The aims of this non-experimental quantitative study which employed a survey design were to determine the university students’
epistemological beliefs and to examine whether their epistemological beliefs differ by gender, father and mother’s educational background,
age, and grade level. The data were collected with the Epistemological Belief Questionnaire in this study which was conducted with 535
university students. It was found that university students had moderately sophisticated epistemological beliefs regarding effort, ability,
and unchanging truth sub-dimensions. Besides, while students’ epistemological beliefs regarding effort, ability, and unchanging truth subdimensions
did not significantly differ by gender variable, they significantly varied by mother and father’s educational background, age,
and grade level variables. Older students are studying at higher grade levels, and have parents with higher educational degrees had more
sophisticated epistemological beliefs. These results were confirmed by the huge body of previous literature and theoretical background
Tarama modelinin kullanıldığı deneysel olmayan bu çalışmada üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının belirlenmesi ve bu
inançların cinsiyet, anne ve babanın eğitim durumu, yaş ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi
amaçlanmıştır. 535 üniversite öğrencisiyle yürütülen bu çalışmada veriler Epistemolojik İnanç Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna inanç (ÖÇBOİ), öğrenmenin yeteneğe bağlı
olduğuna inanç (ÖYBOİ) ve tek bir doğrunun var olduğuna inanç (TBDVOİ) alt boyutlarına ilişkin epistemolojik inançları orta düzeyde
olgunlaşmıştır. Ayrıca öğrencilerin ÖÇBOİ, ÖYBOİ ve TBDVOİ alt boyutlarına ilişkin epistemolojik inançları cinsiyet değişkenine göre
anlamlı bir şekilde farklılaşmazken, anne ve babanın eğitim durumu, yaş ve sınıf düzeyi değişkenleri bu alt boyutlara ilişkin epistemolojik
inançları anlamlı bir şekilde farklılaştırmaktadır. Daha yüksek eğitim kademelerinden mezun olmuş ebeveynlere sahip, yaş olarak daha
büyük ve daha üst sınıflarda öğrenim görmekte olan öğrencilerin epistemolojik inançları anlamlı bir şekilde daha olgunlaşmıştır. Araştırma
kapsamında ulaşılan bu sonuçlar alanyazında bulunan birçok çalışmanın sonucuyla ve teorik alt yapıyla örtüşmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |