In Article 65 of Higher Education Law numbered 2547, formation, duties and operations of scientific research and publication ethics
boards have to be regulated by regulations issued by Higher Education Council (HEC). Despite this legal obligation, ethical committees
in higher education institutions are not regulated by regulation; They are regulated by HEC Scientific Research and Publication Ethics
Directive (HECSRPED) issued in 2016. Universities also make regulations regarding these boards within their own bodies with directives
issued by decisions of their senates.
In the research, firstly, the literature on the ethics committees and relevant legislation are examined. Then, categories are determined by
using the document review method, considering regulations of ethics committees in HECSRPED; in the context of these categories,
directives issued by 3 state universities in İstanbul regarding ethics committees in fields of social and humanities and educational sciences
are analyzed.
Findings show that provisions of a directive issued by universities on ethics committees generally do not coincide with relevant provisions
in HECSRPED and even contain significant contradictions. It has also been discussed that ethical committees in universities may harm
the principle of conducting scientific research freely and cause important bureaucratic problems and workload for both researchers and
board members.
It has been suggested that issues related to ethical committees are regulated by HEC, eliminating illegality in directives issued by universities
and that universities can issue directives on issues that are not clarified in HECSRPED. In addition, it was recommended to conduct case
studies and phenomenological studies regarding ethics committees for researchers.
Scientific Research and Publication Ethics Boards Ethical Legislation Higher Education Institutions Higher Education Council
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 65. Maddesinde, bilimsel araştırma ve yayın etiği kurullarının oluşumu, görevleri ve işleyişlerinin
Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkartılacak yönetmeliklerle düzenleneceğine hükmedilmiştir. Kanunun bu emredici hükmüne rağmen,
yükseköğretim kurumlarında yer alan bu etik kurulların oluşumu, görevleri ve işleyişleri bir yönetmelikle düzenlenmemekte; YÖK
tarafından 2016’da çıkartılan Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi (YÖKBAYEY) ile düzenlenmektedir.
Ayrıca üniversitelerin kendi bünyelerindeki bu kurullarla ilgili düzenlemeleri, senatolarının kararlarıyla çıkarttıkları yönergelerle yaptıkları
da görülmektedir.
Araştırmada öncelikle, bilimsel araştırma ve yayın etiği kurullarıyla ilgili literatüre ve de hukuki normlar hiyerarşisi dikkate alınarak
ilgili mevzuata yer verilmiştir. Araştırma yöntemi olarak doküman incelemesi yöntemi kullanılarak YÖKBAYEY’deki etik kurullarla
ilgili düzenlemeler dikkate alınarak kategoriler belirlenmiş; daha sonra da bu kategoriler bağlamında İstanbul’daki devlet üniversiteleri
arasından çalışma grubu olarak seçilen 3 üniversite tarafından sosyal ve beşerî bilimler ve eğitim bilimleri alanlarında oluşturulan bilimsel
araştırma ve yayın etiği kurullarıyla ilgili çıkartılan yönergeler analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgular; üniversiteler tarafından etik kurullarla ilgili çıkartılan yönerge hükümlerinin genel olarak YÖKBAYEY’deki ilgili
hükümlerle örtüşmediğini ve hatta önemli aykırılıklar içerdiğini göstermektedir. Üniversitelerdeki etik kurulların hukuka uygun
işlememesinin bilimsel araştırmaların serbestçe yapılması ilkesini zedeleyebileceği ve gerek araştırmacılar gerekse de kurul üyeleri
açısından önemli bürokratik sorunlar ve iş yükü getirebileceği hususları da araştırmada tartışılmıştır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak;
etik kurullarla ilgili hususların YÖK tarafından yönetmelikle düzenlenmesi, üniversitelerce çıkartılan yönergelerdeki hukuka aykırılıkların
giderilmesi, üniversitelerin YÖKBAYEY’de açıklığa kavuşturulmayan hususlarda yönergeler çıkartabileceği önerilmiştir. Ayrıca
araştırmacılara yönelik olarak da etik kurullarla ilgili özellikle durum çalışması ve fenomonolojik çalışmaların yapılması önerilmiştir
Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Kurulları Etik Mevzuatı Yükseköğretim Kurumları Yükseköğretim Kurulu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |