and Reliability Study Adaptation Scale of Higher Education

Year 2020, Volume: 10 Issue: 3, 504 - 515, 30.12.2020

Abstract

The aim of this study is to develop a valid and reliable measurement scale in order to determine the adaptation of international students
in higher education. Accordingly, the draft scale was applied to 458 international students studying at a public university. With the
obtained data, item-total correlation, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and Cronbach-alpha reliability analysis were
performed. As a result of item and factor analysis, a scale consisting of 21 items with 4 factors emerged. The total variance explained by the
scale factors was found to be 62.875%. As a result of confirmatory factor analysis, the model was found to be compatible with the data, and
the scale was in a valid structure. The Cronbach-alpha internal consistency coefficient of the scale was found to be .88. As a result of the
analyzes conducted, a 5-point Likert-type ‘international students’ adaptation to higher education scale’ was developed. According to the
findings, it was determined that the scale is a valid and reliable measurement tool.

References

  • Adewale, T. O. (2015). Integration and persistence of international students in a U.S. private four-year institution: A qualitative case study, (Doctoral dissertation) The University of North Carolina, Charlotte.
  • Akademik İstatistik, (2020). 20.4.2020 tarihinde https:// akademikistatistik.com/acimlayici-kesfedici-faktor-analizi/ adresinden ulaşıldı.
  • Akanwa, E. E. (2015). International students in western developed countries: history, challenges, and prospects. Journal of International Students, 5(3), 271-284.

Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2020, Volume: 10 Issue: 3, 504 - 515, 30.12.2020

Abstract

Yapılan bu çalışmanın amacı, uluslararası öğrencilerin yükseköğretime uyum yeterliklerini belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı geliştirmektir. Bu doğrultuda taslak ölçek, bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 458 uluslararası öğrenciye uygulanmıştır. Elde
edilen veriler ile madde toplam korelasyonu, açımlayıcı faktör analizi (AFA), doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve Cronbach-alfa güvenirlik
analizi yapılmıştır. Madde ve faktör analizleri sonucunda 4 faktörlü 21 maddeden oluşan bir ölçek ortaya çıkmıştır. Ölçek faktörlerinin
açıkladığı toplam varyans %62,875 olarak bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda (DFA) modelin veri ile uyumlu olduğu
ve ölçeğin geçerli bir yapıda olduğu görülmüştür. Ölçeğin Cronbach-alfa iç tutarlılık katsayısı ise .88 olarak tespit edilmiştir. Yapılan
analizler sonucunda 4 faktörlü 21 maddeden oluşan beşli likert tipinde ‘uluslararası öğrencilerin yükseköğretime uyum yeterlikleri ölçeği’
geliştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir

References

  • Adewale, T. O. (2015). Integration and persistence of international students in a U.S. private four-year institution: A qualitative case study, (Doctoral dissertation) The University of North Carolina, Charlotte.
  • Akademik İstatistik, (2020). 20.4.2020 tarihinde https:// akademikistatistik.com/acimlayici-kesfedici-faktor-analizi/ adresinden ulaşıldı.
  • Akanwa, E. E. (2015). International students in western developed countries: history, challenges, and prospects. Journal of International Students, 5(3), 271-284.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

İsmail Karakuş

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Karakuş, İ. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 10(3), 504-515.
AMA Karakuş İ. Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. J Higher Edu Sci. December 2020;10(3):504-515.
Chicago Karakuş, İsmail. “Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 10, no. 3 (December 2020): 504-15.
EndNote Karakuş İ (December 1, 2020) Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10 3 504–515.
IEEE İ. Karakuş, “Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, J Higher Edu Sci, vol. 10, no. 3, pp. 504–515, 2020.
ISNAD Karakuş, İsmail. “Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (December 2020), 504-515.
JAMA Karakuş İ. Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. J Higher Edu Sci. 2020;10:504–515.
MLA Karakuş, İsmail. “Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 10, no. 3, 2020, pp. 504-15.
Vancouver Karakuş İ. Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. J Higher Edu Sci. 2020;10(3):504-15.