This research was conducted to examine the effects of nursing students’ personality traits on eating behaviors.
The sample of this descriptive study consisted of 150 nursing students studying in the Faculty of Health Sciences. The data were collected
using the “Personal Information Form” ,which determines socio-demographic characteristics, the “Dutch Eating Behaviour Questionnaire”
to determine students ‘ eating behavior, and the Ten-item Personality Inventory scale which determines personality traits. Frequency,
mean, standard deviation, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U tests were used to evaluate the data obtained.
The average age of the students participating in the study is 18.47 + .756 and 51% are girls. “Emotional Balancing” sub-dimension, which
has the highest average score when the students ‘personality traits are evaluated, has the highest average score when the students’ eating
attitudes are evaluated. “Behavior” has been determined. It was determined that there was a positive relationship between the responsibility
dimension, which is one of the personality traits of students, and emotional eating behavior (p<0.05).
It has been determined that the personal characteristics of nursing students affect eating behavior and that the students exhibit external
eating behaviors.
Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin kişilik özelliklerinin yeme davranışları üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın örneklemini Sağlık Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 150 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur.
Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” öğrencilerin yeme davranışını belirlemek için “Hollanda Yeme Ölçeği” ve kişilik özelliklerini belirleyen On
Maddeli Kişilik Özelliği Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 18,47 + .756 ve % 51’i kızdır. Öğrencilerin %56,5’ inin günlük ara öğün tükettiği ve %57’sinin
yemek yeme hızının orta hızda olduğu, öğrencilerin kişilik özellikleri değerlendirildiğinde en fazla puan ortalamasının “Duygusal
Dengelilik” alt boyutunun olduğu, öğrencilerin yeme tutumları değerlendirildiğinde en yüksek puan ortalamasına sahip alt boyutun
“Dışsal Yeme Davranışı” olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin kişilik özelliklerinden biri olan sorumluluk alt boyutu ile duygusal yeme
davranışı arasında pozitif yönde ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.05).
Hemşirelik öğrencilerinin kişisel özelliklerinin yeme davranışlarını etkilediği ve öğrencilerin Dışsal yeme davranışı sergiledikleri
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |