The research aims to examine the pre-service teachers’ depression levels, teaching motivation and attitudes towards the teaching profession.
The research was carried out according to the survey model. The sample of the study was carried out with of 235 pre-service teachers in
Education Faculties in Turkey. In the research, Burns Depression Scale, Teaching Motivation Scale, and Attitude Scale towards Teaching
Profession were used as the measurements. In addition, a personal information form prepared by the researchers was used to collect
some demographic information of pre-service teachers participating in the research. When the findings of the study were examined, it
was determined that the pre-service teacher did not show a significant difference in their depression levels, teaching motivations, and
attitudes towards the teaching profession according to their gender, place of residence, and socio-economic level. In addition, while there
was no significant relationship between depression level and teaching motivation and attitude towards the teaching profession, a positive
correlation was found between teaching motivation and the attitude towards the teaching profession. The results show that it is important
for pre-service teachers to have a high level of attitude towards the teaching profession to increase their teaching motivation
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının depresyon düzeyleri, öğretme motivasyonları ve öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarını
incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırmaya Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin Eğitim
Fakültesinde öğrenim gören 235 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Burns Depresyon Ölçeği, Öğretme
Motivasyonu Ölçeği, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmen adaylarının bazı
demografik bilgilerini belirlemeye yönelik araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları
incelendiğinde öğretmen adaylarının cinsiyetlerine, yaşadıkları yerleşim yerlerine ve sosyo-ekonomik düzeylerine göre depresyon
düzeyleri, öğretme motivasyonları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ayrıca
depresyon düzeyi ile öğretme motivasyonu ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutum arasında anlamlı ilişki belirlenemezken, öğretme
motivasyonu ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutum arasında pozitif yönde anlamlı korelasyon bulunmuştur. Sonuçlar öğretmen
adaylarının öğretme motivasyonun artırılması için öğretmenlik mesleğine yönelik tutum düzeylerinin yüksek olmasının önemli olduğunu
göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |